Murren Murkina: kasvua järki kädessä
Eläintarvike Murren Murkina lähti liikkeelle Applen tapaan, autotallista. Nyt toiminimi on kasvanut neljän liikkeen ketjuksi verkkokauppoineen. Kasvun on määrä jatkua, kertoo Murren toimitusjohtaja Tuomas Aitolehti EK:n Kasvun tekijät -sarjassa.
Aktiivinen koiraharrastaja Minna Kokkonen alkoi kehittää koirilleen raakaruokaa, kun sellaista ei juuri kaupoista 2000-luvun alussa löytynyt. Murren Murkinan tarina alkoi autotalliin perustetusta raakaruuan varastomyynnistä. Sittemmin Murre on kasvanut noin 6 miljoonan liikevaihtoa tekeväksi liikeketjuksi. Murren perustaja ja omistaja Kokkonen on mukana yhtiön päätöksenteossa, strategisessa suunnittelussa sekä tuotekehityksessä.
Kasvun moottori on ollut 2019 laadittu kasvustrategia, jonka idun Murreen toi taloon 2018 palkattu toimitusjohtaja Tuomas Aitolehti.
”On tärkeää, että meillä on hyvin mietitty visio tulevaisuudesta. Tavoitteemme on olla Suomen paras koirien ja kissojen luonnonmukaiseen ruokintaan erikoistunut, aktiiviharrastajan eläintarvikeyhtiö. Haluamme varmistaa, että lemmikkien omistajat saavat ammattitaitoista asiakaspalvelua, ainutlaatuisen tuotevalikoiman, turvallisia ja vastuullisesti tuotettuja tuotteita”, Tuomas Aitolehti taustoittaa.
”Tämä edellyttää meiltä kannattavaa kasvua, myymäläverkoston laajentamista ja verkkokaupan kehittämistä.”
Henkilöstö mukana liiketoiminnan suunnittelussa
Kasvustrategian aikana Murren liikevaihto on kaksinkertaistunut verrattuna tilanteeseen vuonna 2018.
”Olemme rakentaneet kasvustrategiaa vahvasti henkilöstön hyvinvoinnin ja asiakaskokemuksen ympärille. Ne ovat kaksi strategista painopistettämme. Henkilöstö on myös otettu viime vuosina yhä tiiviimmin mukaan liiketoiminnan suunnitteluun. Siinä olisimme voineet olla vieläkin aktiivisempia ja saada koko henkilöstö mukaan jo aivan strategiatyön alussa”, Aitolehti pohtii.
Onnekas ajoitus verkkokaupan uudistamisessa
Kasvussa oli osin myös onnea matkassa, sillä Murre ehti modernisoida verkkokauppa-alustansa juuri ennen pandemiaa.
”Ilman sitä olisimme olleet pulassa, kun verkkokauppamyynti kasvoi räjähdysmäisesti”, Aitolehti kertoo.
Tärkeää kasvun kannalta on ollut myös kehittää yhtiön prosesseja ja mm. modernisoida tietojärjestelmät. Tuoreimpina yritys on investoinut syksyllä 2024 verkkokauppajärjestelmään ja kassajärjestelmään sekä vuoden lopulla vielä varastonhallintaohjelmaan.
”Näin pystymme tehostamaan varastonhallintaa, nopeuttamaan varaston kiertoa ja parantamaan maksuvalmiuttamme.”
Selvät vastuut ovat tärkeitä kasvun kannalta
Murren johtoryhmässä ovat toimitusjohtajan lisäksi talouspäällikkö, markkinointipäällikkö ja tuotepäällikkö. Jokaisessa neljässä myymälässä on myymälävastaava ja verkkokaupassa sen vastuuhenkilö.
”Olemme jumpanneet paljon sitä, kuka vastaa ja mistä, että emme tekisi päällekkäistä työtä eikä toisaalta jäisi epäselviä vastuita tai katveita. Tämä on haastavaa työtä, koska kaikkea ei voi hakata kiveen, aina tulee uusia tilanteita”, Aitolehti kuvaa.
”Kasvustrategian toteuttaminen on paljon mukavampaa, kun yhtiöllä on selkeät toimintamallit ja järjestelmät tukevat toimintaa. Tämä korostuu pienissä yhtiöissä, joissa resurssit ovat niukat. Turha puuhasteleminen vähenee, kun perusasiat ovat kunnossa.”
Isoja panostuksia markkinointiin
Panostukset markkinointiin ovat Murrelle tärkeä osa kasvua.
”Olemme panostaneet markkinointiin pieneksi yhtiöksi merkittävästi. Markkinointipäällikön lisäksi meillä työskentelee markkinointiassistentti ja kiinteänä kumppanina digimarkkinointitoimisto. Teemme myös markkinointiyhteistyötä esimerkiksi somevaikuttajien ja koiraurheilijoiden kanssa”, Aitolehti listaa.
Toistaiseksi suurin Murre-myymälä avattiin Helsinkiin, Konalaan vuonna 2022. Muut kolme myymälää sijaitsevat Helsingissä Roihupellossa, Mankkaalla Espoossa ja Tammistossa Vantaalla.
Tähän saakka kasvua tulorahoituksella
Aitolehti näkee pääkaupunkiseudulla edelleen paljon potentiaalia. Nopeasti kasvava verkkokauppa on jo kurottanut Murren Murkinaa myös muualle Suomeen.
”Olemme kasvaneet tähän saakka maltillisesti ja rahoittaneet kasvumme täysin tulorahoituksen turvin. Emme ole sulkeneet pois kasvun vauhdittamista, mutta tällä hetkellä emme etsi aktiivisesti sopivia yhteistyökumppaneita. Pidämme toki silmät auki. Uskon, että meillä on myymälöitä tulevaisuudessa myös muissa kasvukeskuksissa.”
Henkilöstön kouluttaminen ja esihenkityön kehittäminen avainasioita
Keväällä 2024 Murren palkattiin sisäinen kouluttaja, joka huolehtii henkilöstön osaamisen kehittämisestä.
”Meille on todella tärkeää, että porukkamme on ammattitaitoista ja osaa auttaa asiakkaita. Olemme investoineet siihen merkittävästi aikaa ja rahaa. Murren bisneksen ydin on raakaruokinta, joten raakaruokintaohjaajan tutkinnon on suorittanut iso osa henkilöstöstä. Asiakaspalvelun ja asiakaskokemuksen koulutus on jatkuvaa, ja tietenkin tuotekoulutus.”
Nimikkeitä Murrella on noin 20 000, joten opeteltavaa riittää niissäkin.
Esihenkilöiden osaamiseen kiinnitetään paljon huomiota, sillä se on tärkeä osa henkilöstön viihtymistä.
”Panostamme ihmisläheiseen, keskustelevaan ja valmentavaan esihenkilötyöhön. Meillä on pitkiä työsuhteita ja pieni vaihtuvuus. Ihmiset ovat sitoutuneita Murreen. Siinä mielessä olemme onnistuneet mukavasti strategian viemisessä eteenpäin.”
Keväällä 2024 yritys lanseerasi trainee-ohjelman, jossa se kasvattaa taloon uusia esihenkilöitä tulevaisuutta silmällä pitäen.
Yhteistyökumppanit on tunnettava mahdollisimman hyvin
Vastuullisuudesta kysyttäessä Tuomas Aitolehti jakaa sen neljään osaan.
- Murren liiketoiminnan on oltava kannattavaa ja vakaata.
- Murren työntekijöistä pidetään hyvää huolta.
- Murre noudattaa toiminnassaan Ekokompassi-sertifikaatin mukaisia tavoitteita.
- Murre suosii laadukkaita ja turvallisia tuotteita vastuullisilta valmistajilta.
Ekokompassi-sertifikaatti on pk-yrityksille suunniteltu ympäristöjärjestelmä, joka pohjautuu ympäristöjohtamisen ISO 14001 -standardiin. Sertifikaatin saadakseen yrityksen on täytettävä kymmenen kriteeriä (linkitä, avaa uuteen ikkunaan https://ekokompassi.fi/ymparistojarjestelma/sertifikaatti/) Murrelle se myönnettiin 2018. Marraskuussa 2024 tehdyn auditoinnin perusteella Murre saa pitää sen seuraavat kolme vuotta.
Miten Murressa huolehditaan tuotteiden turvallisuudesta?
”Testaamme omat tuotteemme säännöllisesti laboratoriossa Ruokaviraston ohjeiden mukaisesti. Pyrimme suosimaan suomalaisia ja eurooppalaisia tuotteita. Muut uudet, arvoihimme ja strategiaamme sopivat tuotteet tutkimme ja testaamme ensin oman henkilöstön lemmikkien kanssa. Vasta sen jälkeen teemme lopullisen päätöksen uuden tuotteen ottamisesta valikoimaan”, Aitolehti kuvaa.
”Koetamme tuntea tavarantoimittajamme mahdollisimman hyvin. Meillä on iso vastuu siinä, että pyrimme arvioimaan yhteistyökumppaniemme luotettavuutta.”
Tuomas Aitolehden viisi vinkkiä kasvuun:
– Laadi innostava kasvustrategia yhdessä henkilöstön kanssa.
– Laita kuntoon yrityksen perusasiat, prosessit ja rakenteet.
– Investoi henkilöstön hyvinvointiin ja osaamisen kehittämiseen.
– Kehitä asiakaskokemusta kokonaisvaltaisesti ja panosta siihen.
– Keskustele henkilöstön kanssa aktiivisesti strategian edistymisestä.
Eläintarvike Murren Murkina Oy
- eläintarvikealan liikeketju, erikoistunut kissojen ja koirien luonnonmukaiseen ruokintaan
- perustettu toiminimenä 2003, oy:ksi 2006
- perustaja ja omistaja Minna Kokkonen
- henkilöstöä 32
- liikevaihto 2024 n. 6 milj. € (arvio, tilikausi päättyy maaliskuussa 2025)
- neljä myymälää pääkaupunkiseudulla sekä verkkokauppa
Kuvat: Murren Murkina