Analyysi: Kiina-krääsän kasvussa hurja hyppäys kesällä – verotuloja katoaa, työpaikat vaarassa
Suomalaisten ostokset kiinalaisista verkkokaupoista ovat kasvaneet räjähdysmäisesti kesän ja syksyn aikana. Erityisesti nuoret kuluttajat tilaavat tuotteita Temusta, Aliexpressistä ja Sheinistä yhä useammin. Samalla Suomi menettää vuosittain satoja miljoonia euroja verotuloja, ja kotimaiset työpaikat ovat vaarassa. Ilman EU-tason toimia nykykehitys on vasta alkusoittoa, sillä uudet kansainväliset alustat kärkkyvät jo vuoroaan.
Tullin tilastoimien Kiina-pakettien, eli alle 150 euroa maksavien verkkokauppaostosten, määrä alkoi kasvaa toukokuussa viime vuoteen verrattuna, ja heinä-elokuussa tapahtui todellinen hyppäys ylöspäin. Kaupan liiton verkkosivuvierailujen seuranta kertoo samaa: Alkuvuonna suomalaisten verkkovierailut Kiina-kauppojen sivuille pysyttelivät viime vuoden tahdissa, mutta toukokuussa vierailut hypähtivät, ja kasvu on jatkunut läpi kesän ja alkusyksyn.
Mitä on tapahtunut?
Verkkosivuvierailujen seurannan lisäksi Kaupan liitto seuraa* suomalaisten verkko-ostamista Kiinasta viisi kertaa vuodessa toteutettavalla kuluttajakyselyllä. Kuluttajakyselyiden avulla saadaan sellaista ymmärrystä Kiinasta tehtävistä hankinnoista, mitä ei pelkästään tilastoista pystytä näkemään.
Hankinnat kiinalaisilta verkkomyyjiltä ovat kasvaneet ympäri Suomen. Kun alkuvuonna verkko-ostoksia Kiinasta teki 28 prosenttia alle 80-vuotiaista aikuisista, nyt osuus on jo lähes kolmasosa. Vähiten Kiina-ostoksia tehdään pääkaupunkiseudulla ja eniten Itä- ja Pohjois-Suomessa, jossa Kiina-shoppareiden osuus on jo yli 35 prosenttia. Itä- ja Pohjois-Suomessa osuus on myös kasvanut eniten alkuvuoteen verrattuna – tosin pääkaupunkiseudulla kasvu on ollut lähes yhtä nopeaa.
Kaikenikäiset naiset ovat päässeet Kiina-hankintojen makuun entistä useammin, ja nyt heistä runsaat 29 prosenttia tekee verkko-ostoksia Kiinasta. Miehillä Kiina-pakettien tilaaminen on kuitenkin naisiakin yleisempää: heistä jo lähes 36 prosenttia ostaa kiinalaisista verkkokaupoista tai -alustoilta. Kun vielä viime vuonna ja alkuvuodesta kaikkein innokkain Kiina-shoppari oli keski-ikäinen, 35–49-vuotias mies, nyt innostus on siirtynyt nuoriin, alle 35-vuotiaisiin miehiin. Heistä jo lähes puolet hankkii tavaraa kiinalaisilta verkkomyyjiltä.
Kiina-shoppailun tahti on tiivistynyt
Tilastoista nähtävä viimeaikainen Kiina-pakettien määrän kasvu ei johdu pelkästään aiempaa useamman suomalaisen verkko-ostoksista, sillä myös Kiina-shoppareiden ostotahti on tiivistynyt alkuvuoteen verrattuna. Varsinkin miehet ja nuoret, alle 35-vuotiaat naiset ovat lisänneet ostokertoja. Kun alkuvuodesta 10 prosenttia Kiina-ostoksia tehneistä nuorista naisista osti vähintään kuusi kertaa vuodessa, nyt usein ostavien, alle 35-vuotiaiden naisten osuus ikäryhmän Kiina-shoppareista on noussut jo 30 prosenttiin.
Vielä hurjempi ostouseuden kasvuloikka on tapahtunut nuorilla, alle 35-vuotiailla Kiinasta ostavilla miehillä. Alkuvuodesta heistä 12 prosenttia osti kiinalaisilta verkkomyyjiltä vähintään kuusi kertaa vuodessa eli joka toinen kuukausi, ja nyt osuus on jo 54 prosenttia. Shoppailun tahti on tiivistynyt myös yli 50-vuotiailla Kiina-hankintoja tekevillä miehillä. Heistä 37 prosenttia tilaa vähintään kuusi kertaa vuodessa Kiina-paketteja, kun alkuvuodesta usein ostavien osuus oli 19 prosenttia.
Suomalaisten kasvavat Kiina-hankinnat keskittyvät kolmelle alustalle
Nuorten miesten Kiina-ostosten yleistyminen ja ostotahdin tiivistyminen näkyvät Temun ja ennen kaikkea Aliexpressin nousuna. Aliexpressin asiakaskunta on hyvin miesvoittoista, ja sen tuotejakaumassa on Temua ja Sheiniä enemmän elektroniikan, erilaisten harrastusvälineiden sekä työkalujen ja varaosien valikoimaa. Näitä tuotteita on miesten ostoskoreissa usein naisten koreja enemmän. Vaikka myös Aliexpressin tuotejakaumassa muoti on suurin, se koostuu Temua ja Sheiniä enemmän laukuista ja asusteista, ei niinkään varsinaisista vaatteista.
Myös Temun sivustojen vierailijat ovat hieman useammin miehiä kuin naisia, ja sielläkin elektroniikan ja harrastusten tuotteet ovat muodin jälkeen suurimmat kategoriat. Monet Kiina-hankintoja tekevät suomalaismiehet ovat selvästikin ohjautuneet Aliexpressin alustan ohella myös Temun alustalle. Temun verkkokäyntien kovan nousun takana ei kuitenkaan ole pelkästään nuorten miesten lisääntynyt shoppailu, vaan myös kaikenikäisten naisten yleistyneet Kiina-hankinnat.
Sheinin verkkokaupassa myydään pääasiassa muotia, ja sivuston verkkovierailijat ovat suurimmaksi osaksi nuoria naisia. Alkuvuoden romahduksen jälkeen verkkovierailut Suomesta Sheinin verkkokauppaan lähtivät taas heinäkuussa kasvuun, ja nousu on jatkunut syksyllä. Tämä näkyy myös Kaupan liiton kuluttajakyselyssä, jonka mukaan nuorten, alle 35-vuotiaiden naisten Kiina-shoppailu on alkuvuoteen verrattuna kasvanut kaikista naisista eniten. Hehän juuri ovat Sheinin suurinta kohderyhmää.
Suomen veromenetykset kasvavat viime vuodesta
Kaupan liiton laskelmien mukaan Suomi menetti Kiina-shoppailun vuoksi noin 100-300 miljoonaa euroa verotuloja: arvonlisäveroja, työn veroja ja yhteisöveroja. Suurin veromenetys tuli työn verotuksesta, kun kiinalaiset verkkokaupat ja -alustat ohittavat Suomessa tehtävän työn ja sen kustannukset.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Kiina-shoppailu vähentää kotimaisen työn tarvetta kaupassa ja sen ympärillä toimivilla aloilla, joilta kauppa tilaa palveluja ja tavaroita tai investointeja toimiakseen. Koska kauppa on yrityssektorin suurin työllistäjä ja yksi suurimmista investoijista, kerrannaisvaikutukset työllisyyteen voivat kehittyä vielä suuriksi.
Tänä vuonna veromenetykset tulevat todennäköisesti olemaan viime vuotta suuremmat. Jos Euroopan ulkopuolisia verkkokauppoja ja -alustoja ei saada toimimaan samoilla säännöillä kuin eurooppalaisia, nyt nähty kehitys on vain alkusoittoa tulevalle. Tiktokshop kärkkyy jo Z-sukupolven asiakkaita, ja esimerkiksi intialaiset alustat alkavat levitä Aasian ulkopuolelle. Tulevaan varautumisen suhteen hiekka tiimalasissa on jo lähes valunut.
eCommerce kiinalaisliite 031025* Kaupan liitto seuraa verkkosivuvierailujen määrän kehitystä Similarwebin työkalun avulla. Verkko-ostamista tarkastelevien kuluttajakyselyiden otokset ovat runsaat 1000 18–79-vuotiasta mannersuomalaista jokaisella viidellä kyselykierroksella. Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja ja Kantar Finland ovat suunnitelleet yhteistyössä kuluttajakyselyiden kysymykset, Kantar Finland toteuttaa aineiston keruun ja Kurjenoja vastaa tulosten analysoinnista.