Lausunto: markkinapaikkojen velvollisuus suorittaa arvonlisäveroa
Eduskunnan verojaosto on varannut Kaupan liitolle tilaisuuden tulla kuultavaksi ja antaa kirjallinen asiantuntijalausunto asiasta U 105/2018 vp.
LAUSUNTO
19.2.2019
Verojaosto Valtiovarainvaliokunta Eduskunta
U 105/2018 vp
LAUSUNTO ASIASTA U 105/2018 VP VALTIONEUVOSTON KIRJELMÄ EDUSKUNNALLE KOMISSION EHDOTUKSISTA NEUVOSTON DIREKTIIVIKSI JA ASETUKSEKSI (SÄHKÖISEN KAUPANKÄYNNIN ARVONLISÄVERODIREKTIIVIN TÄYTÄNTÖÖNPANOSÄÄNNÖKSET)
Eduskunnan verojaosto on varannut Kaupan liitolle tilaisuuden tulla kuultavaksi ja antaa kirjallinen asiantuntijalausunto asiasta U 105/2018 vp. Kaupan liitto kiittää mahdollisuudesta antaa lausunto ja lausuu seuraavaa:
Lausuttavana oleva asia liittyy neuvoston aikaisemmin hyväksyttyyn direktiiviin (EU) 2017/2455, jonka tarkoituksena on muuttaa sähköisen kaupankäynnin arvonlisäverotukseen liittyviä sääntöjä. Kaupan alan näkökulmasta hyväksytyn direktiivin yksi keskeisin muutos liittyy sähköisten rajapintojen, eli niin sanottujen markkinapaikkojen, velvollisuuteen suorittaa arvonlisävero varsinaisen rajapinnalla toimivan myyjän sijasta. Muutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2021. Nyt lausuttavana oleva asia koskee hyväksytyn direktiivin toimeenpanoa ja siihen liittyvien lisäsääntöjen vahvistamista.
Kaupan liitto pitää komission ehdotuksia pääosin perusteltuina ja järkevinä. Ehdotukset sisältävät mm. huojennuksia sähköisten rajapintojen verovelvollisuuteen. Komission ehdotuksissa sähköisten rajapintojen rasitteita lievennetään esimerkiksi siten, että luovutus sähköiselle rajapinnalle vapautetaan verosta. Luovuttajalla on kuitenkin oikeus vähentää luovutukseen liittyvä arvonlisävero. Kaupan liiton käsityksen mukaan muutosehdotus vähentää sähköiseen kaupankäyntiin liittyviä hallinnollisia rasitteita.
Kaupan liiton käsityksen mukaan aikaisemmin hyväksytty sähköisen kaupankäynnin alv-sääntöjä koskeva direktiivi ja nyt lausunnolla olevat lisäsäännöt eivät poista ongelmia siitä, että tavaroiden luovuttaja saa epäreilua hintaetua ilmoittamalla tavaran hinnan todellista alhaisemmaksi.
Sen sijaan komission ehdotuksissa sähköisen rajapinnan velvollisuutta maksaa arvonlisäveroa rajoitetaan tilanteissa, joissa tavaroiden myyjän sähköiselle rajapinnalle ilmoittamat arvonlisäverotiedot ovat virheellisiä. Näin ollen sähköisen rajapinta ei olisi vastuullinen siitä arvonlisäverosta, joka ylittää rajapinnan kautta tehdyn kaupan yhteydessä ilmoitetun ja maksetun arvonlisäveron.
Kaupan liitto korostaa petostorjunnan tärkeyttä. Komission ehdotuksien myötä sähköisten rajapintojen omaehtoisesti suorittama valvonta rapautuisi. Koska sähköinen rajapinta ei olisi vastuussa oikeamääräisen veron suorittamisesta, sillä ei olisi enää motiivia poistaa väärin toimivaa myyjää alustaltaan. Jäsenvaltioiden veroviranomaisten voi olla hyvin han- kalaa saada ilmoittamatta ja maksamatta jääneitä arvonlisäveroja sähköisellä rajapinnalla toimivalta toimittajalta. Kaupan liiton mukaan sähköisten rajapintojen omaehtoista alustalla toimiviin myyjiin kohdistuvaa valvontaa ei tule rapauttaa.
Kunnioittavasti
KAUPAN LIITTO
Mari Kiviniemi Toni Jääskeläinen
toimitusjohtaja veroasiantuntija