ostaminen

Tietoisku: Millainen on ikääntyvä asiakas nyt ja huomenna?

Vähittäiskaupan tutkimussäätiön joulukuussa 2019 toteuttamassa kyselytutkimuksessa selvitettiin 55−80-vuotiaiden suomalaisten ’senioreiden’ arvoja, asenteita ja ostokäyttäytymistä. Tutkimuksen päätulokset kertovat, että senioreille tärkeitä arvoja elämässä ovat turvallisuus, hyvät ihmissuhteet ja itsekunnioitus. Tulokset tukivat myös ennakkohypoteesejamme siitä, että seniorit ostavat tuotteita mieluummin myymälöistä kuin verkosta. Tiedon haussa he käyttävät ostamisen tukena huomattavasti vähemmän sosiaalista mediaa ja älypuhelimia verrattuna nuorempiin kuluttajiin. Iän karttuessa he välttävät myös nuorempaa ikäluokkaa enemmän turhaa kulutusta.

Ostaminen on ikääntyvälle helppoa – digiostaminen tuottaa kuitenkin joskus päänvaivaa

Ostaminen on ikääntyville asiakkaille helppoa, ja varsinkin fyysisissä myymälöissä käydään mielellään. Yli 55-vuotiaat eivät myymälöissä asioidessaan kuitenkaan juuri mobiilia käytä, eivätkä he halua mobiilimainontaa kännyköihinsä, toisin kuin nuoremmat. Monet ikääntyvät ostavat ja tilaavat verkkokaupoista sujuvasti, mutta varsinkin yli 65-vuotiaat kohtaavat digiostamisessa myös vaikeuksia. Suunnitellaanko verkkokauppoja vain nuoremmille?

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi