Sujuva duetto on uusi ikärajavalvonnan kampanja päivittäistavarakaupoissa
Päivittäistavarakaupoissa käynnistyy uusi ikärajavalvonnasta myönteisellä tavalla viestivä kampanja: Sujuva duetto kassalla – Iän todistaminen on kahden kauppa. Kun sekä asiakas että kassahenkilö ovat yhteisellä asialla ja toimivat vastuunsa tuntien, ikärajavalvottujen tuotteiden ostaminen käy hyvässä hengessä, kuin sujuva duetto.
Iän varmistaminen on kassahenkilön työtä ja myös asiakkaan velvollisuus. Se on kahden kauppa! Ikärajavalvottujen tuotteiden ostaminen käy sujuvasti, kun asiakas ottaa paperit jo valmiiksi esille ja kassa kysyy niitä säännönmukaisesti.
Syyskuussa käynnistyvä Sujuva duetto kassalla -kampanja näkyy kahden vuoden ajan päivittäistavarakaupoissa kautta maan. Kampanjan keulakuvana on Uuden Musiikin Kilpailusta tutuksi tullut, kansainvälistä menestystäkin niittänyt artisti Lxandra.
Ikärajavalvonta on osa kaupan vastuullista toimintaa
Laki kieltää alkoholin, tupakan ja rahapelien myynnin alaikäisille. Ikä tarkastetaan kaupassa kaikilta näitä tuotteita ostavilta asiakkailta, jos he vaikuttavat alle 30-vuotiailta. Myös alkoholin ja tupakan välittäminen alaikäiselle on laissa kielletty ja rangaistava teko. Muita kaupassa myytäviä ikärajavalvottavia tuotteita ovat muun muassa nikotiinivalmisteet, ilotulitteet sekä ikärajamerkityt tietokonepelit, elokuvat ja aikuisviihdelehdet.
Päivittäistavarakaupoissa tehdään joka vuosi kymmeniä miljoonia ikärajatarkastuksia. Ikärajavalvonta on kassahenkilöiden päivittäistä työtä ja kaupan yritykset satsaavat myös sen koulutukseen merkittävästi. Asiakas voi todistaa ikänsä viranomaisen myöntämällä voimassa olevalla kuvallisella henkilökortilla, ajokortilla, passilla, muukalaispassilla tai pakolaisen matkustusasiakirjalla.
– Ikärajavalvonnan tärkeydestä alettiin viestiä jo vuonna 2014. Parin vuoden välein vaihtuvat kampanjat ovat näkyvästi esillä muun muassa myymälöiden kassoilla ja juomaosastoilla. Myös some on hyvä kanava saada tärkeä viesti kuulluksi. Ikärajavalvonta onkin useimmille jo ihan tuttu juttu, asiantuntija Anna Salminen Päivittäistavarakauppa ry:stä sanoo.
Sujuva duetto kassalla -kampanja näkyy lähes kaikissa Suomen päivittäistavarakaupoissa ja monilla sosiaalisen median alustoilla. Kampanjan toteuttavat Päivittäistavarakauppa ry ja sen jäsenyritykset. Päivittäistavarakauppa ry on Kaupan liiton jäsenliitto.
Lue lisää: Sujuva duetto kassalla – Iän todistaminen on kahden kauppa