Osaava kauppa -yritysvierailut näyttivät koulutuksen järjestäjille kaupan monipuolisuuden käytännössä
Viime syksynä käynnistetty Osaava kauppa -tapahtumakonsepti jatkui yritysvierailuiden merkeissä Oulussa ja Vaasassa. Yritysvierailut järjestettiin tukemaan ja täydentämään syksyllä järjestetyn valtakunnallisen verkkotapahtuman antamaa tietoa ja monipuolistamaan kuvaa kaupan alasta. Yritysvierailut järjestettiin yhteistyössä Teknisen Kaupan Liiton ja Autoalan kanssa.
Osaava kauppa -yritysvierailut toteutettiin tällä viikolla Oulussa ja Vaasassa. Kohderyhmänä olivat kaupan koulutusalojen opetuksen, ohjauksen ja koulutuksen kehittämisen parissa työskentelevät. Yritysvierailuiden tavoitteena oli täydentää syksyllä järjestettyä valtakunnallista verkkotapahtumaa käytännön tasolla.
”Yritysvierailut ovat loistava keino havainnollistaa kaupan alan monipuolisuutta käytännössä. Erityisen hienoa oli, että pääsimme näyttämään alaa kohderyhmälle kahdeksan yrityksen kautta, jotka edustavat kaupan eri toimialoja”, iloitsee Kaupan liiton koulutusasiantuntija Moona Naakka.
Yritysvierailut avarsivat näkemystä kaupan alasta
Oulussa vierailukohteina toimivat Rusta, Wetteri Power, Sonepar sekä Ramirent. Rustan vierailulla tutustuttiin myymälöissä työskentelevien monipuolisiin työtehtäviin ja osaamistarpeisiin. Wetteri Powerilla nähtiin ja kuultiin raskaan kaluston ammattilaisten työtehtävistä, kuorma-autokuljetusten merkityksestä, käyttövoimista ja osaamisen kehittämisestä. Soneparilla tutustuttiin yritysesittelyn lisäksi sähkö-, tele- ja automaatiotuotteiden toimittajan toiveisiin oppilaitoksille ja osaavalle työvoimalle. Päivän päättänyt Ramirentin vierailu toi esille konevuokraamon yli 100 tehtävänimikettä ja alan erityispiirteitä.
”Oli hienoa päästä tutustumaan yrityksiin, joissa ei itse säännöllisesti tai koskaan asioi. Monenlaisia ammattilaisia tarvitaan, ja meidän opettajien tulisi muistaa kannustaa esimerkiksi liiketoiminnan perustutkintoa suorittavia opiskelijoita kysymään teo-paikkoja myös näistä ”teknisen alan” yrityksiksi mielletyistä kohteista”, kommentoi lehtori Outi Pelttari Ammattiopisto Lappiasta.
Vaasassa osallistujat pääsivät puolestaan tutustumaan kaupan alaan Hartman Raudan, Käyttöauton, Dahlin sekä Cramon kautta. Päivän aloittanut vierailu Hartman Raudassa esitteli kattavasti yrityksen monipuolisia tehtäviä. Konkreettinen toimipistekierros havainnollisti osallistujille yrityksen toimintaa muun muassa kuluttajien ja ammattirakentajien myynnin, teollisuuspalveluiden, puu- ja levymyynnin ja teollisuusmaalien näkökulmasta. Käyttöautolla osallistujat pääsivät tutustumaan joko käyttöautojen tai raskaan kaluston tiloihin ja ajoneuvoihin. Lisäksi vierailulla keskusteltiin oppilaitosten ja yritysten yhteistyöstä ja autoalan monipuolisuudesta. Dahlilla tutustuttiin LVI-tuotteiden, kunnallistekniikan ja teollisuuden putkituotteiden tukkukauppaan ja niihin liittyviin tehtäviin. Päivän viimeinen yritysvierailu Cramolla havainnollisti rakennuskonevuokraamon monipuolisia urapolkuja ja rakentamisen, saneeraamisen ja kunnossapidon ratkaisuja.
”Vierailun aikana vahvistui tarve kouluttaa asiakaspalvelun ja myynnin ammattilaisia siten, että heillä on hyvät valmiudet monikanavaiseen kontaktointiin. Jatkossa on koulussa mietittävä myös sitä, millaisia valmiuksia koulu voisi tarjota nimenomaan teknisen- ja automyynnin puolelle”, pohtii opettaja Matti Kontiokari ammatillista koulutusta tarjoavasta Vamiasta.
Asiakaslähtöisyys, myyntitaidot, asenne sekä halu ja kyky oppia uutta nousivat esille jokaisella yritysvierailulla osaamistarpeista keskustellessa. Erikoiskaupassa korostettiin kaupallisuutta, mutta myös numeroihin ja lukuihin liittyvää osaamista luovuuden rinnalla. Autoalalla tarvitaan yhä enemmän sähkö- ja vikadiagnostiikkaan ja kehittyvään ajoneuvoteknologiaan liittyvää osaamista. Teknisessä kaupassa tarvetta on erityisesti ratkaisumyynnissä, jolla tarkoitetaan kokonaisvaltaisten ratkaisujen myyntiä sen sijaan, että myytäisiin pelkästään tuotteita tai palveluita. Erityisesti tarvetta on myyntitaitoisille teknisille osaajille.
”Kaikilla yritysvierailuilla korostuneet osaamiset ovat selkeitä peruspilareita, jotka kantavat yrityksiä läpi muutosten”, Naakka toteaa.
Osaava kauppa -tapahtumakonsepti tavoitti laajasti oppilaitoksia
Osaava kauppa -yritysvierailut tavoittivat yhteensä lähes neljäkymmentä oppilaitosten edustajaa ja kymmenen oppilaitosta. Koko Osaava kauppa -tapahtumakonsepti tavoitti lukuvuonna 2024–2025 puolestaan yhteensä yli 300 henkilöä ja 44 oppilaitosta. Suurin osa osallistujista oli ammatillisista oppilaitoksista, noin viidesosa korkeakouluista.
Tapahtumakonseptissa oli mukana yhteensä 17 kaupan alan yritystä. Kaikki kaupan toimialat, vähittäis- ja tukkukauppa sekä päivittäistavarakauppa, erikoiskauppa, tekninen kauppa ja autokauppa olivat näiden yritysten kautta esillä.
”Ensimmäistä kertaa toteutettu Osaava kauppa -tapahtumakonsepti tavoitti noin neljäsosan Suomen ammatillisista oppilaitoksista, yli puolet ammattikorkeakouluista ja lähes puolet yliopistoista. Pidän tätä merkkinä siitä, että kaupan ala kiinnostaa, siitä halutaan oppia uutta ja tämän tyyppiselle tapahtumakonseptille on tarvetta”, Naakka kiteyttää.
Lue lisää syksyn 2024 verkkotapahtumasta: Ensimmäinen Osaava kauppa -verkkotapahtuma välitti ajankohtaista tietoa kaupan alasta sadoille opetusalan asiantuntijoille | Kauppa
Osaava kauppa -hankkeen tukijana lukuvuonna 2024–2025 toimii Helsingin Kauppiaitten Yhdistys r.y.