Verkkokauppa-raportti 2025: EU:ssa verkkokaupassa kasvua 7 prosenttia, Suomi ja Norja jäivät 4 prosenttiin
Euroopan verkkokauppa jatkoi vahvaa kasvua vuonna 2024. Ecommerce Europen ja EuroCommercen tuoreen raportin mukaan B2C-verkkokaupan kokonaisliikevaihto nousi 819 miljardiin euroon, mikä on 7 prosenttia enemmän kuin vuonna 2023. Kasvu jäi kuitenkin selvästi alle keskiarvon joissakin maissa, kuten Suomessa ja Norjassa, joissa molemmissa verkkokauppa kasvoi vain 4 prosenttia.
Euroopan verkkokauppa kasvoi vuonna 2024 keskimäärin 7 prosenttia, mutta erot alueiden ja maiden välillä olivat suuria. Itä-Eurooppa nousi selväksi kasvuveturiksi 18 prosentin kasvullaan, ja myös Etelä- (+9 %) ja Keski-Eurooppa (+8 %) ylittivät keskiarvon.
Maakohtaisesti suurimmat harppaukset nähtiin Bosnia ja Hertsegovinassa (+117 %), Ukrainassa (+92 %) ja Bulgariassa (+20 %). Ruotsi ylsi 11 prosentin kasvuun, kun taas Suomi ja Norja jäivät vain 4 prosenttiin, ja Saksa sekä Tšekki eivät kasvaneet lainkaan.
Vuonna 2025 Euroopan verkkokaupan odotetaan edelleen kasvavan 7 prosenttia.
Verkkokaupparaportin mukaan verkkokaupan kasvua vauhdittivat kuluttajien kasvava kysyntä, kiertotalousratkaisujen yleistyminen sekä yritysten panostukset teknologiaan. Haasteina ovat kuitenkin edelleen monimutkainen sääntely ja EU-sääntöjen epätasainen toimeenpano, mikä asettaa EU:ssa toimivat verkkokaupan yritykset kilpailullisesti heikompaan asemaan verrattuna EU:n ulkopuolisiin toimijoihin.
Euroopan verkkokaupan keskeiset haasteet ja trendit:
-
Verkkokauppaa jarruttavat monimutkainen sääntely, jäsenvaltioiden vaihtelevat käytännöt ja EU-toimijoiden epäreilu kilpailutilanne suhteessa EU:n ulkopuolisiin toimijoihin. Tämä lisää painetta eurooppalaisille yrityksille, erityisesti pk-yrityksille, jotka tarvitsevat tukea digitalisaatiossa ja hallinnollisen taakan keventämisessä.
-
Samaan aikaan kestävyys vahvistuu alan läpileikkaavaksi teemaksi: panostetaan ympäristöystävällisiin pakkauksiin, sähköisiin kuljetuksiin ja paikallisiin logistiikkaratkaisuihin.
-
Tekoäly muuttaa koko arvoketjua – asiakaskokemuksesta hinnoitteluun ja kysynnän ennustamiseen. Silti vain 6 % pk-yrityksistä täyttää EU:n korkeat digivalmiusvaatimukset.
Voit tutustua raportin kevytversioon alla:
2025 European E-commerce Report (light version)Kaupan liiton jäsenille tarjoamme raportin laajan version jäsensivuillamme: