edunvalvonta

Uusi EU-parlamenttikausi käynnistymässä: ”Hienoa, että kaupalle tärkeässä valiokunnassa on kaksi suomalaismeppiä”

Uudet suomalaiset euroedustajat työskentelevät parhaillaan Brysselissä. Kaupan liiton johtava asiantuntija Tiina Vyyryläinen pitää myönteisenä sitä, että kaksi suomalaismeppiä on merkittävässä sisämarkkina- ja kuluttajansuojavaliokunnassa. Uuden EU-kauden alettua kaupalla on runsaasti edistettäviä asioita, joista osa on tuttuja jo keväältä.

Entistä läpinäkyvämpää edunvalvontaa – Kaupan liitto sitoutuu Hyvän edunvalvontatavan suosituksiin

Avoimuusrekisterilain neuvottelukunta on kesällä julkaissut Hyvän edunvalvontatavan suositukset, joita myös Kaupan liitto on ollut laatimassa neuvottelukunnan jäsenenä. Tänä vuonna käyttöön otetun avoimuusrekisterin vaikuttamistoiminnasta raportoiminen on parhaillaan käynnissä ensimmäistä kertaa, ja Kaupan liiton toimintailmoitukset ovat selattavissa avoimuusrekisteri.fi-palvelussa.

Kaupan liitto kannattaa avointa edunvalvontaa – Liiton tuloslaskelma, tasetiedot ja eduskuntavaalien rahoitus julki  

Kaupan liitto on sitoutunut kaikessa toiminnassaan hyvän edunvalvontatavan periaatteisiin. Liitto kannattaa kansallista avoimuusrekisteriä, samoin se julkistaa vuosittain muun muassa tuloslaskelma- ja tasetietonsa. Kaupan liitto kertoo sivuillaan myös, miten se on osallistunut kevään eduskuntavaaliehdokkaiden tukemiseen. 

Kaupan liitto: Sisämarkkinoille suunniteltu kriisimekanismi ei saa uhata yritysten toimintavapautta  

EU-komissio haluaa sisämarkkinoiden hätäapuvälineen (SMEI) avulla varautua ja vastata merkittäviin kriiseihin tulevaisuudessa. Kaupan liitto kannattaa komission ehdotuksia jäsenvaltioiden tiiviimmästä yhteistyöstä ja kriisirelevanttien tuotteiden nopeammasta saamisesta markkinoille. Sen sijaan yritysten toimintamahdollisuuksia rajoittavat liian ankarasti yrityksiin kohdistuvat viranomaisten tietopyynnöt, tilausten priorisointi ja tuotannon uudelleensuuntaaminen.  

Kaupan vuosi

Mari Kiviniemi
Päättyvä vuosi on tarjonnut kaupalle sekä synkkiä että valoisia tunnelmia. Covid-19 on kohdellut kaupan toimialoja ja yrityksiä hyvin eri tavoin, ja kuukausittaiset vaihtelut myynnissä ovat olleet poikkeuksellisen isoja. Kaikilla ei ole mennyt hyvin, mutta useat kaupan yritykset päätyvät ennätystuloksiin.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi