Kaupan alan ilmastotyö ulottuu laajalle
Suomen tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä, ja kaupan ala on sitoutunut tekemään vaikuttavaa työtä tavoitteen eteen. Eri toimialojen, yritysten ja kuluttajien valinnoilla on suuri vaikutus siihen, millaisena tulevaisuus näyttäytyy. Kaupan ala ei voi ottaa kokonaisvastuuta vähähiilisyydestä, mutta oman siivunsa se haluaa tehdä.
Vaikka kaupan omat päästöt edustavat Suomen kokonaispäästöistä alle yhtä prosenttia, alan yritysten ilmastotoimilla on laaja vaikutus koko arvoketjuun ja asiakkaiden mahdollisuuksiin elää kestävämmin. Kaupalla onkin keskeinen rooli sekä tuotantoketjun hallinnassa että kuluttajarajapinnassa. Kaupan alan merkittävin ilmastotoimi on vaikuttaminen koko arvoketjun päästöihin; alkaen raaka-aineiden hankinnasta ja tuotteiden valmistuksesta aina logistiikkaan, varastointiin ja kuljetuksiin asti.
On esimerkiksi tärkeää, että kauppa informoi toimittajiaan, jos se ryhtyy keräämään päästötietoa ostamistaan tuotteista ja palveluista, ja kertoa, mistä vuodesta alkaen tätä tietoa tullaan vaatimaan kriteerinä hankinnalle. Kriteereitä hankinnoille voidaan asettaa ensin kapealle osalle valikoimaa tai oman yrityksen käyttöön tuleville tuotteille tai palveluille. Tämän jälkeen kriteereitä voidaan vuosien saatossa laajentaa koko valikoimaan.
”Vaikuttaminen arvoketjun päästöihin on kaupan alan merkittävin ilmastotoimi.”
Käytettynä hankitun tuotteen tai raaka-aineen hiilijalanjälki on tyypillisesti huomattavasti pienempi kuin uutena ostetun, tai jopa nolla. Tätä ei toki voida soveltaa kaikkiin yrityksen hankintoihin, mutta olisi hyvä luoda käytänteet käytettyinä hankittavien tuotteiden ja raaka-aineiden suosimiseksi silloin kun se on mahdollista. Kysynnän tarkan suunnittelun avulla voidaan puolestaan välttää hävikkiä.
Arvoketjun päästöihin on mahdollista vaikuttaa kaupan logistiikassa siten, että otetaan käyttöön nykyistä laajemmin vähäpäästöisiä ajoneuvoja, ja kuljetusten päästöjä voidaan vähentää myös tehostamalla kuljetusketjua, esimerkiksi optimoimalla reittisuunnittelua ja yhdistämällä kuljetuksia.
Koska kaupan alan toimijoilla on suora kosketus kuluttajiin, kaupan toimet vaikuttavat laajasti koko yhteiskuntaan. Tekemällä kestäviä valintoja omiin valikoimiinsa kaupan yrityksillä on mahdollisuus ohjata kuluttajia ympäristöystävällisempiin valintoihin. Kuluttajina meillä taas on mahdollisuus tehdä näitä kestäviä valintoja.
”Vähähiilisyystyö koskee kaikkia toimialoja ja voimme vain varmistaa, että teemme osamme.”
Monet kaupan alan yritykset ovat asettaneet itselleen haastavia tavoitteita energiatehokkuuden ja hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Näitä tavoitteita on yrityksissä myös saavutettu. Energiatehokkuussopimukset ovat valtion ja toimialojen yhdessä valitsema keino täyttää Suomelle asetetut kansainväliset energiatehokkuusvelvoitteet ilman uutta lainsäädäntöä tai muita uusia pakkokeinoja.
Kaupan liitto on yksi useista toimialaliitoista, joka on sitoutunut energiatehokkuussopimukseen, ja se vastaa kaupan alan toimenpideohjelman toteutuksesta. Kaupan ala on saavuttanut sille asetetut energiatehokkuustavoitteet vuosittain ”liput liehuen”. Tavoitteisiin on päästy esimerkiksi energiatehokkuutta tukevien investointien avulla, kylmälaitteiden uusimisilla, aurinkosähkö- ja maalämpöinvestoinneilla sekä muilla energiatehokkuuden tehostamistoimilla.
”Yhteistyöllä voimme saavuttaa tavoitteemme päästöjen hillitsemisessä.”
Kaupan liitto on osaltaan tukemassa jäsenyrityksiään vähähiilisyystyössä. Hiljattain päivitetyssä kaupan alan vähähiilisyystiekartassa on esitelty suuri joukko käytännön toimia, jotka vähentävät yrityksen hiilidioksidipäästöjä.
Kaupan ala on avaintekijä koko yhteiskunnan ilmastotyössä, ja yhteistyöllä voimme saavuttaa tavoitteemme päästöjen hillitsemisessä. Sitä varten tarvitsemme tasapuolisen ja ennustettavan sääntely-ympäristön, kannustimia investointeihin sekä uusia veroratkaisuja, jotka edistävät kaupan yritysten kustannuskilpailukykyä ja reilua kilpailuasetelmaa globaalissa, rajattomassa taloudessa.
Emme ole toimialana tämän asian äärellä yksin. Vähähiilisyystyö koskee kaikkia toimialoja ja voimme vain varmistaa, että teemme osamme. Myös asiakkaiden valinnoilla, muiden toimialojen tekemisellä ja lainsäätäjillä on vaikutusta kokonaisuuteen. Kaupan ala ei voi ottaa kokonaisvastuuta vähähiilisyydestä, mutta oman siivunsa se voi, ja haluaa tehdä.
”Kaupan ala on kokonaisuuden kannalta tärkeässä osassa vähähiilisyystyössä.”
Vähähiilisyystyö – kuten vastuullisuustyö kokonaisuutenakin – hyödyttää asiakkaita, yrityksiä, yhteiskuntaa, ja erityisesti tätä ainokaista maapalloamme. Maapallo tulee toimeen kyllä ilman ihmistä, mutta ihminen ei tule toimeen ilman maapalloa!
Lauri Leskinen toimii Kaupan liitossa johtavana asiantuntijana. Hän on erikoistunut kauppapolitiikkaan, energiaan ja liikenteeseen.
Tutustu blogissa mainittuihin hyödyllisiin linkkeihin: