Transmeri: Tuotteen takana voi olla suuri määrä vastuullisuustyötä
Täydellinen vastuullisuus on yrityksille ja niiden tuotteille aina haastavaa, ne voivat silti pyrkiä jatkuvasti kohti kestävämpiä käytäntöjä. Oy Transmeri Ab:n kotimainen TAIKA-luonnonkosmetiikkasarja syntyi tavoitteesta luoda vastuullinen tuote. Sarja muun muassa kantaa kansainvälistä Ecocert-sertifikaattia. Myös sarjan tuotekohtaiset hiilijalanjälkilaskelmat on tehty ja tuotteiden päästöt on kumottu.
Vastuullisuus on monimutkainen ja laaja käsite, joka kattaa useita eri näkökulmia, esimerkiksi ympäristövaikutukset, työntekijöiden oikeudet, tuotantoprosessit ja raaka-aineiden alkuperän. Vaikka täydellistä vastuullisuutta on vaikea saavuttaa, monien tuotteiden takana voi olla suuri määrä vastuullisuusajattelua ja vastuullisuuden eteen tehtyä työtä.
Transmerin kotimainen Taika on saanut alkunsa tavoitteesta luoda vastuullinen luonnonkosmetiikkasarja. Tuotteet tulivat markkinoille vuonna 2020.
”Alusta asti oli selvää, että tuotamme sarjan Suomessa luotettavien sopimuskumppaniemme kanssa. Halusimme myös kehittää täysin vegaanisen tuotesarjan, joka kunnioittaa luontoa monin eri tavoin”, Brand Manager Hanna Nikula kuvaa.
Nikulan mukaan luonnonkosmetiikkasarjasta suunniteltiin mahdollisimman saavutettava, jolloin tuotteen hinta olisi mahdollisimman maltillinen yhä useamman kuluttajan kukkarolle. Mutta miten vastuullisesti tuotettu tuote voi olla myös edullinen? Yleensähän vastuullisuus maksaa.
”Meidän vahvuutemme on erinomainen, luotettavien sopimusvalmistajien verkosto ja korkeatasoinen tuotekehitysosaaminen. Niiden ansiosta pystymme valitsemaan tuotteisiin hinta-laatusuhteeltaan parhaat raaka-aineet ja pakkaukset sekä tuottamaan tuotteet kilpailukykyisesti”, Nikula perustelee.
Vastuullisuussertifikaatit tarjoavat monia etuja sekä tuotteille että kuluttajille. Kuvituskuva.
Tuotteilla Ecocertin sertifikaatti
Taikan lisäksi Transmerilla on muitakin luonnonkosmetiikkabrändejä, mutta Taika-sarja on yrityksen oma.
Taika-brändillä ja sen jokaisella tuotteella on kansainvälisesti tunnetun Ecocertin myöntämä Cosmos Natural -ympäristösertifikaatti. Tämä alun perin ranskalainen sertifikaatti kuuluu Nikulan mukaan luonnonkosmetiikan tunnetuimpiin laatutunnuksiin.
Taika-tuotteiden koko tuotantoketju – raaka-aineet, valmistus ja pakkaukset – täyttää Nikulan mukaan Ecocertin tarkasti määritellyt ympäristövaatimukset. Sertifikaatti edellyttää myös säännöllisiä auditointeja, jotka koskevat niin valmistajia kuin markkinoijiakin.
”Sertifioidut raaka-aineet tukevat kestävän kuluttamisen periaatteita. Halusimme ehdottomasti juuri tunnetun ja luotettavan Ecocertin sertifioinnin”, vastuullisuus- ja viestintäpäällikkö Taru Karlsson korostaa.
Vastuullisuussertifikaatit tarjoavat monia etuja sekä tuotteille että kuluttajille. Sertifikaatit voivat erottaa tuotteen kilpailijoista ja parantaa sen markkina-asemaa. Samalla kuluttajat voivat luottaa siihen, että sertifioidut tuotteet noudattavat tiettyjä ympäristö- ja sosiaalisen vastuun standardeja.
Karlssonin mukaan sertifikaateilla on luonnonkosmetiikassa suuri merkitys.
”Joillakin asiakkuuksillamme on käytäntö, että he ottavat luonnonkosmetiikkaosastolle vain sertifioituja brändejä”, hän kertoo.
Taika-tuotteiden ympäristövaikutukset on laskettu. Kuvituskuva.
Päästöt laskettu ja kompensoitu
Osa luonnonkosmetiikkasarjan raaka-aineista on kotimaista, osa tulee Euroopasta.
”Käytämme aktiiviaineena esimerkiksi kotimaista kauraöljyä. Lisäksi kotimainen metsämikrobiuute, suomalainen innovaatio, on käytössä kolmessa Taika-tuotteessa. Metsämikrobiuutteella tulee jatkossakin olemaan merkittävä rooli tuotteissamme”, Nikula kertoo.
”Taika on kehitetty ja valmistettu Suomessa, ja suomalaisesta työstä se on saanut Avainlippu-tunnuksen”, Karlsson lisää.
Myös tuotteiden ympäristövaikutukset on laskettu. Tuotannossa syntyvät väistämättömät päästöt on kumottu kokonaisuudessaan.
”Hiilijalanjälki minimoidaan jo tuotannossa. Esimerkiksi Vantaan tuotantolaitoksella käytetään 100-prosenttisesti vihreää sähköä ja uusiolämpöä, jotka eivät aiheuta hiilidioksidipäästöjä”, Nikula kertoo.
Vuonna 2023 ulkopuolinen kumppani laski Taika-sarjan tuotekohtaiset hiilijalanjäljet koko niiden elinkaaren varrelta; raaka-aineista aina tuotteen ja tuotepakkauksen elinkaaren loppuun lukuun ottamatta käytön aikaisia päästöjä. Puuttuvien tietojen kohdalla laskennassa käytettiin keskiarvoisia päästökertoimia.
”Tuotteiden koko hiilijalanjälki oli vuonna 2023 noin 38 000 hiilidioksidiekvivalenttia. Hankimme kuitenkin lähes tuplasti, 60 000 sertifioitua ilmastoyksikköä varmistaaksemme päästöjen kumoamisen. Sertifioidut ilmastoyksiköt hankittiin sertifioidusta hiiltä ilmakehästä sitovasta pitkäntähtäimen TIST-uudelleenmetsityshankkeesta”, Karlsson avaa.
Tuotteissa aktiiviaineena käytetään mm. kotimaista kauraöljyä.
Pakkaukset kierrätettävissä, myös täyttöpakkauksia
Kaikki luonnonkosmetiikkasarjan pakkaukset on valmistettu kierrätysmuovista tai kasvipohjaisesta muovista ja ovat täysin kierrätettävissä.
”Pakkauksissa kerrotaan aina kierrätysohjeet, jotta kuluttaja tietää, miten tuotepakkausten materiaalit saadaan kierrätettyä oikein. Pyrimme koko ajan löytämään erilaisia tapoja vähentää pakkausmateriaaleja. Esimerkiksi saippuallemme on saatavilla täyttöpakkaus, joka vastaa kahta pumppupulloa, mutta sisältää jopa 80 prosenttia vähemmän muovia. Haluamme varmistaa, että kuluttaja ymmärtää täyttöpakkauksen olevan hyvä, vastuullinen valinta”, Nikula selvittää.
”Pyrimme myös lisäämään kierrätysohjeita tuotepakkauksiin, ja opastamaan kuluttajaa kierrättämisestä, vaikka monet asiat olisivat jo itsestään selviä. On tärkeää saada materiaalit takaisin kiertoon ja tukea kiertotaloutta, Karlsson tähdentää.
Entä miten pakkauksissa pystytään antamaan tarpeeksi tietoa vastuullisuudesta?
”Parantamisen varaa on aina, mutta teemme parhaamme. Kerromme tuotteesta monipuolisesti kaikissa kohtaamispisteissä – pakkauksissa, verkkosivuilla ja markkinoinnissa. Tulevaisuudessa haluamme avata kuluttajalle tarkemmin sekä Taikan että muiden omien brändiemme tuotanto- ja hankintaketjua”, Karlsson kertoo.
Transmeri valmistautuu Green Claims-direktiiviin
Euroopan komission vihreiden väittämien direktiiviehdotus vaatii yrityksiä perustamaan vastuullisuusviestintänsä yhä vahvemmin tutkittuun tietoon, ja arvioimaan ympäristövaikutuksiaan huolellisesti. Myös Transmeri valmistautuu tulevaan.
”Meidän on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota siihen, miten viestimme vastuullisuudesta. Taika-sarjan osalta olemme luottavaisia. Silti markkinoinnissa on aina tärkeää olla läpinäkyvä ja selkeä”, Karlsson korostaa.
Haasteita Taika-tuotteille on toisinaan aiheuttanut pakkauskomponenttien saatavuus.
”Esimerkiksi pumppuja tai muita yksittäisiä osia joudutaan joskus hankkimaan kauempaa, kun lähialueilla niitä ei ole saatavilla”, Nikula toteaa.
Nikulan ja Karlssonin mukaan yleisesti luonnonkosmetiikka on vakiinnuttanut asemansa kuluttajien keskuudessa, vaikka markkinoiden kasvu ei ole enää yhtä nopeaa kuin aiemmin.
”Laadukas tarjonta on lisääntynyt, mikä vastaa entistä vaativampaan kysyntään”, Karlsson huomauttaa.
Transmeri Oy lyhyesti:
Lisätietoa yrityksestä: https://www.transmeri.fi/yrityksemme/meista/
–Perustettu vuonna 1928, perustaja tanskalainen liikemies Gunnar Didrichsen.
–Suomalainen Didrichsenin suvun omistama perheyritys, nyt jo kolmannessa polvessa.
–Oy Transmeri Ab maahantuo ja markkinoi päivittäistuotteita ja kosmetiikkaa Suomessa, Pohjoismaissa ja Baltiassa.
– Oy Transmeri Ab omistaa myös kuusi omaa brändiä – Biozell, MOSSA, Lemon Juice & Glycerine, TAIKA, Biozell, Medisoft ja Ibero – joista osaa valmistetaan sisaryrityksessämme Vantaalla Oy Transmeri Logistics Ab:lla.
–Toimiala: tukkukauppa
–Pääkonttori Espoossa
–Työntekijöitä noin 90
–Liikevaihto vuonna 2023: 47,3 milj €
kotisivuille: https://www.transmeri.fi/