Tuotehuijauksia bongataan Kiina-sivustoilta aiempaa enemmän
Lähes neljäsosa Kiina-shoppareista on törmännyt tuotehuijauksiin tai väärennöksiin kiinalaisissa verkkokaupoissa ja -alustoilla asioidessaan. Alkuvuodesta osuus oli 20 prosenttia. Myös käytettyjen tuotteiden ostajat huomaavat tuotehuijauksia keskimääräistä useammin.
Kaupan liiton selvityksen* mukaan 16 prosenttia väestöstä on huomannut erilaisia tuotteisiin liittyviä huijauksia tai väärennöksiä verkkokaupoissa tai -alustoilla asioidessaan. Lähes joka kymmenettä taas on huijattu tuotteen tilauksen jälkeen: Joko ostaja ei ole saanut tilaamaansa tuotetta ollenkaan, tuote ei ole vastannut verkkokaupan kuvausta tai maksamisessa on ollut ongelmia.
Osuudet eivät ole muuttuneet vuoden aikana, eivätkä esimerkiksi marraskuun suuret Black Friday -kampanjat lisänneet kuluttajien kokemuksia huijauksista.

Ovatko Kiina-sivustojen tuotehuijaukset kasvussa?
Vaikka keskimäärin havainnot tuotehuijauksista ovat pysyneet vakaina, kiinalaisilta sivustoilta niitä löydetään aiempaa enemmän. Kun alkuvuodesta viidesosa Kiina-shoppareista törmäsi tuotteisiin liittyviin huijauksiin tai väärennöksiin, joulukuussa osuus oli jo 24 prosenttia.
Kaupan liiton pääekonomistin, Jaana Kurjenojan, mielestä osuus on yllättävän pieni, sillä kiinalaisia sivustoja selatessa on vaikea välttää kotimaisten ja eurooppalaisten brändien kustannuksella tehtävää väärää mainontaa. Joko Kiina-shopparit eivät tunnista tuoteväärennöksiä tai sitten he eivät niistä välitä.
Kiinalaisilta sivustoilta ostaneista 13 prosenttia on joutunut kärsimään tilauksen jälkeisestä huijauksesta.

Myös second hand -verkkokaupassa törmätään huijauksiin
Toisin kuin tuotehuijaukset kiinalaisilla sivustoilla second hand -verkkokaupassa ne ovat hieman vähentyneet vuoden aikana. Silti käytettyjen tavaroiden verkko-ostajat löytävät tuotteisiin liittyviä huijauksia muita useammin. Heistä 21 prosenttia on havainnut tuotehuijauksia, ja 11 prosenttia on joutunut huijauksen uhriksi tuotteen tilattuaan.
Kurjenojan syyskuussa tekemän kiertokauppaa koskevan tutkimuksen mukaan kuluttajien välisessä vertaisverkkokaupassa pelätään sekä varsinaiseen kaupankäyntiin että tuotteisiin liittyviä huijauksia. Pelot toisten kuluttajien tekemistä huijauksista näyttävät kuitenkin olevan selvästi suurempia kuin niiden uhriksi joutuneiden second hand -ostajien määrä.
Joulun alla on hyvä muistaa, että kuluttajansuoja turvaa asiakasta kotimaisista ja eurooppalaisista kaupoista ostettaessa. Kiinalaiset sivustot ja kuluttajien välinen vertaiskauppa livahtavat suojaverkon läpi.
*Selvitys perustuu Kantar Finlandin viiteen vuoden aikana toteuttamaan kuluttajakyselyyn, joiden yhteenlaskettu otos oli 5135 eli runsas 1000 Suomessa asuvaa aikuista joka kyselykierroksella. Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja ja Kantar Finland suunnittelivat kyselyt yhteistyössä. Selvityksen analyyseistä vastaa Jaana Kurjenoja.