Yhdysvalloissa halloween-tuotteita ostetaan yhä aikaisemmin – sesongin perinteet vahvistuvat myös Euroopassa
Halloween-juhlalla on vankkaa kannatusta monissa Euroopan maissa. Yhdysvalloista Eurooppaan rantautuneella juhlalla on erityisen vahvaa jalansijaa Isossa Britanniassa, ja sesonki tunnetaan myös esimerkiksi Venäjällä. Ruotsissa myyntitilastot osoittavat halloweenin kasvattavan vuosi vuodelta suosiotaan. Suomessa ei kerätä yhtä laajaa dataa, mutta monet kaupat raportoivat samansuuntaisesta kehityksestä.
Halloween on Yhdysvalloissa yksi vuoden suurimmista kulutustapahtumista vähittäiskaupassa. National Retail Federationin (NRF) vuosittainen kuluttajakysely ennustaa, että vuonna 2024 halloween-kulutus nousee Yhdysvalloissa 11,6 miljardiin dollariin (noin 10,7 miljardiin euroon). Viime vuonna kulutus rikkoi ennätyksiä, saavuttaen 12,2 miljardia dollaria, kun se oli edellisenä vuonna noin 10,6 miljardia dollaria.
Amerikkalaiset ostavat kuluttajakyselyn mukaan erityisesti naamiaisasuja, karkkeja ja koristeita. Tänä vuonna Yhdysvalloissa ennustetaan keskimäärin 104 dollarin (n. 98 euroa) kulutusta halloweenin juhlintaan henkilöä kohti, ja jopa 72 prosenttia amerikkalaisista aikoo osallistua juhlaan jollain tavalla.
NRF:n kyselyn mukaan halloween-ostoksia aletaan Yhdysvalloissa tehdä vuosi vuodelta aikaisemmin; lähes puolet vastaajista ilmoitti aloittavansa ostokset jo ennen lokakuuta. Kuluttajatutkimuksesta vastaavan Katherine Cullenin mukaan halloween merkitsee monille amerikkalaisille virallista siirtymistä syksyyn, ja he haluavat aloittaa sesongin koristelun ja juhlaan liittyvien tuotteiden hankinnan hyvissä ajoin.
”Vähittäiskauppiaat puolestaan haluavat valmistautua vastaamaan tähän kysyntään tarjoamalla kaikki juhlaan tarvittavat tuotteet hyvissä ajoin”, Cullen toteaa.
Isossa Britanniassa juhla näkyy ja kulutus kasvaa
Euroopassa halloween-juhla näkyy vuosi vuodelta vahvemmin niin kauppojen tarjonnassa kuin uusissa juhlaperinteissä. Statistan mukaan halloween on erityisen suosittu juhla Isossa Britanniassa, jossa kulutus on kasvanut ja perinteet vankistaneet jalansijaa. Kulutus halloween-tuotteisiin on Isossa Britanniassa nelinkertaistunut vuodesta 2013. Vuonna 2024 kulutuksen ennakoidaan olevan yli 775 miljoonaa puntaa (n. 899 miljoonaa euroa), mikä merkitsee nousua vuoteen 2022 verrattuna, mutta laskua vuoden 2023 korkeisiin ennusteisiin nähden.
Vaikka halloweenin vietto on yleistynyt myös muissa Euroopan maissa, kuten Ranskassa ja Saksassa, Iso-Britanniassa se on saavuttanut erityisen suuren suosion. Muiden maiden, kuten Espanjan ja Italian, juhlat saattavat sisältää omia perinteitään, mutta brittiläinen halloween-kulttuuri on yksi näkyvimmistä ja monimuotoisimmista Euroopassa, kertoo Statista.
Myös Venäjällä halloweenia juhlitaan yhä enemmän. Viime vuosina karnevaali on levinnyt erityisesti nuorten keskuudessa, ja monet ihmiset pukeutuvat naamiaisasuihin ja osallistuvat erilaisiin tapahtumiin ja teemajuhliin. Halloweenin suosio vaihtelee eri alueilla, ja monet venäläiset suhtautuvat siihen varauksellisesti, sillä se ei ole osa maan perinteistä kulttuuria, kertoo Statista.
64 % ruotsalaisista aikoo juhlia halloweenia tänä vuonna
Ruotsissa halloween-myynnin odotetaan kasvavan merkittävästi. Kaupan alan järjestö Svensk Handel on tutkinut maan halloween-juhlaa ja todennut sen suosion olevan vahvassa kasvussa, erityisesti kurpitsojen, koristeiden, naamiaisasujen ja makeisten myynnissä. Svensk Handelin tutkimuksen mukaan tänä vuonna halloween-myynnin ennakoidaan yltävän 1,6 miljardiin ruotsin kruunuun (n. 140 milj. euroa), mikä merkitsee nousua edellisvuoden noin 1,5 miljardista kruunusta.
Ruotsin päivittäistavarakaupassa kolmannes kyselyyn osallistuneista kauppiaista pitää halloweenia ratkaisevana myynnille. Juhlan suosio onkin vankkumaton: 64 prosenttia kyselyyn vastanneista aikoo juhlia halloweenia tänä vuonna, kun viime vuonna luku oli 55 prosenttia. Makeispainotteinen juhla on erityisen suosittu lapsiperheiden keskuudessa, joissa halloweenin vietto on tärkeä osa syksyä.
Suomessa ei ole saatavilla tarkkaa tilastotietoa kansalaisten kulutuskäyttäytymisestä halloweenina, mutta suurimmat suomalaiset ruokakaupat keräävät myyntidataa halloween-tuotteiden menekistä. Esimerkiksi S-ryhmän mukaan Prisman myyntidata osoittaa, että halloween-juhlaan liittyvien tuotteiden myynti on kymmenkertaistunut viimeisten seitsemän vuoden aikana. Osa Prisman tämänvuotisista koristeista on myyty loppuun jo hyvissä ajoin ennen juhlapäivää. Prisman tilastohistorian mukaan selkein muutos karnevaalin vietossa tapahtui koronapandemian alussa, jolloin myynti lähti voimakkaaseen nousuun.
Halloweenin merkitys Suomessa on kasvamassa, mutta myynnissä se ei silti yllä joulun tasolle. Joulu on ylivoimaisesti tärkein sesonki Suomen vähittäiskaupassa – kuten monissa muissakin Euroopan maissa. Kaupan liiton mukaan vuonna 2022 (joulu)myynnin lisäys marras-joulukuussa oli 297 euroa jokaista kotitaloutta kohti ja 182 euroa jokaista 15–85-vuotiasta kohti.
Tiesitkö?
Eurostatin mukaan halloweenin suosio heijastuu esimerkiksi kurpitsanviljelyssä ja siihen liittyvässä kaupankäynnissä Euroopassa. Suurimpia kurpitsanviljelijöitä ovat Ranska, Espanja, Saksa, Portugali ja Puola. EU-alueelle myös tuodaan kurpitsaa muun muassa Etelä-Afrikasta ja Panamasta (tilasto v. 2019). Samalla EU:sta viedään kurpitsaa Iso-Britanniaan ja Sveitsiin.
Kuvat: 123RF