Case kauppa: Luhdan pitkäjänteinen kansainvälistymistyö tuottaa tulosta
Yksi Pohjoismaiden suurimmista vaatealan yrityksistä, yli 110-vuotias sukuyritys Luhta Sportswear Company myy tuotteita yli 50 maassa. Yhtiön kokonaismyynnistä valtaosa syntyy viennin tukkumyynnistä Euroopassa, Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa.
Lahdessa pääkonttoriaan pitävän Luhdan vuosittainen liikevaihto on noin 245 miljoonaa euroa. Kokonaismyynnistä lähes 60 prosenttia syntyy viennin tukkumyynnistä ja reilu 34 prosenttia vähittäismyynnistä ulkomailla ja Suomessa.
Vuosituhannen alusta vuoteen 2018 Luhdan Venäjän- ja Euroopan-myynti, pois lukien Pohjoismaat, kolminkertaistui. Samaan aikaan käynnistetty Kiinan ja Japanin myynti on kasvanut kahteen miljoonaan euroon.
Onnistuneen kansainvälistymisen takana on pitkäjänteinen työ, jossa on keskitytty mm. toimintojen jatkuvaan kehitykseen ja uudistumiseen sekä paikallisen markkinan syvälliseen tuntemukseen, joka vaatii satsausta henkilöresursseihin. Tukkumyyntihenkilöstöön on panostettu uusilla markkina-alueilla, joille tytäryhtiöitä on perustettu, mm. Italiassa, Espanjassa, Belgiassa, Venäjällä, Kiinassa ja Yhdysvalloissa.
”Kilpailijoiden tunteminen on ensiarvoisen tärkeää”, sanoo toimitusjohtaja Vesa Luhtanen. ”Siten pystyy tunnistamaan kohdat, joissa kilpailijan voi voittaa.”
Luhtanen korostaa paikallisen myyntihenkilöstön tärkeää roolia. ”Kuluttajakäyttäytymisessä on eroja, jotka tulee tunnistaa. Tuotteille ja brändeille pitää osata valita oikeat asiakkaat ja jakelukanavat”, hän sanoo. Parhaimmillaan Luhdan brändit auttavat asiakasta, paikallista muodin tai ulkoilun vähittäiskauppaa, menestymään.
”Uudesta markkinasta ei aina tule välitöntä positiivista kassavirtaa, mutta suunnitelmallisuus ja pitkäjänteisyys palkitaan”, Luhtanen sanoo.
Luhdan kansainvälisiä tuotebrändejä ovat IcePeak, Luhta, Rukka, Torstai, Dachstein ja Ril’s ja kansainvälisiä retail-brändejä IcePeak, Luhta Company Store ja Luhta Outlet. Ulkomailla parhaiten tunnetaan Icepeak, joka lanseerattiin kansainväliseen jakeluun vuonna 1999. ”Icepeakin menestyksellä on ollut merkittävä rooli koko yhtiön kansainvälisessä kasvutarinassa”, Luhtanen sanoo.
Yhtiön yli 5000 tukkumyynnin asiakkaalle toimitetaan tuotteet joko Nastolan tai Kiinan Suzhoun-jakelukeskuksesta. Omia myymälöitä on 170 ja henkilökuntaa maailmanlaajuisesti lähes 1800.
Kuvat: Luhta