Rohkeus uudistaa avasi Nanson tien kasvuun
Suomalainen Nanso on esimerkki siitä, miten perinteinen yritys voi uudistua ja kasvaa rohkeilla päätöksillä. Brändiuudistus, päivitetty myymäläkonsepti ja panostukset verkkokauppaan ovat vieneet yli satavuotiaan muotitalon uuteen vauhtiin – ja tulokset alkavat näkyä.
Nanson tarina alkoi vuonna 1921 Pirkanmaalla, kun joukko yrittäjiä perusti värjäämön. Pian toiminta laajeni kutomoon ja ensimmäisiin vaatteisiin. Alusta asti oli selvää, että laadusta ja mukavuudesta ei tingitä. Nanso tulikin suomalaisperheille tutuksi laamapaidoistaan ja alusasuistaan.
”Laatu ja mukavuus ovat olleet meille aina ydin. Tuotteiden pitää olla kestäviä, hyvän laatuisia ja ihania iholla, ja samat arvot ohjaavat tekemistämme vielä tänäkin päivänä,” Nanso Groupin toimitusjohtaja Rita Holmberg kertoo.

Brändiuudistus avasi uusia mahdollisuuksia
Vuonna 2015 Nanso joutui sulkemaan Nokian trikootehtaan. Vaikea päätös pakotti katsomaan eteenpäin ja avasi samalla oven kokonaisvaltaiselle brändiuudistukselle.
”Kysyimme asiakkailta, mitä he haluaisivat meidän tarjoavan, ja lähdimme rakentamaan mallistoa sen pohjalta. Näin olemme onnistuneet houkuttelemaan myös uusia asiakkaita”, Holmberg iloitsee.
Uudistuksessa tuotevalikoimaa laajennettiin: perinteisen trikoon rinnalle lisättiin uusia tuoteryhmiä, kuten kangastuotteita, takkeja ja neuleita. Samalla visuaalista ilmettä ja kuvamaailmaa päivitettiin raikkaammiksi, ja muutokset alkoivat näkyä sekä mainosmateriaaleissa että myymälöissä ja verkkokaupassa.
”Myymälöidemme visuaalisuus ja uusien kategorioiden houkutteleva esillepano ovat meille tärkeitä. Haluamme tuoda esiin pohjoismaiset juuremme ja luonnon. Ne ovat teemoja, jotka puhuttelevat varsinkin uusia asiakasryhmiä”, Holmberg kuvaa.
Nykyään Nansolla on 25 myymälää, ja toimintaa kehitetään juuri asiakasrajapinnassa.
”Tutkimme kuluttajien toiveita, saamme suoraa palautetta ja opimme nopeasti, mitä kannattaa tehdä ja mitä ei”, Holmberg tähdentää.
Verkkokauppa ja digitaalisuus tukevat kasvua
Vuonna 2019 uudistettu verkkokauppa osui otolliseen hetkeen, sillä korona-aika siirsi kuluttajia verkkoon. Digitaalisuus on mahdollistanut tuotteiden asiakaskohtaisen räätälöinnin ja vahvistanut markkinointia.
”Kuluttajat äänestivät meidät viime keväänä vuoden verkkokaupaksi. Se on meille tärkeä viesti siitä, että olemme tehneet asioita oikein. Siihen varmasti vaikutti se, että tunnemme asiakkaamme syvällisesti ja hyödynnämme selkeitä asiakasprofiileja mainonnan kohdentamisessa, mikä parantaa asiakaskokemusta ja sitoutumista.”
Nanso on panostanut vahvasti myös vaikuttajamarkkinointiin. Live-esittelyt ja yhteistyöt ovat tehneet uudistunutta brändiä tutuksi uusien asiakasryhmien keskuudessa ja auttaneet varsinkin uutuustuotteiden myynnissä.
”Nämä konkreettiset toimet ovat tuoneet Nanson entistä lähemmäksi kuluttajaa”, Holmberg toteaa.
Samalla kuluja on karsittu ja toiminnasta tehty tehokkaampaa.
Kansainväliset askeleet verkkokaupan kautta
Keväällä 2025 Nanso avasi kansainvälisen verkkokaupan, ja markkinana on nyt koko maailma. Aluksi tavoitteena oli testata eri markkinoita ja kohdentaa resursseja sinne, missä tuotteet saavat parhaan vastaanoton.
”Ruotsi ja Tanska ovat selkeästi nousussa. Kun näemme, että brändi resonoi jossain maassa, panostamme sinne lisää. Tämä on meille luonteva tapa kansainvälistyä, kun emme pienenä yrityksenä voi laittaa isoja panostuksia joka puolelle yhtä aikaa”, Holmberg selvittää.
Sopivan rahallisen tuen löytäminen kansainvälistymiseen on ollut Holmbergin mielestä hankalaa, sillä julkinen rahoitus kohdistuu usein tutkimuksiin ja innovaatioihin – ei käytännön verkkokaupan kansainvälistämiseen tai markkinointiin. Pienet yritykset kamppailevatkin usein samojen haasteiden kanssa.
”Arvokkaita kumppaneita maailmalle kurottamiseksi on onneksi löytynyt verkkokauppayhteisö Digital Commerce Finlandin kautta. Se on ollut meille tärkeä yhteisö, ja siellä yritykset jakavat kokemuksiaan vilpittömästi”, Holmberg iloitsee.
Muutokset näkyvät kannattavuudessa
Nanson uudistukset ovat vaikuttaneet merkittävästi yrityksen kasvuun ja toimintaan. Uusi asiakaskunta on löytänyt tuotteet, ja samalla kannattavuus on parantunut selvästi. Viime vuonna yhtiön liikevoitto nousi 1,3 miljoonaan euroon.
”Vaikka markkina ei kokonaisuutena kasva, olemme onnistuneet parantamaan tulosta. Liikevaihto pysyi markkinavauhdissa, mutta tulos koheni, ja se on meille iso asia”, Holmberg toteaa.
Hänen mukaansa vuoden 2024 ensimmäisten kahdeksan kuukauden aikana muotikauppa oli kokonaisuudessaan vielä laskussa, mutta Nanson kehitys oli alan markkinaa selvästi vahvempaa.
Vastuullisuus strategiassa
Vastuullisuus kulkee käsi kädessä kasvun kanssa. Nansolla on oma vastuullisuusstrategia ja tiekartta, ja tuotanto tapahtuu pitkäaikaisissa kumppanuuksissa pääosin Euroopassa.
”Laatu on meille ykköskriteeri, siitä emme tingi. Vastuullisuus on osa kilpailukykyämme, mutta myös syvällä arvoissamme. Haluamme olla avoimia ja rehellisiä kuluttajille siitä, mitä vastuullisuus meille käytännössä tarkoittaa”.
Nanso on seurannut vastuullisuussääntelyn muutoksia tiiviisti ja osallistunut myös digitaalisen tuotepassin pilottiin.
”Olemme pieni toimija, joten seuraamme, miten isot yritykset velvoitteisiin vastaavat. On hyvä, että EU:ssa on huomattu sääntelyn kuormittavuus ja alan ääntä kuunnellaan”, Holmberg sanoo.
Oppi muille: rohkeutta ja pitkäjänteisyyttä
Entä millaisia eväitä Nanso antaisi muille vastaavia asioita miettiville?
”Ole rohkea ja kokeile! Meillä päätökset tehdään lähellä, eikä muutoksiin tarvitse odottaa hyväksyntää kaukaa pääkonttorilta. Se on auttanut meitä liikkumaan nopeasti ja testaamaan uusia asioita”, Holmberg summaa ja lisää, että uudistusten keskellä tarvitaan myös pitkäjänteisyyttä.
”Brändiuudistus ei esimerkiksi tapahdu hetkessä. Se vie aikaa, mutta lopulta se myös palkitsee.”
Nanson vinkit yrityksille kasvun ja uudistumisen tueksi:
– Tunne asiakkaasi, kuuntele heitä aktiivisesti ja hyödynnä asiakassegmenttejä tuotteiden ja markkinoinnin kehittämisessä.
– Ole ketterä, sillä matalahierarkinen organisaatio ja kokeilukulttuuri mahdollistavat nopean reagoinnin ja uusien ideoiden testaamisen.
– Panosta pitkäjänteisyyteen – esimerkiksi brändiuudistus ei tapahdu hetkessä, vaan vaatii vuosien työtä ja kärsivällisyyttä.
Nanso Group Oy:
– Suomalainen vaatebrändi, jonka ydin on kestävien vaatteiden suunnittelussa ja myynnissä. Tuotanto toteutetaan pitkäaikaisten kumppaneiden kanssa pääosin Euroopassa.
– Perustamisvuosi: 1921
– Liikevaihto: 26,7 milj. € (2024)
– Liikevoitto: 1,3 milj. € (2024)
– Henkilöstömäärä: 149 (2024)
Artikkelin kuvat: Nanso Group Oy