Analyysi: Kuluttajien luottamus: ristiriitaisia viestejä joulukauppaan
Kahtena edellisenä joulusesonkina kauppa on käynyt vaisusti kodintekniikan ja sisustuksen erikoiskaupoissa. Siksi kuluttajien piristyneet ostoaikeet näillä aloilla herättävät toiveita tulevasta joulusesongista. Odotuksia vahvistavat parantuneet odotukset kotitalouksien omasta taloudesta, vaikka työttömyysuhka koetaankin edelleen suureksi.
Tilastokeskuksen kuluttajien luottamus -tilaston perusteella meillä kuluttajilla on tällä hetkellä hyvin kaksijakoisia mietteitä lähitulevaisuudesta. Toisaalta odotukset omasta taloudesta seuraavan vuoden ajan ovat näin joulun alla nousseet jo hieman keskiarvoa paremmiksi, mutta työttömyyspelot eivät vielä ole hälvenneet. Viestit korkotason laskusta ja talouden käänteestä ovat selvästikin alkaneet luoda positiivisia odotuksia, mutta uutiset irtisanomisista ja konkursseista pitävät suomalaisten jalat maassa.
Joulukauppa käynnistyy toden teolla noin viikkoa ennen Black Fridayta, ja kodintekniikassa marraskuu on jo joulukuuta tärkeämpi myyntikuukausi. Suomalaisten ostoaikeet varsinkin sisustuksessa ja elektroniikassa näyttäisivät olevan nyt piristymässä, ja kahden vaisun joulusesongin jälkeen elpyminen olisi enemmän kuin tervetullutta. Viime vuoden marras-joulukuussa kodintekniikan erikoiskaupassa liikevaihto pieneni 2,8 prosenttia ja sisustus, huonekalu ja kodinkäyttötavarakaupassa 4,6 prosenttia, ja vuoden 2022 joulusesongin aikana miinukset olivat vieläkin suurempia.
Alkuvuosi on ollut kummallekin erikoiskaupan alalle vaikea, mutta kevään edetessä kodintekniikan miinukset alkoivat pienentyä edellisvuoteen verrattuna. Tämäkin voi viitata siihen, että ainakin elektroniikassa syvin pudotus voisi olla takana.
Myös urheilu- ja harrastusvälineiden kaupassa joulusesonki on tärkeää myyntiaikaa, mutta kuluttajien ostoaikeissa ei vielä näy merkittävää parannusta, jos ei pudotustakaan. Alan myyntiin vaikuttavat usein myös säät: varhain alkaneet kunnon talvisäät piristävät nopeasti sekä ostoaikeita että varsinaisia hankintoja. Tänä vuonna pitkään jatkunut lauha syksy on pidentänyt esimerkiksi pyöräilykautta, mutta ei ole vielä herättänyt talviurheiluvälineiden ostoaikeita.
Aiheesta lisää materiaalia jäsensivuillamme, vain jäsentemme käyttöön >
Lue myös: Kuluttajien luottamus on lähes kaikissa ikäryhmissä kasvavalla trendillä