kiertotalous kuluttajakaupassa
Kiertotalouden liiketoimintamallien yleistyminen kaupan alalla auttaa vähentämään muun muassa toimitusketjun ja tuotteiden käytön aikaisia CO2-päästöjä sekä taklaamaan luontokatoa. Tukea yrityksille kiertotalousmallien edistämiseksi on saatavilla syyskuussa julkistettavasta kiertotalouden green deal -sitoumuksesta ja yhteistyöstä sekä kauppa.fi-sivustolla olevasta Kiertotalous kuluttajakaupassa -pelikirjasta.
Kukaan ei pysty toimimaan kiertotaloudessa yksin, sillä kyse on vahvasti arvoverkostojen yhteistyöstä. Kaupan liiton käynnistämä kaupan kiertotalouden pyöreä pöytä ajaa parempaa tiedon kulkua ja vahvistuvaa yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Liitolle on tärkeää myös laajentaa ymmärrystä kaupan roolista kiertotalouden ekosysteemissä.
Heikki Sorasahi
Kaupalla on nyt oma kiertotalouden pelikirjansa. Seuraavaksi tarvitaan yritysten ekosysteemihankkeita kiertotalouden liiketoimintamallien skaalaamiseksi kaupan alalla. Rahoitusta sekä yhteistyöalustoja on onneksi tarjolla.
Uusi Kiertotalous kuluttajakaupassa -pelikirja tarjoaa kaupan alan yrityksille tietoa, ratkaisuja ja esimerkkejä käytettyjen tuotteiden myynnin, vuokrauksen sekä muun muassa huolto- ja korjaustoiminnan istuttamisesta kivijalkakauppaan, verkkokauppaan ja verkkoalustoille. Kaupan alalla on merkittävä rooli ihmisten kestävien kulutusvalintojen mahdollistamisessa.
Työ- ja elinkeinoministeriö on yhdessä ympäristöministeriön kanssa käynnistänyt Kiertotalous kuluttajakaupassa -hankkeen, jonka keskiössä on tavoite valtavirtaistaa käytettyjen tavaroiden kauppaa, vuokrausta sekä huolto- ja korjaustoimintaa osana kuluttajakauppaa. Kaupan liitto on osallistunut tiiviisti hankkeen valmisteluun ja on edustettuna myös hankkeen ohjausryhmässä.