Tieverkko rapistuu vauhdilla – kaupan ala mukana visioimassa tiestön kunnon pelastamista
Elinkeinoelämän ja väyläalan organisaatiot pitävät Suomen tiestön kunnon tilannetta hälyttävänä ja varoittavat tieverkon peruskorjaustarpeen ampaisevan jyrkkään kasvuun lähivuosina. INFRA, Kaupan liitto, Koneyrittäjät, MTK, Sahateollisuus, Tieyhdistys ja Destia ovat julkaisseet visionsa tiestön kunnon pelastamiseksi. Kaupan yrityksille tieverkon kunnolla on laajasti merkitystä sekä teollisuuden ja kaupan välisten kuljetusten että asiakkaiden kulkemisen osalta.
Tiestön kunto vaikuttaa olennaisesti liikenne- ja tieturvallisuuteen, kuljetusten toimitusvarmuuteen ja sen kautta huoltovarmuuteen, ympäristöpäästöjen vähentämiseen koko arvoketjussa ja laajasti koko elinkeinoelämän kilpailukykyyn.
Elinkeinoelämän ja väyläalan organisaatioiden tänään julkaistussa Tieverkon kunnossapidon visiossa esitetään kolme keinoa rapistuvan tiestön pelastamiseksi ja tilanteen vakauttamiseksi: Vuositasolla tiestön päivittäishoidon rahoitus pitää säilyttää ostovoimaltaan nykyisenä, päällystysmäärä vakiinnuttaa 4 000 kilometriin ja teiden muuhun korjaamiseen osoittaa 300 miljoonaa euroa. Näillä tavoin vision mukaan korjausvelka ja tiestön ylläpitokustannukset kääntyvät laskuun ja tieturvallisuus sekä kuljetusten toimitusvarmuus paranevat.
Tavaraliikenteen tonneista 90 prosenttia kulkee Suomessa tietä pitkin. Elinkeinoelämän ja väyläalan organisaatiot näkevät, että tienpidossa on syytä ottaa raskas liikenne nykyistä paremmin huomioon. Tällä on vaikutusta muun muassa liikenneturvallisuuteen ja elinkeinoelämän toimitusvarmuuteen.
Kaupan alaan tieverkon kunnolla on laajasti merkitystä sekä teollisuuden ja kaupan välisten kuljetusten että asiakkaiden kulkemisen osalta. Kaupan kuljetusten on toimittava sujuvasti ympärivuotisesti kaikissa kelioloissa ja kaikkialla Suomessa, mikä edellyttää tiestön kunnossapidon laadulle riittävää mitoitusta. Kaupan kuljetukset ovat sidoksissa väestön määrään ja sijaintiin. Eteläinen ja läntinen Suomi ovat väestön ja kaupan intensiivisintä aluetta. Kauppa toimii kuitenkin kaikkialla Suomessa, päivittäistavarakauppa käytännössä vain tiekuljetusten varassa.
”Kaupan alalle on tärkeää, että koko tiestö pidetään liikennöitävässä kunnossa. Tämä koskee niin pääväyliä, kuin pikkuteitäkin. Asiakkaiden on päästävä kauppaan ja kaupan kotiinkuljetusten on päästävä perille”, muistuttaa vision laatimiseen Kaupan liitosta osallistunut johtava asiantuntija Lauri Leskinen.
Tieverkon kunto on tärkeää myös ympäristön kannalta
Organisaatiot muistuttavat, että kaikki toimialat, kaupan ala mukaan lukien, ovat tulossa ympäristöpäästöjen raportoinnin piiriin. Investoijat priorisoivat kestävästi toimivia yrityksiä, mikä tulee luomaan painetta tieliikenteen päästöjen vähentämiselle. Tieliikenteen päästöjen vähentäminen puolestaan edellyttää laajasti toimia ajoneuvokaluston ja infrastruktuurin kehittämisessä.
Myös kaupan alan kuljetuksissa käytettävän raskaan liikenteen kaluston mittoja ja massoja on korotettu kuljetustalouden ja ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Vision loppuraportissa todetaan, että tiestö ei ole pysynyt kaikilta osin raskaan liikenteen kasvaneiden mittojen ja massojen perässä. Tavoiteltavaa elinkeinoelämän kannalta on, että Suomen tiestö vastaa suurten ajoneuvoyhdistelmien tarpeisiin. Kyse on myös kansainvälisestä kilpailukyvystä.
Tieverkon kunnossapidon vision toteuttivat INFRA, Kaupan liitto, Koneyrittäjät, MTK, Sahateollisuus, Tieyhdistys ja Destia.
Tutustu tieverkon kunnossapidon vision loppuraporttiin >
Kuvituskuva: Destia