Nanso valittiin Vuoden verkkokaupaksi ja Varuste.net Vuoden kansainvälistyjäksi eCom Awards -gaalassa
Nanso pokkasi eCom Awards -palkintogaalassa pääpalkinnon eli Vuoden verkkokaupan tittelin. Vuoden kansainvälistyjäksi valittiin Varuste.net ja Vuoden vastuullisuusteoksi Emmy.
Digital Commerce Finlandin järjestämä eCom Summit & Awards -tapahtuma järjestettiin 15.5. Vanhalla ylioppilastalolla Helsingissä. Tapahtuman tavoitteena on nostaa esiin kotimaisen verkkokaupan menestystarinoita ja inspiroida kaikkia digitaalisen kaupan parissa toimivia.
Illan palkintogaalassa Vuoden verkkokaupaksi valittiin suomalaista suunnittelua myyvä Nanso, joka sai 25 prosenttia yleisöäänistä. Finalisteiksi ylsivät myös Verkkokauppa.com sekä Stockmannin Hullut Päivät. Toisen kerran järjestetyssä tapahtumassa palkintoja jaettiin 18 eri kategoriassa. Kaupan liitto on Digital Commerce Finlandin yksi perustajajäsenistä.
Vuoden kansainvälistyjäksi valittiin ulkoilu- ja retkeilytarvikkeita myyvä Varuste.net, Fiksuruoka.fi:n ja Finnsih Design Shopin ollessa myös ehdokkaina. Vuoden vastuullisuusteoksi second hand -merkkivaatteiden verkkokauppa Emmy ja Vuoden B2B-verkkokaupan palkinnon sai henkilöstöetuja myyvä Epassi.
Gugguu-lastenvaatebrändin perustaja Anne Valli palkittiin Vuoden verkkokauppayrittäjänä ja Vuoden päättäjä -palkinnon sai Verkkokauppa.comin perustaja Samuli Seppälä.


Vuoden verkkokauppa valittiin suoralla yleisöäänestyksellä
Yleisö sai ehdottaa yrityksiä palkinnon saajiksi. Asiantuntijaraati valitsi ehdotusten joukostan kategorioiden voittajat. Pääkategorian eli Vuoden verkkokaupan voittaja määräytyi kuitenkin suoralla yleisöäänestyksellä. Ääniä annettiin tuhansittain, ja ehdolle asetettiin yli 200 yritystä.
“Saimme valtavasti hyviä ehdokkaita eri puolilta Suomea. Raadin työ ei ollut helppo, sillä todella moni kotimainen verkkokauppa on tehnyt upeaa työtä ja ansaitsee tunnustusta”, kertoo Digital Commerce Finlandin digitaalisen kaupan johtaja Mirva Sandström DCF:n verkkosivuilla.


Vuoden kansainvälisytyjä palkinnon voittaneen Varuste.netin toimitusjohtaja Jouni Ojaniemi kertoi, että yritys on perustettu parikymmentä vuotta sitten ja alusta asti on menty digitaalisuus edellä. Digital Commerce Finland on ollut Varuste.netille tärkeä yhteistyökumppani. Viime vuonna yritys myi tuotteita 105:een maahan liikevaihdon ollessa 58 miljoonaa euroa.
”Tavoitteemme painottuvat vahvasti kansainvälistymiseen, vaikka markkinatilanne onkin haastava. Kasvumme on tällä hetkellä voimakkaampaa kansainvälisesti kuin Suomessa. Ruotsi, Saksa, Ranska ja Hollanti toimivat nyt kasvun vetureina,” Ojaniemi kertoo.
Varuste.net on lähtenyt valloittamaan kansainvälisiä markkinoita pienellä summalla ja kokeilemalla.
”Emme ole tehneet perinteisiä markkinointitutkimuksia, vaan olemme testimarkkinoineet – eli toteuttaneet sähköistä markkinointia eri puolilla maailmaa ja seuranneet, missä se alkaa tuottaa tulosta. Missä panostettu euro alkaa tuottaa riittävästi, siellä kannattaa lisätä panostuksia,” liiketoiminnasta vastaava Ilkka Rajakallio kuvaa.

Tapahtuman järjestäjä, Digital Commerce Finland, on vertaisyhteisö, joka koostuu verkkokaupoista, kaupan alan yrityksistä, palveluntarjoajista, digitaalisesta kaupasta kiinnostuneista sekä siihen vaikuttavista tahoista. Digital Commerce Finland on toiminut noin 1,5 vuoden ajan, ja jäseniä yhteisö on saanut kokoon n. 4000. Päivän tapahtumaan kokoontui n. 500 henkilöä, illan juhlagaalaan n. 400. Kasvaneiden tarpeiden myötä ensi vuonna tapahtuma järjestetään todennäköisesti Messukeskuksessa.
Kaikki palkitut:
● Vuoden verkkokauppa: Nanso
● Vuoden B2B-verkkokauppa: Epassi
● Vuoden kansainvälistyjä: Varuste.net
● Vuoden kasvuyritys (pienet yritykset): Hetkinen
● Vuoden kasvuyritys (keskisuuret yritykset): Alpa
● Vuoden kasvuyritys (suuret yritykset): Oura
● Vuoden taistelija: Kaiko
● Vuoden tulokas: Widetoes
● Vuoden vastuullisuusteko: Emmy
● Vuoden verkkokauppayrittäjä: Anne Valli, Gugguu
● Vuoden päättäjä: Samuli Seppälä, Verkkokauppa.com
● Vuoden varastovelho: Tuomas Sallinen, ACON
● Vuoden teknologiataituri: Pekka Partanen, Finnish Design Shop
● Vuoden markkinoija: Jenni Homer, Nanso
● Vuoden asiakaspalvelija: Jasmin Upola, Nanso
● Vuoden innovaattori: Jaani Saulamaa, Expandly
● Vuoden datakuiskaaja: Tuomas Aarni, Datatrainer
● Vuoden kumppani: Mikko Rekola, Woolman