Arvonlisäveronkorotus kuritti ostovoimaa – verotuotot jäävät odotuksista 700 miljoonaa euroa
Valtion talousarvioselvityksestä käy ilmi, että hallituksen viimevuotinen yleisen arvonlisäveron korotus ei ole tuottanut valtion verokertymän kannalta toivottua tulosta. Yleisen taloudellisen epävarmuuden keskellä alv-korotus oli myös huonosti ajoitettu, lamaannutti osaltaan kuluttajien ostovoimaa ja kuritti erityisesti Suomessa toimivaa kauppaa. Orastavaa kasvua olisi nyt syytä kaikin keinoin vahvistaa.
Viime syksynä voimaan tullut yleinen arvonlisäveron korotus 24:stä 25,5 prosenttiin lisäsi kuluttajien varovaisuutta. Erityisen kovaa se on osunut Suomessa toimivaan erikoiskauppaan, joka kärsii jo entuudestaan niukasta ostovoimakehityksestä.
Tämä taas on johtanut siihen, että veronkiristykset eivät näy verokertymässä hallituksen toivomalla tavalla. Valtion talousarvioselvityksistä käy ilmi, että kuluvan vuoden aikana arvonlisäverotuoton kertymän ennustetta on jouduttu laskemaan kaksi kertaa, yhteensä 700 miljoonalla eurolla.
”On selvää, että kulutusverotus on Suomessa nyt enimmäistasossa ja niin kireää, että se on osaltaan lamaannuttanut kuluttajien ostopäätöksiä”, toteaa Kaupan liiton toimitusjohtaja Kari Luoto.
Myös ajoitus yleisen arvonlisäveron korottamiselle oli äärimmäisen huono, kun sekä kuluttajien luottamuksessa että yritysten toimintaympäristössä on muutoinkin runsaasti epävarmuutta yleisen suhdanteen, geopoliittisen tilanteen ja kauppapolitiikan heilahteluiden vuoksi.
Kaupan myynnin lasku on johtanut siihen, että kaupan alalta on vähentynyt ja tulee vähenemään yhteensä jopa 8 000 työpaikkaa vuosien 2024–2026 aikana. Kauppa on elinkeinoelämän suurin työnantaja, joka työllisti valtakunnallisesti vuonna 2024 lähes 280 000 työntekijää. Kauppa on myös yrityselämän suurin alle 25-vuotiaiden työllistäjä.
Arvonlisäverojen korotuksen ohella toinen kaupan myynnin laskuun vaikuttanut ilmiö on EU:n ulkopuolisen verkkokaupan räjähdysmäinen kasvu. Kaupan liiton syyskuussa julkaisemien laskelmien mukaan ilmiön myötä valtio menettää merkittävästi verotuloja. Lisäksi EU:n ulkopuolisen halpatavaran ja tuoteväärennösten vyöry vaarantaa työllisyyttä, kiertotaloutta, tuoteturvallisuutta ja kuluttajansuojaa.
”Ratkaisut Kiina-krääsäongelmaan löytyvät muun muassa kuluttajien ostovoiman parantamisesta, alustojen asettamisesta vastuuseen niillä myydyistä tavaroista, etäkaupan tehokkaammasta valvonnasta ja kotimaisen kaupan kilpailukyvyn vahvistamisesta”, Luoto muistuttaa.
Talouden näkymissä piirtyy kuitenkin myös monia positiivisia merkkejä, jotka tarjoavat edellytyksiä kasvulle: inflaation rauhoittuminen, asuntolainojen korkojen lasku, kevään palkkaratkaisut ja ensi vuoden alussa voimaan tuleva veronalennus kaikille tulotasoille tulevat parantamaan kansalaisten ostovoimaa.
”Hallituksen päätös alentaa ansiotuloverosta oli palvelualoille erittäin tervetullut. Kaupan alalla luonnollisesti toivomme, että kuluttajat uskaltaisivat toteuttaa lykkäämiään hankintoja ja näkisivät, että Suomessa toimivasta kaupasta tehdyt ostokset tukevat omaa ja kansantalouden hyvinvointia sekä ovat turvallinen vaihtoehto”, Luoto päättää.
Lisätiedot:
Kari Luoto, toimitusjohtaja, Kaupan liitto, p. 0400 688 708, kari.luoto(at)kauppa.fi