K-ryhmä tarttui hyvinvoinnin haasteeseen: K-Ruoka-sovellus tukee suomalaisten terveellisiä ostosvalintoja
Hyvinvointi on yksi tämän hetken megatrendejä, ja suomalaisten ruokavaliossa olisikin parantamisen varaa. K-ryhmä on tarttunut haasteeseen helpottamalla terveellisten valintojen tekemistä jo kaupassa K-Ruoka-sovelluksen avulla. Samalla asiakkaille palautetaan omaan käyttöön heidän ostodataansa.
Hyvinvointi on yksi tämän hetken megatrendejä. Tämä on näkynyt myös K-ryhmän Ruokailmiöt-trendikatsauksessa. Sen mukaan 61 prosenttia suomalaisista kokee, että monipuolisesti syöminen on tärkeimpien asioiden joukossa oman kehon ja mielen hyvinvointia tukevassa ruokavaliossa.*
Suomalaisten ruokavaliossa olisikin tutkimusten mukaan parantamisen varaa. K-ryhmä on tarttunut haasteeseen helpottamalla terveellisten valintojen tekemistä jo kaupassa. Koska hyvinvointi on ihmisille tärkeää, se on nostettu keskeiseen asemaan myös K-Ruoka-sovelluksessa.
K-Ruoka-sovellus on K-ryhmän mobiilisovellus, joka on tullut tutuksi erityisesti sovelluksesta löytyvien etujen kautta. Sieltä löytyy monipuolisesti paljon muutakin, kuten hiilijalanjälki- ja kotimaisuuslaskemat, jotka se tekee hyödyntämällä K-ruokakaupoissa tehtyjen ostosten dataa. Palvelun tavoitteena on tarjota näkymää omiin valintoihin ja tukea arvojen mukaista ostamista.
Sovelluksessa voi myös tarkastella omien ostosten terveellisyyttä kohdassa ’Ostosten tilannekuva’. Se näyttää, miten K-ruokakaupoista K-Plussa-korttia käyttämällä tehdyt ostokset vastaavat kansallisia ravitsemussuosituksia. Sovelluksessa voi asettaa omia ravintovalintoja tukemaan terveellisen ostoskorin kokoamista. Näin sovellus suosittelee niitä tukevia reseptejä ja tuotteita. Lisäksi sieltä löytyy vitamiinilaskenta, joka näyttää, sisältävätkö K-ruokakaupoista tehdyt ruokaostokset tarpeeksi yleisimpiä vitamiineja ja kivennäisaineita verrattuna suomalaisiin saantisuosituksiin. K-Hyvinvointia kehittämässä on ollut asiantuntijana mukana Lääkärikeskus Aavan ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen.
”Haluamme mahdollistaa hyvinvointia tukevat valinnat jo kaupassa ja siten auttaa suomalaisia parantamaan ruokavaliotaan. Tähtäämme konkreettisiin muutoksiin. Näitä ovat esimerkiksi suolan ja sokerin määrän vähentäminen tai kasvisten lisääminen. Ravitseva ruoka on hyvinvoinnin perusta, ja meillä on runsaasti tietoa siitä, mitä asiakkaat meiltä ostavat. Meille on erittäin tärkeää palauttaa dataa asiakkaiden käyttöön ja tarjota tietoa, joka aidosti auttaa arkipäiväisten valintojen tekemisessä”, K-ryhmän analytiikasta, datasta ja kanta-asiakkuuksista vastaava johtaja Minna Vakkilainen kertoo.
Datan hyödyntämisessä korostuvat vastuullisuus ja läpinäkyvyys
K-ryhmän tavoitteena on tarjota asiakkaille hyötyä niistä tiedoista, joita heiltä kerätään. Vakkilaisen mukaan K-Ruoka-sovellus on esimerkki siitä, miten asiakkaan omaa ostodataa hyödyntävissä palveluissa data on jalostettu asiakkaille helppokäyttöiseen ja visuaaliseen muotoon arjen valintojen avuksi.
”Kuluttajille on tärkeää ymmärtää, mitä ostodatasta voi päätellä, ja miten omia tottumuksia voisi muuttaa itse haluamaansa suuntaan. Datan hyödyntämisessä korostuvat aina vastuullisuus ja läpinäkyvyys. Oleellista on myös se, että päätösvalta tietojen käytöstä on asiakkaalla itsellään”, Vakkilainen jatkaa.
K-Ruoka-sovellusta kehitetään jatkuvasti. Esimerkiksi vitamiinilaskennassa tuotteiden vitamiinitiedot perustuvat eri tavarantoimittajien ilmoittamiin tietoihin tai Finelin tuotetietoihin. Mitä monimutkaisempi tuote, sitä haastavampaa sen vitamiinilaskenta on. Esimerkiksi monesta raaka-aineesta valmistetun mikroaterian vitamiinitiedot ovat vähemmän tarkkoja kuin vaikkapa yksittäisen hedelmän.
Sovelluksen tieto on suuntaa-antavaa
Yksi tiedostettu haaste K-Ruoka-sovelluksessa on, että sen hyödyntämä data kattaa vain K-ruokakaupoissa ja K-Plussa-korttia käyttämällä tehdyt ostokset. Siksi se toimii parhaiten niillä, jotka keskittävät ostoksiaan K-ruokakauppoihin. Silti suuntaa-antavakin tieto on hyödyllistä, kun pohtii omaa ostoskoria. K-Ruoka-sovellus onkin tällä hetkellä ainoa suomenkielinen palvelu, joka näyttää ravitsemussuositusten toteutumisen ostoskorin kautta.
Sitra nosti K-Hyvinvoinnin ensimmäistä kertaa julkaistulle datatalouden kiinnostavimmat -listalle loppuvuodesta 2023. Listalle on nostettu ratkaisuja, joissa dataa on käytetty oivaltavasti ja jotka osoittavat datan tuomia hyötyjä.
*Ruokailmiöt on K-ryhmän vuosittainen katsaus seuraavan vuoden ruokatrendeihin. Tänä vuonna katsauksen teema on hyvinvointi. Katsaus koostettiin K-ryhmän myyntidatan, asiantuntijahaastatteluiden sekä kuluttajakyselytutkimuksen pohjalta. Kyselytutkimus toteutettiin K-Kylä-asiakasyhteisössä lokakuussa 2023 (yli 18-vuotiaat suomalaiset, N=1078), ja aineisto on painotettu vastaamaan suomalaisten väestörakennetta iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan. Tutkimuksen toteutuksesta vastasi Frankly Partners.