Analyysi: Miten oppisopimuskoulutuksesta kehitetään entistä houkuttelevampi?
Oppisopimuskoulutus on yrityksille erinomainen keino kasvattaa uutta osaamista ja osaajia. Myös nuorille aikuisille ja oppivelvollisille se on tärkeä vaihtoehtoinen koulutusmuoto. Koulutusmuodon saatavuus on varmistettava riittävällä rahoituksella. Sen lisäksi oppisopimuskoulutusta tulee kehittää niin, että yrityksillä olisi paremmat edellytykset koulutusmuodon hyödyntämiseen. Oppisopimus kaupassa -selvityksessä sekä kaupan yritykset että oppisopimuskoulutusta tarjoavat oppilaitokset nostavat esiin koulutusmuodon vahvuuksia ja kehitystarpeita.
Mitä oppisopimuskoulutus on?
Oppisopimuskoulutus on pääosin työpaikalla tapahtuvaa käytännön työtehtävien yhteydessä järjestettävää koulutusta. Oppisopimuskoulutuksena voidaan suorittaa koko ammatillinen tutkinto, tutkinnon osia tai tutkinnon osaa pienempi kokonaisuus. Oppisopimus solmitaan työnantajan, opiskelijan ja koulutuksen järjestäjän kesken. Oppisopimus toteutuu määräaikaisessa työsuhteessa, jossa työnantaja kouluttaa työntekijän tutkinnon perusteiden mukaisesti.
Yli 25-vuotiaat hallitsevat oppisopimuskoulutuksen kenttää
Selvityksen mukaan oppisopimuskoulutus painottuu yli 25-vuotiaisiin opiskelijoihin. Se herättää kysymyksen, onko koulutusmuoto tarpeeksi houkutteleva eri ikäryhmille, mutta toisaalta vahvistaa sen olevan tärkeä aikuiskoulutuksessa. Liiketoiminnan tutkintojen* kohdalla painotus on erityisen selvä: sekä koko tutkinnon että yksittäisten tutkinnon osien suorittaminen oppisopimuksella on yleisintä vanhemmassa ikäryhmässä.
Ilmiö liittyy osittain koulutuksen luonteeseen ja tutkintojen vaatimuksiin, sillä ammatti- ja erikoisammattitutkinnot edellyttävät usein alan työkokemusta ja alan perustutkintoa. Aikuisopiskelijoita vetävät oppisopimuskoulutukseen myös esimerkiksi mahdollisuudet uramuutoksiin sekä henkilökohtaisen osaamisen ja ammatillisen identiteetin vahvistamiseen. Lisäksi oppisopimuskoulutus mahdollistaa opiskelun ja työelämän yhdistämisen, mikä on houkuttelevaa etenkin työssäkäyville aikuisille.
Oppisopimuskoulutuksen tunnettuus vaatii aktiivista kehittämistä, etenkin alle 25-vuotiaiden nuorten aikuisten ja oppivelvollisten keskuudessa. Selvitykseen osallistuneet kaupan alan yritykset ja oppilaitokset korostavat viestinnän merkitystä: tietoisuutta oppisopimuksen mahdollisuuksista tulisi lisätä sekä opiskelijoiden että työnantajien parissa.
Leikkauspäätökset eivät tue jatkuvan oppimisen tavoitteita
Aikuiskoulutuksen merkitys korostuu väestön ikääntyessä, eikä aikuisia oppisopimuskoulutuksen kohderyhmänä tule sivuuttaa. Sovitut leikkaukset ammatilliseen koulutukseen kannustavat oppilaitoksia tarjoamaan jatkossa koulutusta, jolle on nuorten parissa vetovoimaa, sillä oppilaitokset saavat siihen julkista rahoitusta.
Oppisopimuskoulutuksen painottuminen yli 25-vuotiaisiin ja yritysten kertomat tarpeet vahvistavat näkemystä siitä, että leikkaukset ammatillisesta koulutuksesta tulevat vaarantamaan jatkuvan oppimisen.
Hallitusohjelma maalaa vaikuttavaa kuvaa osaavasta Suomesta. Sen mukaan Suomi on maa, jossa halutaan oppia jatkuvasti uutta. Suomen menestys ja kansainvälinen kilpailukyky nähdään myös perustuvan osaamiseen. Leikkauspäätökset ovat ristiriidassa näiden tavoitteiden kanssa.
Viikkotuntimäärä laskuun, taloudellinen tuki kasvuun ja osaamistasoon perustuva palkkaus käyttöön
Rahoituksen riittävyyden lisäksi oppisopimuskoulutusta tulisi kehittää niin, että se kannustaisi entistä useampia yrityksiä tarjoamaan oppisopimuspaikkoja.
Yritysten mukaan nykyinen keskimääräinen viikkotuntimäärä heikentää mahdollisuuksia tarjota oppisopimuspaikkoja. Jotta oppisopimuspaikkojen tarjonta lisääntyisi tuntimäärä tulisi laskea 25 tunnista 20 tuntiin.
Oppisopimuskoulutus muodostaa yrityksille monenlaisia kustannuksia. Nykyiset tuet eivät ole riittäviä, ja niiden myöntämiskäytännöt ovat vaihtelevia. Tuen määrä ja ehdot tulisi yhdenmukaistaa ja sopeuttaa todellisiin yritykselle koituviin kuluihin.
Porrastettu palkkamalli, joka perustuu oppisopimusopiskelijan osaamistasoon, nähdään tärkeänä ratkaisuna oppisopimuskoulutuksen kehittämiseen. Mallin avulla opiskelijan kehittyvä osaaminen ja työnantajan panostus koulutukseen kohtaisivat paremmin.
Sekä yritysten että oppilaitosten mielestä oppisopimuskoulutuksessa toimivinta on ollut toimijoiden välinen yhteistyö. Erityisesti oppisopimuskoulutuksen järjestämisen sekä osaamisen hankkimiseen ja osoittamiseen liittyvä sopiminen on saanut kiitosta.
*Liiketoiminnan tutkinnoilla tarkoitetaan liiketoiminnan perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkintoa.
Oppisopimus kaupassa -selvityksessä tarkasteltiin liiketoiminnan tutkintojen *oppisopimuskoulutusta vuosina 2020–2022.
Tutustu selvitykseen: Oppisopimus kaupassa -selvitys, tiivistelmä