Ollaan ihmisiksi -kampanja edelleen ajankohtainen – yhdessä epäasiallista käytöstä vastaan
Kaupan liiton ja Palvelualojen ammattiliitto PAMin Ollaan ihmisiksi -kampanja pyörähtää tänään 1.12. käyntiin uudistetulla kampanjailmeellä. Kampanjalla halutaan herätellä asiakkaita miettimään omaa käytöstään niin myyjien kuin muiden asiakaspalvelutyötä tekevien ihmisten työhyvinvoinnin edistämisessä. Asiakkaiden epäasiallinen käytös asiakaspalvelijoita kohtaan on lisääntynyt.
Joulun ympärille sijoittuvalla Ollaan ihmisiksi -kampanjalla halutaan herätellä kansalaiset miettimään omaa rooliaan asiakaspalvelutyötä tekevien työhyvinvoinnin edistämisessä. Tutkimusten mukaan asiakkaiden epäasiallinen käytös myyjiä ja asiakaspalvelijoita kohtaan on alalla lisääntynyt.*
”Kauppa on elinkeinoelämän suurin työllistäjä ja suurin nuorten työllistäjä. Positiivisten työelämäkokemusten varmistaminen vasta työuransa alussa oleville nuorille on erityisen tärkeää. Työnantajille kyse on myös henkilökunnan työsuojelusta sekä laajemmassa kuvassa vastuullisuudesta”, Kaupan liiton työmarkkinajohtaja Anna Lavikkala muistuttaa.
Kaupan liitto ja PAM käynnistivät ensimmäisen kerran Ollaan ihmisiksi -kampanjoinnin jo vuoden 2017 lopussa. Valitettavan moni kaupan alan ammattilainen joutuu kuitenkin edelleen kohtaamaan työssään epäasiallista käytöstä.
”Kampanja on edelleen hyvin ajankohtainen, sillä työssä kohdattu sanallinen loukkaaminen, seksuaalinen ahdistelu ja muu uhkaava käyttäytyminen koskettavat asiakaspalvelutehtävissä toimivia laajasti. Some-kiusaaminen on tuonut uusiakin muotoja epäasialliseen käytökseen, kun asiakaspalvelijoita saatetaan kuvata, ja videoita levittää somessa ikävien tekstien kera”, Palvelualojen ammattiliitto PAMin työympäristöasiantuntija Erika Kähärä tietää.
Ollaan ihmisiksi -kampanjan ilme uudistui – katse on työntekijöissä
Kaupan liiton ja PAMin Ollaan ihmisiksi -kampanja sijoittuu joulukaupan ykkössesonkiin uudistetulla kampanjailmeellä. Kampanjavideoissa ja -kuvissa katse kohdistetaan kauppojen työntekijöihin, jotka ovat työroolinsa lisäksi paljon muutakin, ennen kaikkea oikeita, tuntevia ihmisiä.
“Sujuvan asiakaskokemuksen taustalla on paljon näkymätöntä työtä – ja ihmisiä. Moninaisia ja yhdenvertaisesti arvokkaita. Nämä ihmiset ovat myös jonkun äitejä, poikia tai muita läheisiä, joiden tunteisiin voisi samaistua”, Kähärä toteaa.
Kampanjalla halutaan herättää kuluttajaa näkemään ja kohtaamaan asiakaspalvelussa työskentelevät henkilöt tasavertaisina ihmisinä ja edistää positiivisten kohtaamisten synnyttämää hyvinvointia.
Liitot suosittavat ottamaan leppoisaa joulumieltä mukaan kauppa-asioinnille.
”Kunnioitetaan asiakaspalvelussa tehtävää työtä ja osaamista. Positiivista kierrettä syntyy, kun työntekijät voivat hyvin ja asiakas saa positiivisen palvelukokemuksen”, Lavikkala muistuttaa.
Kampanja näkyy somekanavilla ja myymälöissä joulun molemmin puolin
Kaupan liiton ja PAMin kampanja näkyy muun muassa sosiaalisessa mediassa ja myymälöissä joulukuun ja välipäivien ajan. Sosiaalisessa mediassa ovat käytössä kampanjatunnisteet #ollaanihmisiksi, #vänligtbemött ja #letsbehave.
Ollaan ihmisiksi -verkkosivulle on koottu tietoa kampanjasta, kampanjamateriaaleja, aiheeseen liittyviä tutkimuksia, liittojen yrityksille ja työntekijöille tuottamia oppaita ja verkkokoulutuksia sekä kirjotuksia ja kannanottoja turvallisemman asiointiympäristön puolesta.
Kampanja toteutetaan yhteistyössä Mainostoimisto Smoyn kanssa.
Tutustu kampanjaan: ollaanihmisiksi.fi >
Lisätiedot:
Anna Lavikkala, työmarkkinajohtaja, Kaupan liitto, p. 0400 406 088, anna.lavikkala(at)kauppa.fi
Erika Kähärä, työympäristöasiantuntija, Palvelualojen ammattiliitto PAM, p. 040 764 5295, erika.kahara(at)pam.fi
Lisätietoa Ollaan ihmisiksi -kampanjasta:
Pia Pere-Vanhanen, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, Kaupan liitto, p. 040 867 1708, pia.pere-vanhanen(at)kauppa.fi
*Kaupan liiton kuluttajakyselyn (2022) mukaan muiden asiakkaiden häiritsevää käytöstä on havainnut kaupan asiakkaista 23 prosenttia, kun vastaava luku oli viisi vuotta aiemmin 15 prosenttia. PAMin tutkimuksen (2020) mukaan erityisesti seksuaalinen häirintä ja väkivallan uhka ovat lisääntyneet työpaikoilla vuodesta 2015.
Kaupan liiton kysely: Kaupan liiton ja Kantar TNS:n kysely toteutettiin lokakuussa 2022 viikoilla 41–42. Otos on 1500 20–79-vuotiasta verkon käyttäjää. / PAM:in tutkimus: https://www.pam.fi/studies/hairinta-asiakastyossa/
Kaupan liitto on elinkeinoelämän suurimman toimialan kaupan ääni yhteiskunnassa. Yhdistämme koko alan vähittäis- ja tukkukaupasta digitaaliseen kauppaan. Neuvottelemme kaupan työsopimukset ja elinkeinopolitiikan ratkaisut. Teemme työtä, jotta Suomessa toimiva kauppa ja palvelut kukoistavat ja pärjäävät kovassa kansainvälisessä kilpailussa. www.kauppa.fi
Palvelualojen ammattiliitto PAM ry on yksityisillä palvelualoilla työskentelevien ammattiliitto. PAMiin kuuluu 190 000 jäsentä, joista kaksi kolmasosaa on naisia. Suurin osa jäsenistä työskentelee vähittäiskaupassa, matkailu-, ravintola- ja vapaa-ajanpalveluissa, kiinteistöpalveluissa sekä vartiointialalla.www.pam.fi