Clas Ohlson: Hyvä työnhakijakokemus alkaa jo työpaikkailmoituksesta
Clas Ohlsonissa tiedetään, että hyvä kokemus työnhausta on tärkeää paitsi itse työnhakijalle, myös yritykselle. Vaikka työnhakija ei tulisikaan valituksi avoinna olevaan tehtävään, hän voi samassa yrityksessä olla arvokas valinta johonkin toiseen. Hakijat myös puhuvat kokemuksistaan muille, joten ei ole yhdentekevää, millainen maku työnhausta jää. Kerromme tässä artikkelissa hyvän työnhakijakokemuksen lisäksi perehdytyksestä sekä yhdenvertaisuudesta työelämässä.
Clas Ohlsonissa on viime vuosina kehitetty suunnitelmallisesti useita vastuullisuuden osa-alueita. Työ alkaa näkyä, sillä yritys palkittiinkin Oikotien Vuoden 2023 vastuullisimpana työpaikkana suurten organisaatioiden sarjassa.*
Clas Ohlsonilla hyvään hakijakokemukseen tähdätään jo työpaikkailmoituksessa.
”Lähtökohtana on, mitä voimme tarjota työntekijöillemme, ei niinkään, mitä me heiltä saamme. Ilmoituksissa tuomme esiin omaa työkulttuuriamme ja sitä, millaista meillä on työskennellä. Meillä saa olla oma itsensä ja töitä tehdään yhdessä”, HR-päällikkö Martina Laxén kuvailee.
Aiemmin Clas Ohlsonille hakevalla myyjällä piti olla takanaan muutama vuosi työkokemusta, mutta nykyään arvoasteikon ykkösenä on hyvä hakija tyyppinä. Riittää, että on motivoitunut ja löytyy oikeaa asennetta: innokkuutta ja halua oppia uutta.
”Avaamme usein jo työpaikkailmoituksissamme esimerkiksi palkka-asioita, koska näin voimme työhaastattelussa keskittyä muihin asioihin. Tätä hakijatkin arvostavat. Myös työterveyshuollosta ja muista eduista kerromme jo ilmoitusvaiheessa”, Laxén avaa.
”On myös tärkeää kertoa hakijalle, missä vaiheessa rekrytointiprosessia mennään, varsinkin, jos aikataulu pettää. Rekrytointia hoitavat myymäläpäällikkömme huolehtivat, että kullekin hakijalle ilmoitetaan, jos valinta ei osunut kohdalle, hän jatkaa.
Jotta hakijakokemus olisi mahdollisimman hakijaystävällinen, kysyy Clas Ohlson työnhakijoiltaan säännöllisesti palautetta. Niiden perusteella tehdään tarvittavia muutoksia.
HR-päällikkö Martina Laxén Clas Ohlsonilta.
Koko tiimi mukana perehdyttämässä
Clas Ohlsonilla on sama perehdytysohjelma konsernin kaikille myyjille. Runsaan vuoden ajan perehdytystä on pyritty järjestämään siten, että se ei ole ainoastaan esihenkilön tai tiiminvetäjän tehtävä, vaan siihen osallistetaan koko tiimi.
”Muutos on ollut todella onnistunut asia. Se, että myyjät ovat mukana ja auttavat tiettyjen osioiden perehdytyksessä, antaa uudelle työntekijällekin kokemuksen yhteenkuuluvuudesta ja siitä, että kaikki auttavat toisiaan”, Laxén tietää.
Myyjiä ei Clas Ohlsonilla kouluteta perehdyttämiseen erikseen, vaan se onnistuu heiltä luontevasti.
”Myymäläpäälliköt tietävät meillä hyvin kunkin työntekijän vahvuudet, joten he osaavat valita sopivat henkilöt perehdytyksen eri osa-alueille.”
Haasteitakin on tullut eteen.
”Perehdytysohjelmassa sinänsä ei ole ongelmia, mutta usein haasteeksi nousee ajan puute. Tulee äkillisiä poissaoloja kuten sairastumisia tai muita, eikä resursseja uuden työntekijän perehdyttämiseksi ole. Kuitenkin työntekijän hyvä perehdytys on tärkeää, sillä pitkässä juoksussa se maksaa itsensä takaisin”, Laxén näkee.
Työntekijöistä on monissa kaupan alan yrityksissä pulaa, eikä Clas Ohlson ole ainoa. Etenkin puolitoista vuotta sitten oli tilanne, jolloin työntekijöitä ei tuntunut löytyvän.
”Nyt tilanne on hieman parantunut ja viime vuoden alussa meille haki jo kiitettävästi kesätyöntekijöitäkin. Sama trendi näyttää jatkuvan tänäkin vuonna. Tietenkin on edelleen olemassa paikkakuntia, joissa työntekijöiden rekrytointi on hankalaa”, Laxén kertoo.
Clas Ohlsonilla työskentelee sekä osa-aikaisia että kokoaikaisia työntekijöitä.
”Jotkut työntekijöistämme haluaisivat tehdä kokoaikaista työtä ja tähän olemme pyrkineet löytämään erilaisia ratkaisuja. Esim. Turussa ja Helsingissä olemme perustaneet ns. henkilöstöpoolin, johon palkkaamme kokoaikaisia työntekijöitä kiertämään alueen eri myymälöissä tarvittaessa, jolloin he saavat tuntinsa täyteen kokoaikaiseen työsuhteeseen.”
Yhdenvertaisuuteen erityistä huomiota
Clas Ohlsonissa, kuten monissa muissakin yrityksissä, on nollatoleranssi liittyen epäasialliseen kohteluun työpaikalla. Varsinkin parin viime vuoden aikana asiaan on alettu kiinnittää erityistä huomiota.
”Meillä esihenkilöitä koulutetaan, mikä on epäasiallista käytöstä ja miten siihen tulee puuttua. Myös rekrytoijat koulutetaan yhdenvertaisuusasioihin”, Laxén kertoo.
Kaikki työntekijät eivät ole tietosia siitä, mihin epäasiallisesta käytöksestä voi ilmoittaa, jos se tapahtuu vaikkapa esihenkilön toimesta.
”Viime vuoden aikana tätä viestiä on viety yhä ponnekkaammin eteenpäin. Meillä on tähän työsuojeluvaltuutetut ja luottamushenkilöt, HR-osasto sekä ilmoituskanava, jossa näistä asioista voi kertoa. Nykyään myös jo uuden työntekijän perehdytyksessä tuomme näitä mahdollisuuksia esiin.”
Clas Ohlsonissa tavoitellaan tilannetta, jossa naisia ja miehiä työskentelisi suunnilleen saman verran. Tätä myös seurataan yrityksessä säännöllisesti, sekä kvartaaleittain että vuosittain.
”Paras ja tehokkain tiimi syntyy siten, että työntekijöissä on eri sukupuolta olevia. Jos huomaamme naisia olevan jossakin henkilöstöryhmässä enemmän kuin miehiä, silloin palkkaamme todennäköisesti yhtä pätevistä hakijoista sen miehen”, Laxén selvittää.
”Eri sukupuolten lisäksi tiimeissä on hyvä olla nuoria ja iäkkäämpiä, joilla on enemmän kokemusta. Myös eri taustoista tulevia arvostetaan tiimeissä. Joissakin myymälöissä rekrytoimme myös osatyökykyisiä ja koemme onnistuneemme siinä ”, hän tiivistää.
*Clas Ohlson palkittiin Oikotien vuoden 2023 vastuullisimpana työpaikkana suurten organisaatioiden sarjassa. Clas Ohlson arvioitiin työntekijöidensä mielestä sarjansa parhaaksi peräti viidellä vastuullisuuden osa-alueella: yhdenvertaisuudessa, työelämän tasapainossa ja hyvinvoinnissa, vastuullisessa esihenkilötyössä, tehtävän vaatimusten mukaisessa palkitsemisessa sekä hyvässä hakijakokemuksessa ja perehdytyksessä.