ostovoima

Hallituksen työllisyystoimet eivät riittävästi vastaa pahenevaan työvoimapulaan  

Kaupan liitto on pettynyt siihen, että hallitus siirtää osan työllisyystoimistaan ensi vuoteen. Nyt tehdyillä päätöksillä ei lievennetä kannustinloukkuja kuin opiskelijoilta ja eläkeläisiltä. Positiivista on, ettei budjettiriihessä päätetty kiristää ansiotuloverotusta ja siten leikata ostovoimaa. Kaupan kansainvälistä kilpailukykyä ei riihen päätöksillä paranneta. 

Moninkertaiset verot nostavat lapsen talvihaalarin hintaa – mikä on verokiila ja mitä sille pitäisi tehdä?

Verokiila herättää keskustelua näin budjettiriihen alla, mutta mistä siinä onkaan kyse? Verokiila rasittaa kaikkea palvelutyötä ja siihen liittyviä tuotteita aina kaupassa myytävistä lasten talvihaalareista vaikkapa pankkipalveluihin ja mobiilipelien suunnitteluun. Päällekkäiset verokiilat nostavat merkittävästi tuotteiden ja palvelujen hintoja. Mitä verokiilalle pitäisi tehdä?

Kauppa kasvaa, mutta verokiila syö kuluttajien ostovoimaa

Vähittäiskaupan kasvu on tänä vuonna nopeaa, mutta hidastuu vähitellen pandemiaa edeltävälle uralle. Työllisyys ei aivan palaudu vuoden 2019 tasolle, ja kansainvälisen ja kotimaisen kilpailun luomat paineet toimintojen tehostamiselle ja automatisoinnille jatkuvat. Palvelujen moninkertainen verokiila nostaa hintoja ja heikentää ostovoimaa. Työn verotuksen keventämisen pitäisikin olla yksi hallituksen loppukauden päätoimista.

Nopea, hallittu ja avoimesti viestitty korona-exit mahdollistaa talouden elpymisen

Yhteiskunnan mahdollisimman nopea, mutta hallittu avaaminen koronapandemian laannuttua on tärkeää talouden elpymisen kannalta. Rokotusten alueellinen painottaminen ja koronapassi vauhdittaisivat hyvää kehitystä. Kaupan liitto muistuttaa, että rajoitusten purkamisesta ja tukitoimista viestiminen avoimesti ja hyvissä ajoin pitää yritysten suunnitteluhorisontin selkeänä.

Kaupan viestit hallituksen puoliväliriiheen: ostovoimaa tukevia ratkaisuja, kannusteita vihreään siirtymään ja vauhtia paikalliseen sopimiseen

Palvelualoille ja erityisesti monille erikoiskaupan yrityksille kulunut vuosi on ollut vaikea. Hallituksen puoliväliriiheltä kauppa odottaa päätöksiä, joilla vauhditetaan uutta kasvua ja nostetaan työllisyyttä. Keinoina näiden tavoitteiden saavuttamiseksi tulisi olla paikallisen sopimisen edistäminen, kuluttajien ostovoiman turvaaminen ja vihreää siirtymää tukevat veroratkaisut.

Veronpalautusten ajankohdat avuksi kampanjoiden suunnitteluun

Suurin osa veronpalautuksista maksetaan elo−syyskuussa, mikä kannattaa ottaa huomioon koronakriisissä toimivan kaupan alkusyksyn kampanjoinnissa. Viime vuonna joulukuu menetti selvästi merkitystään koko vuoden liikevaihdon kerryttämisessä, vaikka vähittäiskaupan myynti ei pahasti notkahtanutkaan. Joulukuussa veronpalautuksia maksettiin enää 15 prosenttia koko palautuspotista.

Tulevaisuuden kauppa nojaa +55-vuotiaisiin kuluttajiin – mutta tunnemmeko heitä?

Nykyisillä 45−64-vuotiailla on kaikista ikäryhmistä keskimäärin eniten rahaa käytössään. Eläkkeelle siirtyessään heidän ostovoimansa on suurempi kuin nykyisten eläkeläisten. He ovat myös tottuneita digiostajia ja käyttäneet tietotekniikkaa lähes koko työikänsä. Suomalaisen kaupan tulevaisuudelle he ovat elintärkeitä.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi