Instrumentarium panostaa kivijalkaan ja henkilökohtaiseen palveluun
Instrumentarium avasi marraskuussa 2024 Helsingin Aleksanterinkadun myymälänsä täysin uudistettuna. Yritys aikoo jatkossakin investoida kivijalkamyymälöihin edistääkseen sekä asiakaspalvelua että kaupunkikeskustojen elinvoimaa.
Instrumentariumin Aleksanterinkadun lippulaivamyymälä on toiminut samalla perinteikkäällä paikalla jo vuodesta 1930. Nyt myymälä on kokenut täydellisen muodonmuutoksen ja laajentanut palvelutarjontaansa, johon sisältyy laajan kehysvalikoiman lisäksi muun muassa Helsingin ensimmäinen Instrumentariumin Kuivasilmäklinikka.
”Aleksi on meille ikoninen ja ihanteellinen myymäläpaikka, joka on nähnyt historiaa jo lähes sadan vuoden verran. Nyt uudistettuna se tarjoaa asiakkaille entistä enemmän elämyksellisyyttä ja näönhuollon palveluja”, kiteyttää Instru Optiikka Oy:n toimitusjohtaja Pasi Anttila.
Aleksanterinkadun myymälän uudistus on osa Instrumentariumin laajempaa strategista linjaa, ja yritys aikoo avata jatkossa vielä 10–12 samantyylistä myymälää ympäri maata. Vuonna 2024 uudistetut optikkoliikkeet avattiin jo Helsingin lisäksi Vantaalle kauppakeskus Jumboon ja Turun Kasinonkulmaan.
Yksilöllinen palvelu toteutuu parhaimmillaan aidossa kohtaamisessa
Viime vuosina on keskusteltu paljon kaupunkikeskustojen elävyydestä sekä oltu huolissaan kivijalkakauppojen ja erikoisliikkeiden katoamisesta. Anttilan mukaan Instrumentarium uskoo kuitenkin vahvasti myös kivijalkamyymälöidensä tulevaisuuteen.
”Toimimme alalla, jossa käsitellään täysin räätälöityjä tuotteita ja henkilökohtaisella palvelulla on erityisen suuri merkitys. Meillä yhdistyvät olennaisina elementteinä asiakaskokemus, laaja tuotevalikoima ja ammattitaitoinen palvelu. Ne toteutuvat parhaimmillaan paikan päällä myymälöissä, joissa optometristit terveydenhoidon ammattilaisina ja optiset myyjät löytävät asiakkaille soveltuvat ratkaisut.”
Uusia silmälaseja ostetaan keskimäärin hieman alle kolmen vuoden välein. Siten kyse on aina asiakkaalle merkittävästä valinnasta ja päätöksestä, jonka tueksi kaivataan osaavaa ammattiapua.
”Lasit ovat iso osa persoonaa ja identiteettiä. Meille on tärkeää olla edelläkävijä, joka tarjoaa kuluttajalle laajan valikoiman vaihtoehtoja myös muodin ja trendien näkökulmasta. Aleksin kaltaisissa elämyskeskuksissa voit hypistellä ja kokeilla kehyksiä rauhassa ja saada osaavaa apua niiden valintaan”, korostaa Anttila.
”Tärkeä osa tarjontaamme ovat myös näönhuollon palvelut. Aleksilla ja useissa muissa myymälöissämme on kuivasilmäklinikka, joissa tutkitaan silmien tilaa ja terveyttä muun muassa monikuvamallintamisen avulla. Tarvittaessa optometristimme ohjaavat asiakkaan edelleen silmälääkärille.”
Elävä kaupunkikeskusta vaatii monipuolista tarjontaa ja liikkumisen vapautta
Investoimalla myymäläverkostoon Instrumentarium pyrkii parantamaan palveluaan, mutta samalla se haluaa olla mukana edistämässä kaupunkikeskustojen elinvoimaa.
”On faktaa, että kaupunkien keskustat tyhjenevät. Tämä näkyy varsinkin pääkaupunkiseudulla Helsingissä, jossa koronan jälkeinen kehitys on ollut heikkoa verrattuna esimerkiksi Tukholmaan, Kööpenhaminaan tai Osloon. Mutta kun ajat on haastavat, kannattaa investoida tulevaisuuteen. Tässä suhteessa meille on vahvuus kuulua EssilorLuxottica-konserniin, joka on optisen alan suurin operaattori maailmassa.”
Anttilan mukaan kehittyvä keskusta ei pärjää pelkillä ravintoloilla ja kahviloilla, vaan elävyys edellyttää monipuolisempaa palvelurakennetta, kuten erilaisia kauppoja, erikoisliikkeitä ja muita moninaisia palveluja. Samalla hän muistuttaa, että keskustan ja sen tarjonnan tulee olla myös helposti kaikkien saavutettavissa.
”Vastuullisuus ja vihreys on kaupunkisuunnittelussa kannatettavaa, mutta olisi tärkeää löytää tasapaino yksityisautoilun, julkisten kulkuvälineiden sekä elinkeinoelämän välille.”
Verkkokauppa on luonnollinen osa monikanavaista palvelua
Etenkin koronan aikaan kaupan alalla vahvistuivat erilaiset verkkopalvelut ja -kaupat, jotka ovat tulleet jäädäkseen. Myös Instrumentarium haluaa palvella ihmisiä monikanavaisesti siellä, missä he haluavat asioida – olipa kyse verkosta, kivijalkakaupasta tai ostoskeskuksesta.
”Esimerkiksi piilolinssien osalta toimintamme on paljonkin verkossa, josta niitä on sopivien tuotteiden löydyttyä helppo ostaa. Silmälaseissa verkkokaupan osuus on kuitenkin alle viisi prosenttia. Kehyksiä voi nykyisin sovitella omiin kasvoihin netissäkin, mutta eihän se vastaa niiden aitoa kokeilemista ja palvelua, jonka saa paikan päällä myymälässä”, Anttila toteaa.
”Samalla kun virtuaalinen maailma kehittyy ja istumme kaikki yhä enemmän koneiden äärellä, tulee ihmisten aidosta kohtaamisesta ja palvelusta jo itsessään kilpailuetu ja laatutekijä.”
Anttilalle Instrumentariumin palvelut edustavat myös vastuullisuutta, sillä näkemisen kautta parannetaan asiakkaiden koko elämänlaatua.
”Pyrimme käyttämään tuotteissamme vastuullisia materiaaleja ja vähentämään toiminnan ympäristövaikutuksia. Ehkä parhaiten yritysvastuutamme kuvaa kuitenkin missiomme ‘Näe enemmän, elä enemmän’. Edistämme suomalaisten hyvinvointia pitämällä huolta asiakkaistamme. Näönhuollon palvelut liittyvät silmien hyvinvointiin, mutta näkeminen vaikuttaa samalla kokonaisvaltaisesti ihmisen toimintakykyyn ja terveyteen.”
Useampia laseja eri tyyleihin ja tilanteisiin
Anttila katsoo Instrumentariumin tulevaisuuteen positiivisella mielellä ja näkee toimialalla sekä silmälasien tuoteryhmässä vielä paljon kehitettävää. Iso muutostrendi on se, että laseilla ilmennetään yhä monipuolisemmin omaa persoonaa ja niitä vaihdellaan entistä enemmän eri käyttötarkoituksien ja -tilanteiden mukaan.
”Uskon, että jatkossa yhä useampi suomalainenkin hankkii erikseen mökkilasit, urheilulasit, lukulasit, leffalasit, päätelasit ja niin edelleen. Meille tulee myös jatkuvasti lisää aktiivisia seniorikansalaisia, jotka tarvitsevat laseja erilaisiin harrastuksiin. Samalla otamme todella vakavasti tehtävämme terveydenhoidon puolella. Näkemisen johtavana asiantuntijana haluamme parantaa kaikkien Suomessa asuvien arkea.”