HUB logistics: CO2-päästölaskenta on välttämätöntä, jotta omaa toimintaa voi kehittää
HUB logistics on suomalainen logistiikkapalveluyritys, joka tarjoaa yrityksille varastointi-, sisälogistiikka- ja puupakkauspalvelua. HUB on yksi Suomen suurimmista logistiikkapalveluyrityksistä ja erityisen vahva markkina-asema sillä on sisälogistiikan palveluntarjoajana. Millainen on HUB logisticsin näkemys ympäristöasioista? Miten se valmistautuu CSRD-raportointiin?
Logistiikka tuottaa jo toimialana lähtökohtaisesti hiilidioksidipäästöjä, kun käytössä on ajoneuvoja ja kuljetusvälineitä. Varsinaista pitkän matkan kuljetuskalustoa HUBilla ei ole, mutta sisälogistiikassa se käyttää esimerkiksi trukkeja.
”Meillä CO2-laskenta onkin ihan välttämätöntä, jotta voimme kehittää omaa toimintaamme. Olemme onnistuneet saamaan omat päästömme alhaiselle tasolle, pääpaino onkin jatkossa scope 3 -luokan eli arvoketjumme päästöissä”, HUB logisticsin markkinointi- ja viestintäpäällikkö Kati Hollmen sanoo.
Monissa logistiikka-alan yrityksissä on viime vuosina vaihdettu kuljetuskalustoa sähköisiin malleihin ja polttoainetta uusiutuviin. Vastuullisuusohjelmassaan HUB logistics on linjannut, että varastoinnissa ja sisälogistiikassa se sähköistää omaa trukkikalustoaan porrastetusti ja uudet hankittavat ajoneuvot ovat joko sähköisiä tai hybridimalleja.
”Vastuullisuustyö ei ole ilmaista, emmekä pysty sähköistämään koko trukkikantaamme kertainvestointina, sillä summa olisi valtava. Jos kuljetuskalusto on polttoainekäyttöistä, pystymme vähentämään päästöjä esimerkiksi uusiutuvan polttoaineen käytöllä sekä optimoimalla tehdasalueen sisäisiä kuljetuksia ja materiaalien siirtoja”, HUB logisticsin QHSE-päällikkö Sampo Arppola avaa.
Varastointipalvelua HUB tuottaa omassa logistiikkakeskuksessaan Vantaalla, mutta sisälogistiikkapalveluissa se on osa asiakasyrityksensä tuotantoa. HUB huolehtii asiakkaan logistiikkatoiminnoista (materiaalien vastaanotto, hyllytys, varastointi, keruu, pakkaaminen, lähettämötoiminnot) asiakkaan omassa tilassa, joka voi olla esimerkiksi tehdas tai tuotantolaitos.
”Tällöin otamme toiminnassa huomioon asiakasyrityksemme toimintaohjeet ja säännöt sekä heidän toimialaansa ohjaavat lait ja asetukset. Ympäristöasioita koskevia päätöksiä teemme tuolloin yhdessä asiakasyritysten kanssa”, HUB logisticsin hankintapäällikkö Tuomas Soininen kertoo toimintatavoista.
”Asiakkaillamme saattaa jo olla tiekarttoja ympäristötavoitteista, jotka ulottuvat esimerkiksi vuoteen 2030 asti. Silloin me haluamme miettiä heidän kanssaan yhteistyössä ympäristöystävällisempiä ja kestävämpiä logistisia toteutustapoja”, Hollmen lisää.
HUB kierrättää kirkasmuovia suomalaisen teollisuuden raaka-aineeksi.
Valtaosa päästöistä tulee arvoketjusta
HUBin oman toiminnan scope 1 -luokan kasvihuonekaasupäästöt muodostuvat tällä hetkellä pääosin trukkien ja pyöräkuormaajien polttoaineesta, ja scope 2 -luokan päästöt kahden oman toimipisteen energiantuotannon eli sähköenergian päästöistä.
”Päästöjemme vähentämiseksi olemme hankkineet vihreää sähköä nyt muutaman vuoden ajan. Sillä saavutamme scope 2-luokassa vuosittain noin 120 000 kilon päästövähennykset, ja kuluvan vuoden alussa vaihdoimme kaukolämmön päästöttömään, joten sekin vähentää hiilidioksidipäästöjä noin 80 000 kiloa vuosittain”, Soininen kertoo.
Trukkien pyöräkuormaajien polttoaineena HUB puolestaan käyttää uusiutuvaa dieseliä jo useassa toimipisteessä.
”Vuodesta 2022 vuoteen 2023 scope 1 -luokan päästöt putosivat noin 18 000 kiloa”, hän mainitsee.
Valtaosa (yli 80 %) kaikista päästöistä on kuitenkin scope 3 -luokan päästöjä eli HUBin arvoketjun päästöjä. Ne muodostuvat ostetuista palveluista ja tuotantohyödykkeistä. Ostettuja palveluita ovat mm. rahti-, kiinteistöhuolto- ja henkilöstöpalvelut. Tuotantohyödykkeitä taas ovat mm. puumateriaali, pahvit muovituotteet ja metalli.
”Vuonna 2022 aloimme laskea scope 1 -luokan ja scope 2 -luokan päästöjä tarkasti. Tuolloin otimme mukaan myös osan scope 3 -luokan päästöistä, esimerkiksi jätteet ja osan tuotantohyödykkeistä. Huomasimme kuitenkin, että scope 3 -luokkaan piti pystyä tuottamaan huomattavasti enemmän lukuja. Kuluvan vuoden päivitetyn laskurin avulla olemme päässeet lisäämään scope 3 -luokan laskentaamme, mikä on lisännyt myös päästömääriä. Tämä selittyy kuitenkin datahankintamme tarkentamisella”, Soininen selvittää.
Scope 3 -luokan laajempi päästölaskenta oli mukana vuoden 2023 päästölaskennassa. Jatkossa näitä päästöjä on tarkoitus lähteä vähentämään, ja tarkat askelmerkit ovat parhaillaan suunnitteilla.
”Scope 3 -luokan päästöissä meillä on matkan varrella jo ollut onnistumisia. Vuodesta 2022–23 olemme pystyneet vähentämään puujätteen määrää esimerkiksi optimoimalla puutavarahankintaa ja varastomääriä, jolloin saimme vähennettyä hukkaa ja hävikkiä jopa 55 000 kiloa”, Arppola havainnollistaa.
”Ennen kaikkea hankinnoissa meidän tulee jatkossa hakea uusia ratkaisumalleja, jotta päästövaikutus näkyisi paremmin. Viime vuoden tiedoista teimme ensimmäistä kertaa laajennettua hiilidioksidilaskentaa, joten viime vuosi asettuu standardivuodeksi, johon jatkossa peilaamme päästöjen kehitystä”, hän lisää.
Nykyaikaisessa logistiikkayrityksessä päästölaskenta on välttämätöntä, sanovat Sampo Arppola ja Tuomas Soininen.
Kestävyysraportointiin valmistaudutaan hyvissä ajoin
Tulevan CSRD-kestävyysraportoinnin myötä HUB logistics pystyy tuottamaan entistä tarkempaa tietoa erilaisista päästöistä paitsi itselleen myös asiakkailleen. Tällä hetkellä HUBin raportointi ei perustu lakiin tai direktiiviin, vaan haluun toimia vapaaehtoisesti läpinäkyvästi.
”Isot asiakkaamme, esimerkiksi sisälogistiikassa, ovat jo ensimmäisessä aallossa tulevassa kestävyysraportoinnissa mukana. Se tulee näkymään meillä välillisesti niin, että he tulevat pyytämään mieltä tietoja eri tavalla kuin aiemmin. Vielä emme tiedä, miten se meillä näkyy, sillä kaikki ovat uuden äärellä”, Hollmen pohtii.
Hän tietää, että raportointi tulee teettämään valtavan määrän lisää töitä nykyiseen nähden.
”Toki on hyvä, että tulee näitä yhteisiä kriteerejä ja standardeja, koska silloin myös toimijoiden vastuullisuustyötä on helpompi verrata toisiinsa. Mielenkiinnolla odotamme niitä ensi vuoden ensimmäisiä raportteja: minkä laajuisia ne ovat, ja mitä asioita analyysien kautta yritykset lähtevät raportoimaan?”
HUB logisticsilla CSRD-raportointivelvoitteet ovat edessä arviolta parin vuoden kuluttua.
”Ensi vuoden aikana tulemme tekemään kaksoisolennaisuusanalyysin ja sidosryhmäanalyysin, jotka tulevat olemaan uuden direktiivin mukaisen raportoinnin pohjana. Jo lähitulevaisuudessa aiomme hakea ulkoiset kumppanit analyysin tekemiseen”, Hollmen ennakoi.
Yritys ei halua jättää valmistautumista viime tinkaan.
”On hyvä tehdä asioita vähän etukenossa, jotta saamme oikeanlaiset suuntaviivat tulevaisuuteen”, Hollmen toteaa.
HUB logistics:
- suomalainen, yksityisomisteinen b2b-puolen logistiikkapalveluyritys
perustettu vuonna 1992, toimii 13 paikkakunnalla - yksi suurimmista (suuryritys) logistiikkapalveluyrityksistä Suomessa
- tuottaa yrityksille: varastointipalvelua, sisälogistiikkapalvelua ja puupakkauspalvelua
- tarjoaa älykästä varastointia ja sisälogistiikkaa räätälöidysti yritysten tarpeiden mukaan eli yritysten koko logistinen prosessi ohjauksesta ja kehityksestä aina toteutukseen asti
– asiakkaina mm. konepajateollisuuden yrityksiä, tukkuliikkeitä, maahantuonnin yrityksiä, teleoperaattoreita jne. - 400 työntekijää (2023)
- liikevaihto n. 33, 7 milj. euroa (2023)
Kuvat: HUB Logistics.