EuroCommerce julkisti EU-vaalimanifestinsa: Mitä EU tarvitsee menestyäkseen?
Eurooppalainen kaupan yhteen kokoava järjestö EuroCommerce on julkistanut vaalimanifestinsa kesäkuun europarlamenttivaaleihin. EuroCommerce on listannut tavoitteitaan menestyvälle Euroopan unionille parlamentin seuraavaksi viisivuotiskaudeksi.
EuroCommercen vaalimanifesti korostaa, että oikeanlaisen tuen avulla Euroopassa vähittäis- ja tukkukaupalla on valtava potentiaali auttaa luomaan nykyistä kilpailukykyisempää, vahvempaa, kestävämpää, innovatiivisempaa ja osaavampaa Euroopan unionia.
Manifesti tarjoaa pohdittavaa tulevalle Euroopan parlamentille ja komissiolle EU:n kilpailukyvyn ja yhtenäismarkkinan vahvistamiseksi. Asioita käsittelevät neuvoston ja komission tilaamissa raporteissa myös Italian entinen pääministeri Enrico Letta ja niin ikään Italian entinen pääministeri Mario Draghi.
Kaupan roolista EU:ssa puhuessaan EuroCommercen puheenjohtaja Juan Manuel Morales korostaa, että vähittäis- ja tukkukaupalla on jo nyt merkittävä mahdollisuus edistää EU:n kilpailukykyä ja kestävyyttä.
”Olemme keskellä massiivista osaamisen, kestävyyden ja digitaalisen muutoksen aaltoa, ja olemme täysin linjassa EU:n omien siirtymätavoitteiden kanssa. Oikealla poliittisella ja lainsäädännöllisellä tuella voimme saavuttaa merkittäviä taloudellisia, yhteiskunnallisia ja ympäristöllisiä hyötyjä vuoteen 2030 mennessä. Toivomme Euroopan unionin toimielinten tekevän kanssamme yhteistyötä näiden mahdollisuuksien saavuttamiseksi.”
Manifestissa yksilöidään joukko toimenpiteitä, jotka ovat tarpeen, jotta Euroopan unionista muodostuu:
- Kilpailukykyinen: rakennetaan joustavat, dynaamiset sisämarkkinat, joissa toimitusketjut toimivat moitteettomasti ja kilpailu on reilua.
- Päätöksentekokykyinen: Tehdään poliittisia päätöksiä kumppanuus edellä, mikä takaa myös oikeudellista varmuutta.
- Kestävä: Työskennellään yhteistyössä toteuttamassa EU:n vihreää sopimusta.
- Innovatiivinen: Varmistetaan tietopohjainen, digitaalisuuteen pohjautuva tulevaisuus.
- Osaava: Houkutellaan, kehitetään ja ylläpidetään osaamista.
Manifestissa tuodaan myös esille, miten vähittäis- ja tukkukaupan ala on nykyisen EU:n toimikauden aikana kärsinyt odottamattomista haasteista, jotka ovat osaltaan vaikeuttaneet alan investointeja ja kilpailukykyä. EuroCommercen pääjohtaja Christel Delberghe painottaa, että tulevalla EU:n toimikaudella on syytä keskittyä korkealaatuiseen, käytännönläheiseen ja yhtenäiseen lainsäädäntöön, joka perustuu vankkaan ymmärrykseen vähittäis- ja tukkukaupan alasta, ja samalla välttää kohtuuttomia kustannuksia.
”EU:n on myös edistettävä ja vahvistettava vahvaa yhtenäismarkkinaa, reilua kilpailua ja kestäviä maailmanlaajuisia toimitusketjuja, koska ne ovat ratkaisevia turvallisuuden ja menestyksen kannalta. Työskentelemällä tiiviimmin yhteistyössä päättäjien ja muiden toimijoiden kanssa arvoketjussamme voimme antaa esimerkin Euroopan ja maailman tasolla luomalla yhdessä edellytykset kilpailukykyisemmälle, kestävämmälle ja joustavammalle Euroopalle.”