Case #kauppa: Kaupan yritykset satsaavat aurinkovoimaan
Kauppa on noussut viime vuosina merkittäväksi aurinkosähköä tuottavaksi toimialaksi. Tuotettu aurinkosähkö kulutetaan kaupan omassa toiminnassa. Kannattavuuden paranemisen ohella myös ilmasto kiittää.
Aurinkovoimaloita asennetaan nyt innokkaasti useiden kauppaketjujen kiinteistöjen katoille. Suuria aurinkovoimaan panostajia ovat päivittäistavarakaupan ketjut S-ryhmä, Kesko, Lidl Suomi ja Tokmanni, mutta myös muilla kaupan alan yrityksillä on omia aurinkovoimaloita tai hankkeita suunnitteilla.
Aurinkovoima sopii erityisen hyvin juuri kaupan energianlähteeksi. Aurinkoisella säällä on aurinkovoimalan tuotanto tehokkaimmillaan, ja samaan aikaan myymälöissä myös kulutetaan paljon energiaa esimerkiksi kylmälaitteisiin ja ilmanvaihtoon. Suomen oloihin suunnitelluilla aurinkopaneeleilla saadaan energiaa talteen myös pilvisellä säällä.
S-ryhmälle lisää aurinkopaneeleja
S-ryhmä kertoi tämän vuoden huhtikuussa rakentavansa noin 40 S-ryhmän toimipisteen katolle aurinkopaneelit vuoden kuluessa. Yhteensä noin 37 000 aurinkopaneelia asennetaan muun muassa Prismojen, S-marketien ja ABC-asemien katoille ympäri Suomen. Vuositasolla aurinkosähkön osuus on noin 10 prosenttia kiinteistöjen käyttämästä sähköstä, tiedotteessa kerrotaan. Ympäristön lisäksi aurinkosähkö säästää myös taloutta, sillä S-ryhmän sähkölasku pienenee vuositasolla jopa puoli miljoonaa euroa.
Lidl hyödyntää uutta jakelukeskusta
Lidl Suomella on aurinkovoimalat toistaiseksi kahden myymälän katolla – Turussa ja Laukaalla. Aurinkopaneelien tuotto kattaa nyt noin 34 prosenttia myymälän sähköntarpeesta, aurinkoisina päivinä osuus kipuaa jopa 80 prosenttiin. Kevättalvella 2018 alkoi Järvenpäähän nousevan Lidlin kolmannen jakelukeskuksen aurinkovoimalan pystytys. Valtavan, 62 000 neliömetrin kokoisen jakelukeskuksen katolle asennetaan 1600 aurinkopaneelia. Niistä saatava tuotto vastaa 180 kerrostaloasukkaan vuotuista sähkökulutusta.
K-ryhmä tarjoaa aurinkovoimaa myös autoille
Kesko on ollut uranuurtaja kaupan aurinkovoimassa; ensimmäinen ja edelleen käytössä oleva aurinkovoimala K-ruokakaupan katolle rakennettiin 20 vuotta sitten vuonna 1997 K-Citymarket Lielahteen Tampereelle.
K-kauppojen katolla toimii jo yli 20 aurinkovoimalaa. Niillä tuotettiin viime vuonna yhteensä 3,0 GWh sähköä, mikä vastaa 150 sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista sähkönkäyttöä.
K-ryhmä rakentaa tämän ja ensi vuoden aikana Suomeen myös koko maan kattavan sähköautojen latauspisteverkoston. Mahdollisimman suuri osa latauspisteiden sähköstä tuotetaan K-kauppojen katoille asennetuilla aurinkovoimaloilla.
Tokmannille lisäsatsauksia tänä kesänä
Tokmannilla on tällä hetkellä aurinkovoimalat kahdessa myymälässä; Jämsän aurinkovoimala otettiin käyttöön syksyllä 2016 ja Savonlinnan voimala kesällä 2017. Seuraavat aurinkovoimalat rakennetaan Mäntsälän logistiikkakeskukseen sekä Kalajoen uuteen myymälään kesän 2018 aikana.
”Käytössämme olevat aurinkovoimalat tuottavat tyypillisesti noin 15–20 prosenttia Tokmanni-myymälän koko vuoden sähkönkäytöstä.” kertoo Tokmanni Oy:n turvallisuus – ja kiinteistötoimintojen päällikkö Seppo Tokola.
Lisää voimaa on tulossa
Kaupan yrityksillä on kunnianhimoiset tavoitteet aurinkovoimaloiden rakentamisessa. Lidl Suomen energianhallintapäällikkö Simo Siitonen sanoo, että Lidlin tavoitteena on kymmenkertaistaa aurinkopaneelien määrä muutaman vuoden sisällä: ”Kannattavuus on vain yksi syy investoida paneeleihin. Yrityksemme haluaa tehdä osansa ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi, ja näillä ratkaisuilla me voimme vaikuttaa asiaan omalta osaltamme.”
Myös Tokmannilla on aurinkovoimaloita suunnitteilla ja lupaprosessissa useisiin myymälöihin.
”Voimalat sijoitetaan pääsääntöisesti Tokmannin kiinteistöjen katoille, kelluvana asennuksena jolloin kattoihin ei tarvitse tehdä reikiä.” Seppo Tokola kertoo.
K-ryhmässäkin investointeja jatketaan koko ajan: Syksyllä 2018 aurinkovoimaloiden yhteenlaskettu teho on jo noin 9,2 MWp. Vuoden 2017 alusta lähtien Keskon hankkima sähkö Suomessa on ollut 100 % uusiutuvaa.
S-ryhmä tähtää korkealle uusiutuvien energianlähteiden käytössä. Se arvioi, että vuonna 2025 jopa 80 prosenttia S-ryhmän kuluttamasta sähköstä on tuotettu omalla uusiutuvalla energialla, kun osuus on nyt noin 60 prosenttia. Suurin osa S-ryhmän käyttämästä sähköstä tuotetaan tuulivoimalla, mutta myös aurinkosähkössä nähdään potentiaalia.
Kuva: Aurinkopaneeleita asennetaan K-Citymarket Tammiston katolle. (Kesko)
(Uutista päivitetty 7.6.2018)