Lausunto säännöksistä arvonlisäverotuksen uudenaikaistamiseksi raja ylittävässä sähköisessä kuluttajakaupassa
Komissio antoi joulukuussa 2017 direktiivin alv-direktiivin muuttamisesta. Direktiivillä muutetaan sähköisen kaupankäynnin alv-sääntöjä. Nyt lausuttavana olevat ehdotukset koskevat edellä mainitun direktiivin lisäsääntöjen vahvistamista.
LAUSUNTO
Vero-osasto 27.12.2018
Valtiovarainministeriö VM/2579/03 01.00/2018
LAUSUNTO KOMISSION EHDOTUKSISTA TÄYTÄNTÖÖNPANOSÄÄNNÖKSIKSI ARVONLISÄVEROTUKSEN UUDENAIKAISTAMISEKSI RAJAT YLITTÄVÄSSÄ SÄHKÖISESSÄ KULUTTAJAKAUPASSA
Kaupan liitto kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto otsikkoaiheeseen liittyen ja lausuu komission ehdotuksista COM(2018) 819 final ja COM(2018) 821 final seuraavaa:
Komissio antoi joulukuussa 2017 direktiivin (EU) 2017/2455 alv-direktiivin muuttamisesta. Direktiivillä muutetaan sähköisen kaupankäynnin alv-sääntöjä. Direktiivin keskeiset muutokset koskevat arvonlisäveron erityisjärjestelmän soveltamisalan laajentamista kaikkiin palveluihin ja tavaroiden etämyyntiin yhteisön sisällä tai kolmansista maista sekä sähköisten rajapintojen eli niin sanottujen markkinapaikkojen velvoittamista suorittamaan arvonlisävero. Muutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2021.
Nyt lausuttavana olevat ehdotukset koskevat edellä mainitun direktiivin lisäsääntöjen vahvistamista. Lisäsäännöillä on tarkoitus täydentää erityisesti sähköisten rajapintojen verovelvollisuuden edellytyksiä. Kaupan liiton näkemyksen mukaan nyt lausunnolle olevat ehdotukset sisältävät tervetulleita ja tarpeellisia tarkennuksia direktiiviin (EU) 2017/2455. Ehdotukset eivät kuitenkaan ratkaise kaikkia direktiivin puutteita.
Kaupan liitto nostaa komission ehdotuksista esille seuraavia yksityiskohtia.
Sähköisten rajapintojen hallinnollisen rasituksen lieventäminen
Myynti sähköisen rajapinnan kautta jakaa liiketoimen kahteen osaan: tuotteen luovuttajan myyntiin sähköiselle rajapinnalle sekä sähköisen rajapinnan myyntiin kuluttajalle. Komission ehdotuksissa sähköisten rajapintojen rasitteita lievennetään siten, että luovutus sähköiselle rajapinnalle vapautetaan verosta. Luovuttajalla on kuitenkin oikeus vähentää luovutukseen liittyvä arvonlisävero. Tarkennus on Kaupan liiton mukaan järkevä ja se vähentää sähköiseen kaupankäyntiin liittyviä hallinnollisia rasitteita.
Ehdotus sisältää myös muita sähköisten rajapintojen velvoitteita huojentavia muutoksia, kuten mahdollisuuden hyödyntää laajennettua erityisjärjestelmää tietyin ehdoin myös kotimaisissa luovutuksissa, sekä lähtökohtaisen oletuksen siitä, että rajapinnan kautta tavaroita myyvien toimittajien oletetaan olevan verovelvollisia ja niiden asiakkaiden ei-verovelvollisia. Edellä mainitut muutokset ovat perusteltuja, joiden myötä rajapintojen velvollisuuksia kohtuullistetaan.
Vastuu arvonlisäveron määrästä
Kaupan liiton käsityksen mukaan sähköisen kaupankäynnin alv-sääntöjä koskeva direktiivi (EU) 2017/2455 ja nyt lausunnolla olevat komission ehdotukset eivät poista ongelmia siitä, että tavaroiden luovuttaja saa epäreilua hintaetua ilmoittamalla tavaran hinnan todellista alhaisemmaksi tai vetoamalla tuotteen olevan arvonlisäveroton arvonlisävero- tai tullisäännösten perusteella.
Lausunnolla olevissa komission ehdotuksissa sähköisen rajapinnan velvollisuutta maksaa arvonlisäveroa rajoitetaan tilanteissa, joissa luovuttajan sähköiselle rajapinnalle ilmoittamat arvonlisäverotiedot ovat virheellisiä. Näin ollen sähköisen rajapinta ei ole vastuullinen siitä arvonlisäverosta, joka ylittää rajapinnan kautta tehdyn kaupan yhteydessä ilmoitetun ja maksetun arvonlisäveron.
Kaupan liitto korostaa petostorjunnan tärkeyttä. Näin ollen sähköisen rajapinnan kautta tavaroita myyvän toimittajan mahdollisuuteen saada hintaetua ilmoittamalla tilattujen tuotteiden hinta todellista alhaisemmaksi tulee puuttua. Vastaavasti hinta- edun saaminen vetoamalla arvonlisävero- tai tullisäännösten perusteella verottomiin tuotteisiin tulee estää. Nyt lausunnolla olevien komission ehdotuksien myötä sähköisten rajapintojen omaehtoisesti suorittama valvonta rapautuisi. Koska sähköinen rajapinta ei olisi vastuussa oikeamääräisen veron suorittamisesta, sillä ei olisi enää motiivia poistaa väärin toimivaa myyjää alustaltaan. Jäsenvaltioiden veroviranomaisten voi olla hyvin hankalaa saada ilmoittamatta ja maksamatta jääneitä arvonlisäveroja sähköisellä rajapinnalla toimivalta toimittajalta.
Kaupan liiton mukaan sähköisen rajapinnan vastuullisuus arvonlisäveron oikeamääräisestä suorittamisesta tulee säilyttää kohtuullisella tasolla. Tämä varmistaisi sähköisten rajapintojen omaehtoisen valvonnan tehokkuuden. Lisäksi jäsenvaltioilla olisi mahdollisuus varmistaa, että arvonlisäveroa ei jää saamatta.
Yhteenveto
Komission ehdotukset täydentävät joulukuussa 2017 annettua sähköisen kaupankäynnin alv-sääntöjä koskevaa direktiiviä sisältämällä perusteltuja ja järkeviä muutoksia, joilla sähköisten rajapintojen hallinnolliset rasitteet vähenevät.
Ehdotukset eivät kuitenkaan sisällä keinoja puuttua petoksiin, joilla tuotteiden toimittaja pyrkii saamaan hintaetua. Ehdotukset sisältävät muutoksia joilla pyritään rajoittamaan sähköisen rajapinnan vastuuta arvonlisäveron oikeamääräisestä suorittamisesta tilanteissa, joissa se ei ole saanut tuotteiden toimittajalta oikeita arvonlisäverotietoja. Kaupan liiton käsityksen mukaan tämä lisää petosriskiä. Siksi sähköisten rajapintojen vastuuta arvonlisäveron määrästä tulisi tarkastella uudelleen.
Kunnioittavasti
KAUPAN LIITTO
Mari Kiviniemi Toni Jääskeläinen
toimitusjohtaja veroasiantuntija