Mahdollisuuksien kauppa -kampanja tarjoaa aitoja tarinoita kaupan alalta nuorilta nuorille
Kaupan liitto ja jäsenliitot käynnistävät tänään maanantaina 10.2.2025 uudistetun Mahdollisuuksien kauppa -kampanjan, joka jatkaa vuonna 2022 alkanutta liittojen yhteistä kaupan alan vetovoimatyötä. Nuorten äänellä viestivä uudistunut kampanja järjestetään yhteishaun aikaan ja sen tavoitteena on lisätä tietoisuutta kaupan alan monipuolisista uramahdollisuuksista.
Kaupan ala on Suomen suurin nuorten työllistäjä – joka viides työssäkäyvä nuori työskentelee alalla. Mahdollisuuksien kauppa -kampanjan keskeisenä tavoitteena on tehdä tunnetuksi, kuinka monipuolisia urapolkuja kaupan ala tarjoaa – niin vähittäis- ja tukkukaupassa kuin päivittäistavara-, erikois- ja teknisessä kaupassa. Työpaikkoja on tarjolla niin pienissä kuin suurissakin yrityksissä eri puolilla Suomea.
”Tie omannäköiseen ammattiin ei ole aina suora ja selkeä – kaupan alalla kaikki on mahdollista!” kampanja viestii ja kannustaa tutustumaan monipuoliseen kaupan alaan ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Kaupan ala työllistää laajasti eri koulutustaustoista tulevia henkilöitä. Työtehtäviä löytyy liiketoiminnan, talouden ja kauppatieteiden lisäksi muun muassa insinööreille, koodareille, graafikoille ja visualisteille. Alan monimuotoisuuden ansiosta urapolkuja voi rakentaa niin ammatillisen koulutuksen, ammattikorkeakoulun kuin yliopistonkin kautta, ja myös oppisopimuskoulutus tarjoaa mahdollisuuksia alalle työllistymiseen.
Nuorten aitoja kokemuksia työelämästä kaupassa
Kampanja näkyy erityisesti sosiaalisessa mediassa, jossa kuusi kaupan alalla työskentelevää nuorta jakaa omia kokemuksiaan ja työtehtäviään lyhyillä, itse kuvaamillaan videoilla. Mukana ovat Joonas K-Rauta Välivainiolta, Nea ja Danisa Pirkanmaan Osuuskaupasta, Iina Verkkokauppa.comilta, Jori Konevuokraamo Vatupassista ja Minttu Ikeasta. Lyhyiden My day -tyylisten Mun työ – videoiden lisäksi näemme myös nuorten Mun ura -minihaastattelut.
Kampanja pyörii Mahdollisuuksien kauppa -sometileillä, erityisesti Instagramissa ja Tik Tokissa, 10.–28.helmikuuta. Ajoituksella tähdätään erityisesti kevään yhteishakuihin, jolloin monet pohtivat omia opiskelu- ja uravalintojaan.
Tavoitteena on houkutella hakijoita kiinnostumaan kaupan alan työ- ja uramahdollisuuksista ja sitä kautta alalle johtavista opintopoluista. Pyrimme tavoittamaan myös alanvaihtajat ja uutta uraa pohtivat aikuiset.
Vetovoimatyötä tehdään yhdessä laajalla rintamalla
Mahdollisuuksien kauppa -kampanja toteutetaan Kaupan liiton ja sen jäsenliittojen yhteistyönä. Mukana ovat Päivittäistavarakauppa PTY, K-kauppiasliitto, Teknisen Kaupan Liitto ja Erikoiskaupan liitto ETU. Yhteinen vetovoimatyön kampanjointi on alkanut keväällä 2022, ja sitä on toteutettu sekä kevään että syksyn yhteishakuaikojen yhteydessä.
Lisätietoja kampanjasta ja sen sisällöistä löytyy kampanjan verkkosivulta sekä kampanjan somekanavilta.
Mahdollisuuksien kauppa -kampanjasivu: https://kannattavakauppa.fi/mahdollisuuksienkauppa
Kampanja Instagramissa: https://www.instagram.com/mahdollisuuksien.kauppa/
Kampanja Tik Tokissa: https://www.tiktok.com/@mahdollisuuksien.kauppa
Seuraa kampanjaa somekanavilla #MahdollisuuksienKauppa -tunnisteella.
Kampanja toteutetaan yhteistyössä Mainostoimisto Smoyn kanssa.