Astetta alemmas -kampanja ylsi tavoitteisiinsa − kiitos yrityksille, kunnille ja kotitalouksille
Kotitalouksien, yritysten ja kuntien säästötoimet korvasivat viime talvena täysimääräisesti aiemmin Venäjältä tuodun sähkön määrän. Sähkön säästämisessä huippukuukausi osui joulukuulle, jolloin säästöä kertyi peräti 10 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Motiva on tyytyväinen Astetta alemmas -kampanjan tuloksiin, joista se kertoi Webinaarissaan 13.4.2023.
Viime talvi alkoi huolestuttavasti, kun Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan käynnisti energian ankaran hinnan nousun eri puolilla Eurooppaa. Tuolloin Suomessakin alettiin pohtia, riittääkö meillä sähkö talven kovilla pakkasilla. Valtionhallinnon yhteinen ja Motivan koordinoima Astetta alemmas -kampanja käynnistyi syksyllä kannusatamaan kuluttajia, yrityksiä ja yhteisöjä energiansäästötalkoisiin.
”Talvi oli meille itse asiassa aika suotuisa, joten pahimmat uhkakuvat eivät onneksi koskaan toteutuneet. Kampanjamme kriittisimmät ajat olivat kylmällä joulunalusviikolla, jolloin sähkön riittävyys oli uhattuna. Tämä jälkeen suurin sähköpulan uhka alkoi olla henkisestikin ohi”, Motivan viestintäpäällikkö Leila Timonen kuvailee.
Koko joulukuussa sähköä säästettiin peräti 10 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Kaiken kaikkiaan sähkön käyttö on laskenut vuodessa kuusi prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
Motivan Astetta alemmas -kampanjassa oli talven mittaan mukana yli 900 yritystä, yhteisöä, kuntaa, kuntayhtymää, maakuntaliittoa, taloyhtiötä ja perhettä.
”Yritykset, kunnat ja työnantajat ovat jakaneet viestejämme kiitettävästi. Olemme tavoittaneet kampanjallamme varovasti arvioidenkin yli miljoona suomalaista”, Timonen toteaa.
Motiva on tyytyväinen talkoohenkeen, jolla suomalaiset viime syksynä ryhtyivät energiaa säästämään.
”Yritykset, kuluttajat ja kunnat lähtivät hyvin nopeasti tekemään toimenpiteitä energian säästämiseksi. Toki myös energian hinnat kannustivat säästämiseen, mutta myös talkoohenki näkyi toiminnassa. Jo ennen kuin meillä oli edes kampanja pystyssä, suomalaiset kertoivat halukkuudestaan säästää energiaa ja sähköä erityisesti”, Timonen iloitsee.
Pitkäkestoisia tavoitteita energian säästämiseksi
Jatkossa Motivan katseet kääntyvät nopeista sähkönsäästötoimista kohti pysyvämpää energiatehokkuutta. Motivan sivulta löytyy materiaalia pitempikestoisiin tavoitteisiin energian säästämiseksi, samoin erilaisten vinkkien jakaminen jatkuu Perjantaipostissa.
”Haluaisin ajatella, että viime talven myötä suomalaiset ovat huomanneet, että tarpeettomasta sähkön käytöstä voi tinkiä”, Timonen sanoo.
Kaupan liitto on ollut mukana Astetta alemmas -kampanjassa ja viesti talvella kaupan alan yrityksille ja muille sidosryhmilleen aktiivisesti energiatehokkuustoimenpiteiden merkityksestä.
Liitto myös työsti toimialatasoista tietoa energiasäästöstä ja siihen liittyvistä keinoista sekä tietoa toimialan tilanteesta päätöksenteon tueksi. Lisäksi se tehosti energiansäästöä toimistotiloissaan lämpötilaa ja valaistusta säätämällä.
Energiansäästö
91 % suomalaisista tehnyt energiansäästötoimia
54 % uskoo omien toimien vaikuttavan energian riittävyyteen
51 % vähentänyt sähkölaitteiden käyttöä
50 % alentanut huonelämpötilaa
48 % lyhentänyt suihkuaikaa
Motivan Astetta alemmas -kumppanit
900 yritystä, yhteisöä, kuntaa ja taloyhtiötä mukana
+1 milj. välillinen tavoitettavuus
920 kampanjamateriaalin lataajaa
150 tiedostoa, mm. some- ja printtikuvia, tulostettavia vinkkilistoja
Motivan energianeuvonta tukena
11 neuvontaorganisaatiota Manner-Suomen kaikissa maakunnissa
1+15 monipaikkainen hybriditilaisuus kumppaneille
260 alueellista tapahtumaa ja mediakontaktia energiasäästöstä
500 + mediakontaktia ja esiintymistä Motivasta
Lähde: Motiva
Tutustu: Kauppa ja energiansäästö -sivusto