Puutteet osaamisessa jarruttavat palvelualojen yritysten kasvua
Palvelualojen henkilöstömäärän kasvu on taittunut. Kaupan liiton, Palvelualojen työantajat Paltan ja Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan yhteisen Palvelualojen osaajabarometrin mukaan rekrytointivaikeudet ovat hetkeksi hellittäneet, mutta pienenevät työikäisten ikäluokat luovat haastetta myös palvelualoilla. Yleisin haaste rekrytoinnissa on osaamisen vastaamattomuus yrityksen tarpeisiin.
Odotukset henkilöstömäärän kasvusta ovat laskeneet palvelualojen ja kaupan yrityksissä merkittävästi. Kasvua ennustavia oli 26 % vastaajista, kun edellisessä tutkimuksessa vuonna 2022 työvoiman määrän kasvua ennakoi 44 % vastaajista.
Osaavan työvoiman rekrytointi on helpottunut hetkellisesti, koska työvoimaa on yleisen suhdanteen vuoksi enemmän saatavilla. Sen odotetaan hankaloituvan jälleen tulevaisuudessa, kun kuluttajien luottamus vahvistuu ja palveluiden kysyntä elpyy. Rekrytoinnissa yleisin haaste oli osaamisen vastaamattomuus yrityksen tarpeisiin. Sen osuus on kasvanut edelleen ja oli nyt 67 %.
Palvelualojen yritykset tarvitsevat osaajia, joilla on kyky ja halu kehittää osaamistaan, hyvät ongelmanratkaisu- ja sosiaaliset taidot sekä kyky ajatella luovasti. Asiakaslähtöisyyden, johtamis- ja valmentamistaitojen sekä myynti- ja markkinointiosaamisen merkitys nousi edellisestä vuonna 2022 tehdystä tutkimuksesta. Tehtävässä tarvittava kielitaito nousi esiin uutena osaamistarpeena.
Täydennyskoulutuksesta ja oppilaitosyhteistyöstä toivotaan vastausta osaamisvajeeseen
Oppilaitosyhteistyön ja täydennyskoulutuksen rooli nähdään merkittävänä yritysten osaamistarpeiden täyttämisessä. Tarvetta lisäkoulutukselle ja yhteistyölle yritysten ja oppilaitosten välillä on muun muassa uusien osaajien rekrytoinnissa sekä digitaitoihin ja asiakaspalveluun liittyvissä koulutuksissa.
Viime vuosina koulutusvastuuta on siirretty yhä enemmän oppilaitoksista yrityksille, ja osa vastaajista kokee sen haasteena. Vastaajat toivovat, että oppilaitokset ottaisivat nykyistä enemmän vastuuta työelämässä tarvittavien perustaitojen opetuksesta, ja että yritykset saisivat tukea koulutuskustannuksiin.
”Oppilaitosyhteistyö on yrityksille erittäin tärkeää, sillä oppilaitokset kouluttavat yrityksille ammattitaitoisia tulevaisuuden osaajia. Tiiviillä yritysten ja oppilaitosten välisellä dialogilla varmistetaan, että asiakkaita palvelevat jatkossakin ammattitaitoiset työntekijät, joilla on sosiaalisten ja asiakaspalvelutaitojen lisäksi myös kyky ja halu kehittää sekä omaa osaamistaan että yritysten toimintaa”, korostaa MaRa ry:n toimitusjohtaja Timo Lappi.
Kertynyttä osaamista halutaan hyödyntää – yli 55-vuotiaiden osuus työllisistä kasvussa
Ikääntyvien, vähintään 55-vuotiaiden työllisten määrä on kasvanut palvelualoilla viime vuosina, mikä näkyy myös osaajabarometrin tuloksissa. Puolet yrityksistä pyrkii tunnistamaan ikääntyvien työntekijöiden osaamista ja hyödyntämään sitä työtehtävien suunnittelussa. Noin kolmasosassa yrityksiä kertynyttä osaamista siirretään nuoremmille esimerkiksi erilaisten mentorointiohjelmien ja koulutusten avulla. Lähes 30 prosenttia yrityksistä taas käyttää ikäsyrjintää ehkäiseviä toimia rekrytoinnissa.
”Palvelualoilla on tärkeää pystyä hyödyntämään entistä paremmin myös ikääntyvien työntekijöiden työpanosta. Vaikka akuutein työvoimapula on nyt hetkeksi helpottanut, pienenevien työikäisisten ikäluokkien luoma haaste ei ole poistunut”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja muistuttaa.
Työaikojen muokkaaminen ikääntyvien tarpeisiin onkin palveluyrityksissä yleistä, ja 42 prosenttia osaajabarometriin vastanneista yrityksistä ilmoittaa hyödyntävänsä eläkeläisiä osa-aikatyössä, ja 22 prosenttia harkitsee asiaa.
Kielitaito kansainvälisen rekrytoinnin esteenä
Tutkimuksen mukaan ulkomaalaistaustaisen työvoiman osuus on pysynyt aiemmalla tasolla, mutta sen hyödyntämisessä on edelleen merkittäviä esteitä. Suurimpana haasteena koetaan kielitaito. Lisäksi osaamisen puute, työnantajan valmiudet palkata ulkomaalaistaustaisia työntekijöitä sekä asiakkaiden asenteet ovat merkittäviä esteitä. Vastanneet yritykset toivovat tukea kielikoulutukseen, työlupaprosessien joustavuuteen ja ammattitaitoisten rekrytointikumppaneiden käyttöön.
”Ulkomaiset osaajat ovat palvelualojen yrityksille elintärkeitä. Siksi meidän tulee tukea yritysten kykyä työllistää heitä vahvistamalla monikielisiä organisaatioita ja yritysten valmiuksia palkata osaajia myös kehittyvällä kotimaisen kielen taidolla. Lisäksi kansainvälisiin korkeakouluohjelmiin tulee sisällyttää kotimaisten kielten opintoja osana tutkintoa ja heti opintojen alusta saakka”, painottaa Paltan elinkeinopolitiikan johtaja Tatu Rauhamäki.
Kansainvälisten osaajien saatavuus ja sujuva maahanmuutto ovat palvelualoille, kaupalle ja koko Suomelle kriittisiä. Kansainvälisiä osaajia tarvitaan väestön ikääntymisen jättämän osaajapulan täyttämiseksi ja palvelualojen kasvun mahdollistamiseksi.
Tutkimuksen toteutti Innolink sähköpostikyselyn ja puhelinhaastatteluiden yhdistelmänä maalis-toukokuussa 2025. Tutkimuksen kohderyhmän muodostivat Paltan, Kaupan liiton sekä MaRan jäsenyritykset. Tutkimus perustuu 917 vastaukseen. Tutkimus toteutettiin kolmannen kerran.
Liite:
Palvelualojen osaajabarometri 2025Lisätiedot:
Jaana Kurjenoja, pääekonomisti, Kaupan liitto, 040 820 5378, jaana.kurjenoja@kauppa.fi
Tatu Rauhamäki, elinkeinopolitiikan johtaja, Palvelualojen työnantajat Palta, 050 521 2907, tatu.rauhamaki@palta.fi
Timo Lappi, toimitusjohtaja, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa, 040 734 5549, timo.lappi@mara.fi