Euroopan kauppiaat vaativat: samat säännöt myös kolmansien maiden kauppiaille ja markkinapaikoille
Vähittäis- ja tukkukauppiaat ympäri Eurooppaa vaativat konkreettisia toimia epäreilun kilpailuasetelman ja yritysten kilpailukyvyn parantamiseksi EU:n markkinoilla. Lisäksi kauppiaat haluavat tehokkaampaa EU-sääntöjen soveltamista ja valvontaa, jotta kuluttajille Euroopassa myytävät tuotteet olisivat vaatimusten mukaisia ja turvallisia.
EuroCommerce käynnisti 14.10. kampanjan (hashtag: #Compliance4all) tehokkaamman ja toimivamman EU-sääntöjen täytäntöönpanon ja valvonnan puolesta, jotta epäreilu kilpailutilanne saataisiin kuriin ja kolmansien maiden markkinanpaikkojen ja verkkokauppojen toimijat noudattaisivat samoja sääntöjä eurooppalaisten kanssa. EuroCommercen toimitusjohtaja Christel Delberghe esitti järjestön puolesta vetoomuksen päättäjille.
”Euroopan unionissa on maailman korkein kuluttajansuojan ja tuoteturvallisuuden taso. Emme kuitenkaan onnistu riittävästi omien sääntöjemme soveltamisessa – erityisesti kun kyse on kolmansien maiden kauppiasta ja markkinapaikoista. Monilla kansallisilla viranomaisilla on käynnissä toimenpiteitä EU-sääntöjen valvomiseksi, mutta yhteistyö maiden välillä ei ole riittävää”, sanoo Delberghe EuroCommercen tiedotteessa.
Euroopassa vähittäis- ja tukkukauppiaat pyrkivät täyttämään EU:n tiukat sääntelyvaatimukset, mutta heihin kohdistuu yhä enemmän epäreilua kilpailua kolmansien maiden sääntöjä noudattamattomilta toimijoilta. EU:n tuoteturvallisuusasetuksen mukaan sisämarkkinoilla ei saa myydä muita kuin turvallisia tuotteita, ja tuotteiden on oltava kuhunkin tuoteryhmään sovellettavan lainsäädännön mukaisia.
Kaupan liitto: EU-komission otettava vahvempi rooli valvontaan
Suomessa valvontaviranomaiset, erityisesti Tulli ja Tukes, ovat usein voimattomia EU:n ulkopuolelta tulevan verkkokaupan edessä.
”Suomalaiset kaupat maksavat hallinnollisia kuluja esimerkiksi tuotevalvonnasta, merkinnöistä, standardeista ja testauksista. Sen sijaan kiinalaiset markkinapaikat tuovat tuotteitaan markkinoille ja laistavat näistä velvoitteista ja samalla kustannuksista”, Kaupan liiton toimitusjohtaja Kari Luoto harmittelee.
Kilpailun epätasapaino tasoittuisi, jos EU-tason markkinavalvonta toimisi tehokkaammin.
”Komission pitäisi ottaa vahvempi rooli kolmansista maista toimivien markkinapaikkojen valvonnassa, minkä lisäksi kansallisten viranomaisten yhteistyötä voitaisiin tehostaa. Lisäksi nämä toimijat pitäisi saada osallistumaan tuottajavastuun kustannuksiin kuten muutkin toimijat sisämarkkinoilla”, Kaupan liiton johtava asiantuntija Tiina Vyyryläinen näkee.
Kaupan liiton mukaan markkinapaikkojen vastuuta alustallaan myytävistä tuotteista tulee myös lisätä. Tämä loisi niille motivaation valvoa tuotteiden vaatimustenmukaisuutta, mikä tällä hetkellä puuttuu.
Lue lisää:
Koeostot Temu.com:n markkinapaikalta eivät täyttäneet eurooppalaisia vaatimuksia