Analyysi: Yli 55-vuotiasta apua tuleviin kaupan alan rekrytointihaasteisiin
Kaupan liiton, Palvelualojen työnantajat Paltan ja Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan yhteisen Palvelualojen osaajabarometrin mukaan kaupan alan yritysten rekrytoinnit ovat helpottuneet merkittävästi viime vuosien aikana. Vaikka rekrytoinnit nähdään tässä hetkessä melko helppoina, yli kolmasosa vastaajista arvioi niiden kehittyvän vaikeiksi lähivuosien aikana. Tilannetta voi tulevaisuudessa helpottaa yli 55-vuotiaiden työllistäminen.
Kaupan henkilöstömäärän kasvussa nähdään hidastumista. Vaikka kasvu on taittunut, kaupan ala ei selviä ilman uutta työvoimaa. Lähes puolet kyselyyn vastanneista yrityksistä kokee osaavan työvoiman rekrytoinnin tällä hetkellä helpoksi, kun taas noin kolmasosa vastanneista ilmoitti sen olevan vaikeaa. Vähittäiskaupassa rekrytointi koetaan hieman helpommaksi kuin tukkukaupassa. Yli kolmasosa arvioi osaavan työvoiman rekrytoinnin kehittyvän lähivuosina vaikeaksi.
Onnistuneet rekrytoinnit liittyvät yritysten mukaan moniin erilaisiin tekijöihin. Avoimien työpaikkojen täyttymisessä tärkein tekijä on ollut yrityksen tai työyhteisön hyvä maine. Myös yritysten tarpeiden mukaisen työvoiman tarjonta, oppilaitosyhteistyö, matala vaihtuvuus, korkea työtyytyväisyys ja alan kiinnostavuus mainittiin onnistumisten syiksi. Yritykset tekevät eniten oppilaitosyhteistyötä ammatillisen koulutuksen kanssa, mutta yhteistyötä tehdään myös korkeakoulujen kanssa.
Kaupan yritykset ovat tunnistaneet rekrytointivaikeuksien johtuvan pääosin työnhakijoiden puutteellisesta osaamisesta. Rekrytointivaikeudet kohdistuvat erityisesti myynnin tehtäviin, kuten tekniseen myyntiin, teknisiin asentajiin ja huoltoihin. Myös esihenkilörooleissa on koettu haasteita. Toisaalta rekrytoinnit koettiin onnistuneiksi silloin, kun tarpeita vastaavaa työvoimaa on ollut tarjolla juuri oikeaan aikaan. Rekrytointikokemukset vaihtelevat siis yritys- ja toimialakohtaisesti, mikä selittää näkemyseroja haasteiden ja onnistumisten taustalla.
Yksi mahdollinen ratkaisu osaavan työvoiman tarpeeseen lähitulevaisuudessa voi löytyä yli 55-vuotiaiden tehokkaammasta hyödyntämisestä. Ikääntyvissä työntekijöissä piilee erityistä potentiaalia, jota ainakin toistaiseksi olisi varaa hyödyntää enemmän. Vastanneista kaupan yrityksistä hieman alle puolet arvioi yli 55-vuotiaiden osuuden työllisissä kasvaneen tai pysyneen samana. Arviot ovat kannustavia, mutta on syytä ottaa huomioon, että kasvu voi johtua niin ikääntyvästä työvoimasta kuin uusista rekrytoinneistakin.
Kaupan yrityksissä on käytössä monipuolisia käytänteitä yli 55-vuotiaiden työllistämiseksi ja työssä pysymiseksi. Kokeneiden työntekijöiden osaamisen tunnistaminen ja hyödyntäminen vaatii osaamista esihenkilötyössä. On tärkeää tunnistaa työntekijöiden osaaminen ja hyödyntää sitä työntekijöille sopivalla tavalla – osa nauttii oman työn tekemisestä tuttuun tapaan, kun taas toiset voivat kaivata uusia haasteita ja osallistumista erilaisiin toimintoihin.
Kaupan alalla on valtava määrä erilaisia työtehtäviä. Työaikasuunnittelulla voidaan tukea palautumista, ja joustavat työajat edistävät sekä jaksamista että työssä viihtymistä. Rekrytoinnissa jokainen työnantaja haluaa parhaat hakijat tehtävään. Anonyymi rekrytointi on hyvä keino asettaa kaikki hakijat samalle viivalle, mutta joissakin tehtävissä – kuten kassatyössä – työntekijän iän tarkistaminen on välttämätöntä, sillä työntekijän tulee olla vähintään 18-vuotias.
Osaamisen siirtäminen voi tarkoittaa esimerkiksi erilaisia mentorointiohjelmia. Usein osaamisen siirtämisestä puhuttaessa keskitytään niin sanottuun substanssiosaamiseen, mutta yhtä tärkeää on huomioida myös yleiset työelämätaidot. Kokeneemmat työntekijät voivat tarjota nuoremmille arvokasta tukea niin ammatillisissa kuin arjenkin työtilanteissa.
Erityisen kiinnostavaa on, että yli puolet vastaajista hyödyntää tai harkitsee hyödyntävänsä eläkeläisiä osa-aikatyössä. Ikääntyvien työntekijöiden rekrytointi ja työssä pysyminen voivat olla yrityksille merkittävä mahdollisuus – jota vanhentuneet asenteet eivät saisi estää.
Tilastot tukevat tätä näkemystä: Statistan aineiston mukaan yli 55-vuotiaat suomalaiset kärsivät mielenterveysongelmista vähemmän kuin väestö keskimäärin. Eurostat puolestaan osoittaa, että 55–64-vuotiaat palvelu- ja myyntialoilla tekevät enemmän viikkotyötunteja kuin kaikki ikäryhmät keskimäärin, ja heidän määränsä yksityisillä palvelualoilla on kasvanut tasaisesti viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Yli 55-vuotiaiden työssä pysymisen tukeminen ja työllistäminen on konkreettinen keino vastata tuleviin rekrytointihaasteisiin. Monissa yrityksissä on jo käytössä toimivia ratkaisuja tämän ikäryhmän tukemiseksi – niiden laajempi hyödyntäminen vahvistaisi koko toimialan menestystä.
Analyysin tulokset perustuvat kaupan tuloksiin Palvelualojen osaajabarometri 2025 -selvityksessä. Analyysisarja jatkuu syksyn aikana.