Case #kauppa: Pohjoismaista muotoilua verkon kautta koko maailmalle
Finnish Design Shop myy pohjoismaisia designhuonekaluja ja sisutustuotteita verkossa yli 180 maahan. Kasvua haetaan rohkealla ja innovatiivisella otteella uusilta markkinoilta. Se vaatii verkkokaupalta jatkuvaa kehitystyötä.
Maailman suurimman pohjoismaisen muotoilun verkkokaupan, Finnish Design Shopin tarina alkoi vuonna 2004, kun turkulaiset yrittäjät saivat idean suomalaisia designtuotteita maailmalle myyvästä verkkokaupasta. Suomalaisella designilla oli ollut kysyntää maailmalla jo vuosikymmenten ajan, mutta saatavuus ei ollut kovin helppoa. Finnish Design Shop vastasi huutoon ja lähti rohkeasti tarjoamaan verkossa tuotteitaan aluksi Eurooppaan ja pian kaikkialle maailmaan.
Yrityksen perustajan ja toimitusjohtajan Teemu Kiisken mukaan suomalaisen muotoilun pohjavirtaus on ollut vahva koko verkkokaupan toiminnan ajan, mutta vuosien aikana siitä on noussut esille eri näkökulmia:
”Mad Men -televisiosarja on nostanut mid-century modernia ja Eero Saarisen kalusteita esille, Muumit ovat villinneet tasaisesti eri puolilla maailmaa, Nordic Noir -innostuksesta myös Suomi tuntuu saaneen osansa ja viime vuoden valinta maailman onnellisimmaksi maaksi on varmasti tuonut paljon positiivista nostetta.”
Näistä teemoista on ammentanut myös Finnish Design Shop, joka on kyennyt kirkastamaan asiakaslupauksensa ”Pieces of Nordic Happiness” muotoilun ystäville yli 180 maassa.
Teemu Kiiski
Lisäarvoa kuluttajille ilman kivijalkaa
Suomessa Finnish Design Shop on ollut uranuurtaja designhuonekalujen ja sisustuksen verkkokaupassa. Kivijalkakauppoja yrityksellä ei ole. Toiminnassa on keskitytty alusta lähtien verkkokaupan kansainvälistämiseen ja kehittämiseen sekä vetovoimaisuuden, kuluttajan kokeman lisäarvon ja luottamuksen rakentamiseen.
Teemu Kiisken mukaan kivijalkakauppoja ei ole kuitenkaan poissuljettu. ”Jossain kohtaa tulevaisuudessa on varmasti vielä se hetki, jolloin astumme myös fyysisten kauppojen maailmaan. Mutta silloin se on jotain muuta kuin perinteinen kivijalkakauppa. Online ja offline pitää sitoa toisiinsa niin, että se tarjoaa todellista lisäarvoa kuluttajalle.”
Kiisken mukaan jatkuva palvelun kehittäminen ja toimintojen viilaaminen erittäin nopealla tempolla luovat niin luotettavuutta kuin viihtymistä.
”Teemme kehitystyötä viikon sprinteissä ja olemme viimeisen vuoden aikana julkaisseet 541 erilaista teknistä kehitystoimenpidettä joko verkkokauppaamme tai johonkin sisäiseen prosessiimme. Tämä tarkoittaa yli 10 julkaistua kehitystehtävää joka ainoa viikko.”
Verkkokauppa tarjoaa kattavasti tietoa myymistään brändeistä, tuotteiden suunnittelijoista sekä antaa ideoita ja inspiraatiota tyylikkäiden kuvagallerioiden avulla. Tukena tässä toimivat Facebook ja Instagram, joiden kauniista sisustuskuvista kulkeutuu myös sujuva ostopolku verkkokaupan tuotekorteille.
A-lehtien tullessa yrityksen pääomistajaksi alkoi Finnish Design Shop myös julkaista Design Stories -nimistä verkkolehteä suomeksi ja englanniksi. Sen avulla asiakas viihtyy verkkokaupassa myös ostosten välillä.
”Tuotteiden ja brändien takaa löytyvät tarinat tekevät tuotteesta entistä merkityksellisemmän ostajalle ja tätä merkityksellisyyttä haluamme toki tarjota asiakkaillemme. Ja eiväthän asiakkaat joka hetki ole ostomoodissa. Haluamme tarjota jotain myös näihin hetkiin”, Kiiski sanoo.
Kohti asiakkaan odotuksia ja niiden yli
Finnish Design Shopin valikoimassa ovat kaikki merkittävimmät pohjoismaiset sisustusbrändit, kotimaisista muun muassa Artek, Marimekko ja Lundia. Yrityksen mukaan heidän myymiensä tuotteiden kriteereinä ovat pohjoismaisuuden lisäksi laadun ensiluokkaisuus ja designin erinomaisuus. Verkossa kuluttajalla on kaikkien siellä toimivien kauppojen ovet yhtä lähellä. Samoja tuotteita myydään useammassa verkkokaupassa jopa samaan hintaan. Erottautuminen vaatii laatutuotteiden lisäksi läsnäoloa siellä, missä asiakaskin on, erinomaista asiakaspalvelua unohtamatta.
Teemu Kiiski kertoo heidän seuraavan tarkasti kuluttajamarkkinaa ja sen muutoksia yli toimialojen, sekä teknologian ja palvelukulttuurin kehitystä ja megatrendejä.
”Näitä tarkkailemalla voi löytää epäjatkuvuuskohtia – kohtia, joissa muuttunut käyttäjäkulttuuri odottaa uutta palvelumallia, mutta markkina ei ole vielä reagoinut tähän tarpeeseen.”
Jos verkko-ostamisen alkupäältä vaaditaan elämyksellisyyttä, on myös sen loppuosan toimittava sujuvasti. Maksuton toimitus ja palautus ovat jo kuluttajien ennakko-odotuksia. Kiisken mukaan palautuksen helppous on myös tärkeä osa ostopäätöstä, ja palautukset ovat ja tulevat olemaan osa verkkokauppaa. Liiketoiminta pitää rakentaa niin, että se kestää palautusprosessin.
”Palautusprosessin kehittäminen entistä helpommaksi on meilläkin loppuvuoden agendalla. Se mikä palautusprosessista tekee meillä hieman haastavan, on että tuotteita pitää voida palauttaa yhtä helposti niin Oulusta kuin Arubaltakin. Lisäksi tuotteemme eivät ole aina ihan pienimmästä päästä.”
Kansainväliseksi ilman markkinapaikkoja
Finnish Design Shop on kasvanut vauhdikkaasti viime vuosina. Kansainvälinen myynti on ottanut harppauksia, ja myös lähivuosien odotukset ovat kovat.
”Tänä vuonna tulemme kasvattamaan kansainvälisen myynnin osuutta edelleen kolmella prosenttiyksiköllä viime vuodesta. Tavoitteena on, että vuonna 2021 ulkomaanmyyntimme osuus on 65 %.”
Uusien maantieteellisten aluevaltausten edellä yritys testaa markkinaa toimivalla palvelulla.
”Mikäli markkina vetää orgaanisesti, alamme panostaa siihen isommin.” Kiiski kertoo.
Yritys myy hyvin muun muassa Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Australiassa, sillä Kiisken mukaan ne ovat hyvin ostovoimaisia markkinoita, joissa on totuttu verkkokauppaan. Lisäksi kaikilla näillä markkinoilla on pitkä perinne suomalaisen ja skandinaavisen designin ostamisessa.
Prosessit ovat hioutuneet sujuviksi, jolloin isojenkin huonekalujen toimittaminen Suomesta toiselle puolelle maailmaa on kilpailukykyistä. ”Tällä hetkellä kaikki tilaukset toimitetaan Turun varastostamme, mutta selvitämme jatkuvasti varastohubien avaamista USA:aan, Australiaan ja Aasiaan”, Kiiski kertoo
Viime vuosina kansainvälisen verkkokaupan kenttää ovat myllänneet Amazonin ja Alibaban kaltaiset markkinapaikat. Finnish Design Shop ei toimi markkinapaikoilla, sillä ne eivät ole sille sopiva kanava.
”Markkinapaikat tarjoavat yhdenlaisen, aika suoraviivaisen ostokokemuksen, joka on kuitenkin varsin erilainen, mihin itse uskomme. Toki ostamisen pitää olla helppoa ja toimitusten nopeita, mutta näiden lisäksi haluamme tarjota asiakkaalle myös muuta kuin puhtaasti ostamiseen liittyvää sisältöä. Haluamme, että asiakkaamme voi viihtyä sivuillamme, löytää apuvälineitä sisustusongelmiensa ratkaisemiseen ja inspiroitua. Näitä ominaisuuksia eivät markkinapaikat pysty tarjoamaan”, Kiiski toteaa.
Finnish Design Shop on mukana Business Finlandin operoimassa, kolmevuotisessa digitaalisen kaupan eCom Growth -kasvuohjelmassa, joka auttaa suomalaisia verkossa kauppaa käyviä yrityksiä kasvamaan ja kansainvälistymään.
Kuvat: Finnish Design Shop
Teemu Kiisken kuva: Maija Kurki