Silmäasema lähti Second hand -liike Emmyn kanssa edistämään kiertotaloutta
Yhteistyö second hand -muodin edelläkävijän Emmyn kanssa on Silmäasemalle uusi avaus kiertotalouden edistämiseksi. Asiakas voi viedä käytetyt vaatteensa myytäviksi Emmyyn ja saada tuotot lahjakorttina Silmäasemalle. Myös Emmyltä ostetut käytetyt merkkilasit on mahdollista linssittää omilla vahvuuksillaan Silmäasemalla. Kuluttajan tietoisuutta silmä- ja aurinkolasien kierrätyksestä pyritään lisäämään.
Silmäaseman kaupallinen johtaja Pauliina Aalto kertoo, että yhteistyön aloittaminen Emmyn kanssa oli helppoa ja luontevaa.
”Emmyllä on kiertotalousosaamista muodin ja vaatemaailman puolelta, joten meillä oli ikään kuin valmis pohja yhteistyölle jo olemassa, ja meidän tekemisemme sujahti siihen hyvin mukaan”, Aalto kuvailee.
Vaikka yhteistyö on rullannut vasta hieman yli kuukauden, on Silmäasemalla oltu siihen tyytyväisiä. Molempien, sekä Emmyn että Silmäaseman, tavoitteena on edistää kestävämpää kuluttamista. Jos kuluttaja valitsee Emmyssä tilitystavaksi lahjakortin, hän saa pienen porkkanan: alkuperäisen loppusumman päälle Silmäasema lisää 10 prosentin lisätuoton.
”Kuulin juuri Emmystä, että osa asiakkaista on jo löytänyt lahjakorttimme myyntituottojen tilittämiseksi. Tokihan koko prosessi on pitkä ennen kuin se näkyy meillä Silmäasemalla. Vie oman aikansa ennen kuin asiakkaan vaateet on saatu myyntiin, myydyiksi ja tuotot kotiutetuiksi”, Aalto kertoo.
Kuvituskuva.
Kuluttajien tietoa lisäämällä tuotteiden arvo säilyy ja uudelleenkäyttö mahdollistuu
Yhteistyötä tehdään myös aurinkolasien kestävyyden ja kiertotalouskelpoisuuden edistämisessä. Se edellyttää kuluttajien tiedon lisäämistä siitä, millaiset aurinkolasit voi myöhemmin myydä käytetyn tavaran markkinoilla, ja miten niiden elinkaarta voi pidentää.
”Meiltä Silmäasemalta asiantuntija on käynyt Emmyllä kertomassa, millaiset aurinkolasit ovat kiertotalouskelpoisia, ja miten ne hinnoitellaan second hand -markkinoille. Silmäasemalla kerromme myös uusien aurinkolasien ostajille aina huolto-ohjeet; kuinka puhdistaa ja säilyttää laseja naarmuttamatta. Aurinkolaseja ei myöskään kannata käyttää hiuspantana”, Aalto opastaa.
Laadukkaat ja hyvin huolletut eli puhtaat, haalistumattomat ja naarmuttomat merkkiaurinkolasit pitävät arvonsa.
”Tiedon lisäämisen kautta ihmiset lähtevät miettimään omaa kuluttamistaan, tuotteiden arvostamista ja käyttämistä”, hän jatkaa.
Kuvituskuva.
Suosikkikehykset voi linssittää uudelleen
Tutkimusten mukaan noin kaksi kolmasosaa ostamistamme vaatteista lojuu kaapin tai laatikon pohjalla käyttämättöminä. Aurinkolaseissa osuus saattaa olla vielä suurempi.
”Aurinkolasien second hand -markkina on vielä vähäistä”, Aalto toteaa.
Monelle on vielä uutta, että omat suosikkikehykset voi usein linssittää uudelleen joko silmälaseiksi tai aurinkolaseiksi omilla vahvuuksilla. Näin laadukkaiden kehysten käyttöikä voi jopa moninkertaistua. Uudelleenlinssityksen mahdollisuus täytyy kuitenkin aina tarkistaa optikkoliikkeessä.
”Jos silmälasit ovat muotoutuneet osaksi omaa persoonaa, ei näön muuttuessa tarvitse kuin päivittää linssit samoihin kehyksiin. Kovin iäkkäät tai huonokuntoiset kehykset eivät tosin välttämättä kestä uudelleen linssityksestä aiheutuvaa rasitusta. Kannattaa siis kysyä optikkoliikkeen suositusta linssityksestä”, Aalto sanoo.
Kuvituskuva.
Silmäasema alkaa vastaanottaa käyttöikänsä päähän tulleita laseja
Ensi syksyn aikana Silmäasema ryhtyy ottamaan vastaan käyttöikänsä päähän tulleita silmälaseja ja aurinkolaseja, jotta niiden materiaalit saadaan tehokkaasti kiertoon.
”Käyttöikänsä päähän tulleet lasit eivät välttämättä tarkoita huonokuntoisia silmä- tai aurinkolaseja, vaan sellaisia, jotka eivät enää jostain syystä palvele asiakkaan käytössä. Pystymme erottelemaan kaikista silmä- ja aurinkolaseista materiaaleja jatkokäyttöön”, Aalto vinkkaa.
Silmäasema on jo suunnitellut lähikuukausina alkavan yhteistyökuvion toimittajan kanssa.
”Silmä- ja aurinkolasien sangoista pystystään erottelemaan asetaattia, jota voidaan hyödyntää uusissa kehyksissä. Syksyllä meille tulee tästä aivan oma mallisto myyntiin.”
Silmäasema on kotimainen yritys, joka on Suomen suurin näönhuollon ja silmäterveyden toimija. Silmäasemalla työskentelee yli 1 500 näkemisen ja silmäterveyden ammattilaista. Silmäasemalla on lähes 150 optikkoliikettä ja silmälääkärikeskusta, 18 yksityistä silmäsairaalaa ja 7 julkisia silmäterveyspalveluita tarjoavaa yksikköä ympäri maan sekä yli 10 myymälää Virossa. Silmäaseman liikevaihto vuonna 2023 oli 230,7 miljoonaa euroa.
Emmy on Pohjoismaiden suurin second hand -merkkivaatteiden verkkokauppa ja myyntipalvelu. Valikoimassa on 70 000 käsin tarkastettua tuotettan naisille, miehille ja lapsille. Kivijalkamyymälät sijaitsevat Sokos-tavarataloissa Helsingissä ja Tampereella.