EU-komissio haluaa edistää tavaroiden korjaamista
Tuoreessa direktiiviehdotuksessa esitetään, että jatkossa viallinen tavara on virhevastuuaikana korjattava, jos korjaamiskustannukset eivät ole korkeammat kuin uuden tavaran hinta. Valmistajia velvoitetaan tietyissä tapauksissa järjestämään tuotteilleen korjauspalveluita, jotka voivat olla maksullisia tai ilmaisia. Jäsenmaiden täytyy huolehtia siitä, että kuluttajien saatavilla on verkkoalusta, jolla nämä voivat etsiä korjauspalveluiden tarjoajia sekä kunnostettavien ja kunnostettujen tuotteiden myyjiä ja ostajia.
Osana vihreää siirtymää ja kestävän kulutuksen tavoitetta Euroopan komissio haluaa edistää tavaroiden korjaamista kaikkialla EU:ssa. Komission 22.3.2023 antaman direktiiviehdotuksen keskeinen tavoite on, että jatkossa yhä useampi tavara korjataan, ja että korjauspalveluita on nykyistä paremmin saatavilla.
Yksi kaupan alalle merkittävä muutos liittyy tavaran virheen oikaisutapaan myyjän virhevastuuaikana.
”Myyjällä olisi velvollisuus korjata viallinen tavara, jollei korjaaminen maksa uutta tavaraa enemmän, ja toisaalta kuluttajalla olisi velvollisuus suostua korjaamiseen”, Kaupan liiton asiantuntija Tea Taivalkoski tiivistää.
”Kauppojen täytyisi arvioida tuotteen korjauskustannuksia ja korjattavuutta aiempaa tarkemmin, mutta säästöjä syntyy, kun korjauskelpoisia tavaroita ei turhaan vaihdeta uusiin”, Taivalkoski jatkaa.
Ehdotuksessa selvennetään, että kuluttaja voisi edelleen vapaasti tehdä valinnan viallisen tavaran korjaamisen ja vaihtamisen välillä silloin, kun korjaaminen on vaihtamista kalliimpaa, paitsi jos kuluttajan valitsema vaihtoehto on mahdoton tai suhteettoman kallis.
”Kaupan liitto on ajanut tätä tavoitetta jo useamman vuoden ajan, koska nykymalli ei ole optimaalinen sen paremmin kestävän kulutuksen kuin liiketoiminnan näkökulmasta ”, Kaupan liiton johtava asiantuntija Ilari Kallio huomauttaa.
Toinen suuri muutos liittyy siihen, että valmistajilla olisi velvollisuus korjata tavaroita myös virhevastuuajan jälkeen. Velvollisuus koskee sellaisia tavaroita, joille on EU:n tuotelainsäädännössä asetettu vaatimuksia korjattavuudesta (esim. pesukoneet, kylmälaitteet ja televisiot, pian myös tabletit ja älypuhelimet). Valmistajan tarjoama tai järjestämä korjauspalvelu voi olla maksullinen tai ilmainen.
Jäsenmaille esitetään velvollisuutta varmistaa, että kuluttajien saatavilla on vähintään yksi korjausten koordinointiin tarkoitettu verkkoalusta. Alustan kautta kuluttajat voisivat ottaa korjauspalvelujen tarjoajiin, kunnostettujen tavaroiden myyjiin tai kunnostusta kaipaavien tavaroiden ostajiin, sekä saada tietoa tavaroiden korjattavuudesta. Yrityksille alustan käyttö olisi vapaaehtoista.
Kaupan liitto on alustavan arvion perusteella pääosin tyytyväinen ehdotuksen sisältöön, koska sillä näyttää olevan positiivisia ympäristö- ja kustannusvaikutuksia. Toteutuessaan ehdotus kannustaa osaltaan kestävämpien tuotteiden suunnitteluun, parantaa varaosien ja korjauspalveluiden saatavuutta, ja ohjaa toivon mukaan kuluttajia tekemään kestäviä valintoja. Tarkempia kannanottoja seuraa myöhemmin.
Lisätietoja: Tea Taivalkoski, asiantuntija, Kaupan liitto, tea.taivalkoski(at)pty.fi
Ilari Kallio, johtava asiantuntoja, Kaupan liitto, ilari.kallio(at)kauppa.fi