Syksyn yhteishaku käynnistää Mahdollisuuksien kauppa -vetovoimatyön kampanjan
Kaupan alan työtehtäviä ja urapolkuja esittelevä Mahdollisuuksien kauppa -kampanja käynnistyy jälleen elokuussa ennen syksyn korkeakoulujen yhteishaun alkua. Kaupan liittojen yhteisen vetovoimatyön tavoitteena on houkutella hakijoita kiinnostumaan kaupan alan työ- ja uramahdollisuuksista ja sitä kautta alalle johtavista opintopoluista.
Nuorten äänellä viestivä, viime keväänä uudistunut kampanja näkyy erityisesti sosiaalisessa mediassa, jossa kuusi kaupan alalla työskentelevää nuorta jakaa omia kokemuksiaan ja työtehtäviään lyhyillä, itse kuvaamillaan videoilla. Sisältöjä videoille ovat tuottaneet nuoret työntekijät K-rauta Äimärautiosta, Pirkanmaan osuuskaupasta, Konevuokraamo Vatupassista, Ikeasta ja Verkkokauppa.Comista. Lyhyiden My day -tyylisten Mun työ -videoiden lisäksi näemme myös nuorten Mun ura -minihaastattelut.
Uudistettu kampanja keräsi viime keväänä hyvät tavoittavuusluvut; Videot tavoittivat kolmen viikon aikana noin 764 000 nuorta TikTokissa, Instagramissa ja Youtubessa.
Kampanja pyörii Mahdollisuuksien kauppa -sometileillä, erityisesti Instagramissa ja Tik Tokissa, 18.8–5.9. Ajoituksella tähdätään syksyn yhteishakuun, jolloin monet pohtivat omia opiskelu- ja uravalintojaan.
”Tavoitteena on houkutella hakijoita kiinnostumaan kaupan alan työ- ja uramahdollisuuksista ja sitä kautta alalle johtavista opintopoluista. Pyrimme tavoittamaan myös alanvaihtajat ja uutta uraa pohtivat aikuiset. Lisäksi kaupan ala on jälleen mukana Maailman suurimmassa etäTETissä marraskuussa, jolloin pääsemme esittelemään toimialan tehtäviä ja osaamistarpeita tuhansille nuorille ympäri maan”, kertoo kampanjaa ja kaupan etäTET-aamupäivää koordinoiva viestintäasiantuntija Jaana Sivén Kaupan liitosta.
Mahdollisuuksien kauppa -kampanja toteutetaan Kaupan liiton ja sen jäsenliittojen yhteistyönä. Mukana ovat Päivittäistavarakauppa PTY, K-kauppiasliitto, Teknisen Kaupan Liitto ja Erikoiskaupan liitto ETU. Yhteinen vetovoimatyön kampanjointi on alkanut keväällä 2022, ja sitä on toteutettu sekä kevään että syksyn yhteishakuaikojen yhteydessä.
Lisätietoja kampanjasta ja sen sisällöistä löytyy kampanjan verkkosivulta sekä kampanjan somekanavilta.
Mahdollisuuksien kauppa -kampanjasivu: https://kannattavakauppa.fi/mahdollisuuksienkauppa
Kampanja Instagramissa: https://www.instagram.com/mahdollisuuksien.kauppa/
Kampanja Tik Tokissa: https://www.tiktok.com/@mahdollisuuksien.kauppa
Seuraa kampanjaa somekanavilla #MahdollisuuksienKauppa -tunnisteella.