Analyysi: Kaupan kilpailukykyä rakennetaan oppimisella, osaamisella ja oppilaitosyhteistyöllä
Kaupan alan kilpailukyky rakentuu osaamisesta, joka vastaa muuttuvaan toimintaympäristöön. Kaupan liiton, Palvelualojen työnantajat Paltan ja Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan yhteinen osaajabarometri paljastaa, mitkä trendit vaikuttavat eniten kaupan yritysten liiketoimintaan ja millaista osaamista ja koulutusta yrityksissä tarvitaan. Ratkaisut löytyvät ihmislähtöisistä taidoista, mutta myös kyvystä yhdistää ne kaupalliseen osaamiseen ja teknologian hyödyntämiseen.
Digitalisaatio ja tekoälypohjaiset ratkaisut ovat olleet kaupan liiketoimintaan vaikuttavimpia trendejä vuodesta 2019 lähtien, mutta niiden painoarvo on hitaasti laskussa. Väestön ikääntyminen pysyy toisena merkittävänä trendinä, ja uutena kärkikolmikossa nähdään kansainvälisen kilpailun lisääntyminen.
Digitalisaation ja tekoälypohjaisten ratkaisujen vaikutus kaupan liiketoimintaan on kiistaton, mutta painoarvon lasku viittaa siirtymästä kuumimmasta kehitysvaiheesta arkeen. Digitalisaation tuomia mahdollisuuksia ei nähdä enää strategisena erottautumisen välineenä, vaan välttämättömänä perustana. Väestön ikääntyminen edellyttää palveluiden saavutettavuuteen ja monimuotoisuuteen liittyvää osaamista, mutta vaikuttaa toisaalta myös työvoiman saatavuuteen. Kansainvälinen kilpailu puolestaan lisää painetta kehittymiseen, kun globaalit toimijat ja rajat ylittävät digitaaliset palvelut laajentavat markkinoita. Samaa kakkua ovat jakamassa siis yhä useammat toimijat.
Työelämätaidot yhdistettynä asiakaslähtöisyyteen ja myyntiin kantavat läpi muutosten
Kaupan alan yritykset korostavat osaamistarpeissa erityisesti työelämätaitoja yhdistettynä asiakaslähtöisyyteen ja myyntiin, digitalisaatioon liittyvien taitojen rinnalla. Yritysten mielestä tärkeimpiä henkilöstön yleisen osaamisen osa-alueita ovat vuorovaikutustaidot, kyky ja halu kehittää omaa osaamistaan sekä ongelmanratkaisutaidot. Nämä perusosaamiset ovat säilyttäneet paikkansa tärkeimpinä yleisinä osaamisina myös vuosina 2022 ja 2019.

Erikoistuneempaa osaamista tarvitaan erityisesti asiakaslähtöisen palvelun kehittämiseen ja tuottamiseen, myyntiin ja markkinointiin sekä johtamiseen ja valmentamiseen. Asiakaslähtöinen palvelu sekä myynti ja markkinointi ovat pysyneet kärkikaksikossa vuodesta 2019 lähtien lähes muuttumattomina, kun taas johtamis- ja valmentamistaitojen merkitys on kasvanut hieman edellisiin selvitysvuosiin verrattuna.

Näiden osaamisten pysyvyys kertoo niiden perustavanlaatuisesta merkityksestä ja vakiintuneesta asemasta kaupan alalla. Asiakaslähtöisyys ja myyntiosaaminen ovat edelleen liiketoiminnan ydin, mutta niiden rinnalle tarvitaan ihmislähtöisiä taitoja. Menestyminen edellyttääkin kykyä yhdistää ihmislähtöiset taidot erikoistuneeseen osaamiseen, ei pelkästään kaupallisia valmiuksia.
Yritysten koulutustarpeet liittyvät vahvasti juuri nyt tarvittavaan osaamiseen
Kaupan alan yritysten koulutustarpeet jakautuvat kolmeen teemaan: kaupallisen osaamisen vahvistamiseen, työelämätaitojen kehittämiseen sekä teknologian ja digitalisaation hyödyntämiseen. Kaupallinen osaaminen säilyttää asemansa, ja erityisesti myynnin, markkinoinnin sekä asiakaspalvelun prosessien osaamiseen toivotaan syventävää koulutusta. Yritykset ovat siis selkeästi tunnistaneet osaamistarpeensa, mutta kaipaavat kouluttautumiseen samaan aikaan erilaisia mahdollisuuksia.
Osaajabarometrissa työelämätarpeet korostavat työkulttuuria ja jatkuvaa oppimista. Työkulttuurilla tarkoitetaan erityisesti koulutuksen järjestäjiltä toivottavaa ymmärrystä siitä, mitä työn tekeminen käytännössä edellyttää. Lisäksi toivotaan osaamista oppimaan oppimisen taitojen, oman osaamisen sekä asenteen ylläpidon ja kehittämisen alueilla. Nämä viestit vahvistavat, että jatkuva oppiminen on välttämätön edellytys niin kaupan alalla kuin työelämässä yleisestikin.
Teknologian ja digitalisaation hyödyntämiseen liittyvät koulutustoiveet korostavat digitalisaation edistämistä sekä tekoälyn hyödyntämistä. Myös johtamista ja lähiesihenkilötyötä pidetään tärkeinä. Kaupan alan koulutustarpeet eivät siis rajoitu pelkästään kaupallisiin tai teknisiin taitoihin, vaan ulottuvat vahvasti myös yleisiin työelämätaitoihin. Yritykset kaipaavat koulutusta, joka tukee sekä muuttuvaa toimintaympäristöä että kykyä pysyä mukana muutoksessa.
Oppilaitosyhteistyö nähdään tärkeässä roolissa
Oppilaitosyhteistyötä pidetään yrityksissä tärkeänä keinona turvata osaavan työvoiman saatavuus. Kaupan alan yritykset tekevät eniten yhteistyötä ammatillisten oppilaitosten kanssa, mutta myös korkeakoulut ovat mukana. Yritykset tarvitsevat yhteistyötä muun muassa osaamisen kehittämisen, tiedonvaihdon sekä toimialan ja yrityksen tunnettuuden ja houkuttelevuuden vahvistamiseen.
Yritykset pitävät oppilaitosyhteistyötä keskeisenä keinona vahvistaa henkilöstön osaamista ja turvata tulevaisuuden osaava työvoima. Oppisopimuskoulutus on suosittu yhteistyömuoto, mutta yritykset kaipaavat myös täsmäkoulutuksia osaamisen kehittämiseksi. Opinnäytetyöt koetaan arvokkaiksi, sillä ne tuottavat konkreettista tietoa ja uusia näkökulmia. Lisäksi yhteistyö tukee alan ja yrityksen tunnettuuden sekä houkuttelevuuden lisäämistä eri ikäisten opiskelijoiden keskuudessa, esimerkiksi oppilaitosvierailujen ja rekrytointitapahtumien kautta.
Selvityksen viesti on selvä: kaupan alan kilpailukyky rakentuu kokonaisvaltaisesta osaamisesta, joka yhdistää ihmislähtöiset taidot, kaupallisen osaamisen ja kyvyn hyödyntää teknologiaa. Kaupan yritykset tarvitsevat koulutusta ja oppilaitosyhteistyötä vastatakseen sekä nykyisiin että tuleviin muutoksiin ja varmistaakseen osaavan työvoiman saatavuuden pitkällä aikavälillä.
Analyysin tulokset perustuvat kaupan tuloksiin Palvelualojen osaajabarometri 2025 -selvityksessä.
Osaajabarometri_2025_Kaupan raportti