Kesätyöntekijöille opetetaan perehdytyksessä myös työelämätaitoja
Hyvä perehdytys vaikuttaa muun muassa työssä menestymiseen, työhyvinvointiin ja tuottavuuteen. Kaupan alan perehdytysten vaikutukset ulottuvat jopa yhteiskunnan tasolle, sillä kesätyö kaupassa on monille nuorille ensimmäinen työpaikka. Kaupassa nuorilla on mahdollisuus oppia tärkeitä työelämä- ja elämänhallintataitoja, joilla on vaikutusta pitkälle tulevaisuuteen.
Kaupan alan kesätyössä ei opita vain myymälän tai varaston työtehtävissä vaadittavia taitoja, vaan myös työelämään ja elämänhallintaan liittyviä taitoja: Minkä verran tarvitsen unta, että jaksan fyysisessä työssä? Minkälaista palautetta kaipaan esihenkilöltä? Minkälainen työkaveri minä olen muille?
Kiinnitämme Lidlillä koko ajan enemmän huomiota siihen, että voisimme opettaa nuorille lyhyenkin kesätyöjakson aikana sekä työtehtäviin tarvittavat taidot että tulevaisuuteen kantavia työelämätaitoja. Kaupan alan työ vaatii muun muassa fyysistä kuntoa, minkä vuoksi nuorten on opittava myös palautumisen, syömisen ja laadukkaan unen merkitys.
Perehdytyksessä on huomioitava monia asioita aina arkisista työtehtävistä tietosuojaan ja työergonomiaan. Siksi perehdytykseen kannattaa panostaa.
”Kaupan alan työ vaatii myös fyysistä kuntoa, minkä vuoksi nuorten on opittava myös palautumisen, syömisen ja laadukkaan unen merkitys.”
Me Lidlillä pyrimme perehdyttämään kaikki työntekijät tunnollisesti ja myös kohtalaisen pitkään. Esimerkiksi myymälöissämme perehdytysohjelma kestää vähintään neljä viikkoa. Emme perehdytä kesätyöntekijöitä vain yhteen tehtävään vaan myymälän kaikkiin toimintoihin, joten opittavaa on paljon.
Osa perehdytyksestä tehdään itsenäisesti verkossa. Isossa vastuussa ovat kuitenkin kouluttajat, joiden kanssa uudet työntekijät kulkevat yhdessä neljän viikon ajan ja ottavat haltuun myymälän työtehtävät. Kokemuksemme mukaan nuoret ovat taitavia ja omaksuvat uutta tietoa nopeasti.
Työn fyysisyys korostuu erityisesti logistiikkatyössä, jossa kerätään painavia tuotelähetyksiä myymälöihin toimitettaviksi. Siitä syystä logistiikkatyön kahden viikon perehdytyksessä kiinnitetään erityistä huomiota työturvallisuuteen ja -ergonomiaan.
Nuoret kaipaavat paljon palautetta, minkä vuoksi pyrimme ohjaamaan esihenkilöitä aktiiviseen ja rakentavaan palautekulttuurin. Perehdytys tai palautteen antaminen ei kuitenkaan ole vain esihenkilön ja kesätyöntekijän välinen asia, vaan koko työyhteisö voi vaikuttaa positiivisesti nuoren kesätyökokemukseen.
”Kaupan alan toimijat ovat ikään kuin kasvattajaseuroja, joissa opitaan tulevaisuuden työelämätaidot.”
Useimmat Lidlin myymälät ovat kooltaan kompakteja, ja vuorossa on tyypillisesti töissä alle 10 henkilöä kerrallaan. Siksi on tärkeää, että koko tiimi puhaltaa yhteen hiileen. Jokainen kollega huolehtii nuorten kesätyöntekijöiden viihtymisestä ja jaksamisesta.
Kaupan alan toimijat ovat ikään kuin kasvattajaseuroja, joissa opitaan tulevaisuuden työelämätaidot. Ensimmäisessä työpaikassa saadut opit kantavat parhaimmillaan pitkälle tulevaisuuteen. Siksi jokaisen työntekijän perehdyttämiseen on panostettava – erityisesti nuorten kesätyöntekijöiden!
Pia Hovi on Lidlin henkilöstöpäällikkö.