Black Friday -tarjousten metsästys kiihtyy
Verkkokauppavierailut ja tarjoushaut alkavat Black Fridayn lähestyessä kiihtyä, vaikka ovatkin edelleen viime vuotta jäljessä. Marraskuusta on tullut kodintekniikan kaupoille jo suurempi myyntikuukausi kuin joulukuusta, mikä näkyy myös ”black friday”-hakutuloksissa. Suurin osa ”black friday”-googletuksesta tehdään mobiilisti.
Mustan perjantain tarjousmetsästys alkaa nyt olla kiihkeimmillään, mutta ainakin ”black friday”-hakusanatulosten mukaan se on jäämässä viime vuotta vaisummaksi.
”Toisaalta tämä on hyvä asia, sillä ylenmääräinen alennuskampanjointi voi kannibalisoida normaalihintaista joulumyyntiä”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja näkee.
Kurjenojan mukaan myöhemmin joulukuussa tehtäville joululahjahankinnoille voi kotitalouksien joulubudjetissa jäädä enemmän tilaa, kun marraskuun kampanjoihin tartutaan hillitymmin.
”Toisaalta kehitys voi olla myös huolestuttavaa, jos se ennakoi kuluttajien ostokäyttäytymistä koko joulusesongin ajalle”, hän lisää.
Black Friday on Suomessa varsinkin kodintekniikan sesonkia.
”Tämä näkyy myös eniten klikkauksia keränneistä url-osoitteista, joista suurin osa kuuluu elektroniikkaa myyville yrityksille. Myös matkatoimistoja nousee 20 eniten klikatun url-osoitteen joukkoon, eli myös matkatarjoukset kiinnostavat suomalaisia juuri nyt”, Kurjenoja kertoo.
Suurin osa Googlen ”black friday”-sanahauista tehdään mobiilisti.
Viime viikonlopun lumiset säät innostivat suomalaisia vierailemaan sekä laajan valikoiman käyttötavarakauppojen että urheilukauppojen verkkosivuilla. Käyttötavarakauppojen sivuvierailuista 69 prosenttia on marraskuun aikana tullut mobiilivierailuista ja urheilukaupassa 76 prosenttia.
”Viime viikonloppua lukuun ottamatta säät eivät ole suosineet joulukaupan aloitusta, joten pitää toivoa, että joulukuun alkaessa säät muuttuisivat talvisemmiksi myös Etelä-Suomessa”, Kurjenoja toteaa.