Matkailuvienti on lähes low-hanging fruit
Suomi on maailman onnellisin maa, mutta käytämmekö tätä meriittiä täysin matkailuviennissä? Ulkomaisten matkailijoiden osuus matkailutuloista on hämmästyttävän pieni, eikä Suomen vetovoimaa hyödynnetä kunnianhimoisesti. Korealainen reality-sarja Rented in Finland tarjoaa ilmaiseksi miljoonayleisön, mutta jääkö sekin sato korjaamatta?
Luin mediasta juttua korealaisesta reality-sarjasta Rented in Finland, ja K-draamojen ystävä minussa huokaili syvään. Tunnistan jokaisen sarjan neljästä näyttelijästä, joista yksi on myös K-pop-idoli: olen nähnyt heitä K-draamoissa, elokuvissa ja K-popissa. Sarja pongahti jatkuvasti joulun tienoilla suoratoistopalvelu Rakuten Vikissä suositeltavien sarjojen kärkikastiin. Käytännössä kyse on korealaisten tekemästä matkailumainoksesta maailman onnellisimmasta maasta.
Ja mitä tekee maailman onnellisimman maan hallitus, joka keskittyy teollisuuspolitiikkaan (ei siis elinkeinopolitiikkaan) ja tukee ennen kaikkea vientiteollisuutta? Se leikkaa muun muassa Visit Finlandin rahoitusta. Vientiteollisuuden tuomat eurot näyttävät olevan arvokkaampia kuin palveluiden.
”Hukkaammeko lähes ilmaisen markkinointimahdollisuuden?”
Eivätköhän ruotsalaiset tämän meiltä jotenkin vielä nappaa: ”Onnellinen maa pohjoisessa. Täällä näet revontulia, järviä ja puhdasta metsää. Lisäksi voit tutustua satoja vuosia vanhaan eurooppalaiseen kulttuuriin ja kuljeskella keskiaikaisen kaupungin kivetyillä kujilla. (Voit myös tehdä päiväretken Suomeen, jos kiinnostaa.)”
Vaikka tämä ei ehkä poliitikkoja, virkamiehiä ja muita teollisuuspolitiikan harjoittajia kiinnostakaan, tiedoksenne kuitenkin: Rakuten Viki on aasialaisen viihteen ja kulttuurin kultakaivos, jonka ohjelmatarjontaa käännetään jopa 200 kielelle. Korealaiset kuluttajat puolestaan ovat kiinnostuneita ja avoimia uusille tuotteille ja palveluille, mutta hallyu (Korean Wave) ei pysähdy Korean rajoille, vaan leviää ympäri maailmaa, Afrikasta Amerikoihin.
Rented in Finlandilla on siis todellakin potentiaalinen miljoonayleisö. Työ- ja elinkeinoministeriössä, Business Finlandissa ja Visit Finlandissa työskennelläänkin nyt varmaan kuumeisesti, kun tulevia mainoskampanjoita suunnitellaan, uusien palvelujen kehittämistä tuetaan ja vanhoja parannetaan – eikö?
”Ulkomaiset matkailijat käyttävät vapaa-ajan palveluja hämmästyttävän vähän.”
Tutkimuslaitos Visitoryn elokuussa julkaistut laskelmat paljastavat, että ulkomaisten matkailijoiden osuus Suomen matkailutuloista on vain 11–12 prosenttia. Suurin osa matkailun tuottamasta tulosta on siis kotimaisten matkailijoiden kulutusta, jossa mökkikunta tai vierailupaikkakunta voittaa ja kotikunta tai lähtöpaikka häviää.
Vaikka kotimaan matkailu on monille kunnille elintärkeää, matkailuvienti on kansantalouden näkökulmasta ratkaisevaa. Visitoryn tulokset kuitenkin osoittavat, että ulkomaiset matkailijat käyttävät virkistys-, viihde- ja muita palveluja hämmästyttävän vähän. Tämä kertonee näiden palvelujen tasosta, tarjonnasta ja houkuttelevuudesta.
Tilanteesta ei voi syyttää yksinomaan hallituksen teollisuuspolitiikkaa, Business Finlandin elinkeinotukien kohdentamista tai Visit Finlandin määrärahoja. Lapin matkailu osoittaa, että hyvä tarina, kiinnostavat palvelut ja kuntien sekä palveluntarjoajien yhteistyö voivat luoda kasvua. Kunnianhimon tasoa onkin nostettava myös kunnissa ja yrityksissä.
Matkailu hyödyttää kauppaa ja koko Suomea. Matkailu- ja majoitustilastoja kokoavan Visitoryn laskelmien tuloksia on esitetty tiedotteen liitteessä: Matkailu hyödyttää koko Suomea, varsinkin matkailuvientiin tulisi panostaa >