Case #kauppa: Lohkoketjuteknologia auttaa jäljittämään kotimaisen kalan alkuperän
S-ryhmän vähittäiskauppa käynnisti keväällä pilottiprojektin, Kuhatutkan, jossa kuluttaja voi tarkistaa kotimaisen kuhan kotivesistön. Apuna on mm. rahoituspuolelta tuttu lohkoketjuteknologia, jota kokeillaan elintarvikealalla nyt ensimmäistä kertaa Suomessa.
Kuhan jäljittäminen sen kotivesistöön on nyt helppoa Kotimaista-kuhafileen pakkauksessa olevan QR-koodin avulla tai kirjautumalla osoitteeseen s-kanava.fi/kalat/kuha. Asiakas voi ostoksilla ollessaan tarkistaa, missä ja milloin pakkauksessa oleva kuha on pyydetty.
Ruokaketjun läpinäkyvyyden lisäämisen mahdollistaa lohkoketjuteknologia, jonka hyödyntäminen elintarvikeketjussa on maailmallakin vielä varsin uutta. Lohkoketjun arkkitehtuuri on suunniteltu siten, että siihen voidaan lisätä tietoa, mutta sen jälkeen sitä ei voida enää muuttaa. Jokainen lohkoketjun toimija eli lohko tallentaa tietoa, jota muut lohkot hyödyntävät.
Vastuullisuuspäällikkö Senja Forsman S-ryhmän vähittäiskaupasta uskoo, että lohkoketju tarjoaa paljon uusia mahdollisuuksia elintarvikealalle. ”Haluamme lisätä läpinäkyvyyttä ruuan toimitusketjussa. Asiakkaat arvostavat sitä, että he tietävät, mistä ruoka tulee. Lohkoketjuteknologian idea tiedon jakamisesta ja sen luotettavuudesta sopii tähän tarkoitukseen loistavasti”, Forsman kertoo.
Sovellusta on testattu kesän ajan ja sitä kehitetään edelleen sitä mukaa, kun ketjun osapuolilta saadaan palautetta.
S-ryhmän vähittäiskaupan kumppaneita tässä pilottiprojektissa ovat alustan toimittava teknologiayritys IBM sekä tunnettu kotimainen kalanjalostustalo Hätälä Oy.
Kuva: 123RF