Pidetään kaupunkikeskustat elinvoimaisina!
Kaupan liiton elokuussa julkaisema ennuste kaupan yritysrakenteen kehitysnäkymistä on saanut jo aikaan käytännön toimia. Esimerkiksi Pietarsaaressa selvitys on ollut vaikuttamassa kaupunkisuunnittelukierroksen käynnistämiseen. Mitä pitäisi tehdä, jotta pienempienkin kaupunkien keskustoista löytyisi kauppoja vielä kymmenen vuoden päästä?
Pietarsaaren keskustan nykytilannetta ja sitä, mihin suuntaan kaupunkia tulevaisuudessa pitäisi kehittää, pohditaan parhaillaan paikallisen asiantuntijajoukon johdolla – yhdessä kaupunkilaisten kanssa. ”Tämä on loistava esimerkki siitä, että kaupunkikeskustojen toimivuuden, elinvoimaisuuden ja viihtyvyyden eteen pitää tehdä töitä, sillä kaupan alan murros on tosiasia myös Suomessa”, sanoo Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen.
Loikkasen mielestä kaupunkikeskustojen elinvoimaisuuden ylläpitämisessä keskustan saavutettavuus kaikilla kulkumuodoilla on keskeistä. Tämä pitää ottaa kaupunkien kaavoituksessa ja muussa suunnittelussa huomioon. ”Kauppoihin pitää päästä niin julkisilla liikennevälineillä kuin omilla autoillakin. Isommat ostokset ja painavat tavarat hankitaan sieltä, mihin autolla pääsee sujuvasti”, hän vahvistaa.
Toisaalta myös kaupan omat logistiset virrat kuten tavaratoimitukset kauppaan pitää huomioida kaupunkien ja kuntien liikenteen suunnittelussa. ”Kaupalla on monissa pienemmissä kaupungeissa vaikeuksia päästä viemään täydennyksiä keskustoissa sijaitseviin myymälöihin”, Loikkanen toteaa.
Hän peräänkuuluttaakin joustavuuden lisäämistä kokonaissuunnitteluun. ”Laki on jo nyt monissa asioissa salliva, mutta kunta on lopulta se, joka asioista päättää. Määräykset myös vaihtelevat kunnittain”, hän valottaa.
Parhaillaan käynnissä olevan maankäyttö- ja rakennuslain uudistaminen pitäisi saada pian vietyä läpi ja laki voimaan. ”Kauppa toivoo, että uudistusten myötä kaupunkialueiden kaavamuutokset helpottuvat merkittävästi”, Loikkanen sanoo.
Hän lähettää kaupan terveiset myös istuvalle hallitukselle. ”Hallitus on sitoutunut tekemään kaupunkistrategian kautensa aikana, ja toivottavasti sen työstäminen aloitetaan mahdollisimman pian. Kauppa luonnollisesti edellyttää, että kaupan kiristynyt kilpailutilanne ja alan murros huomioitaisiin strategiassa.”
Palvelu on kotimaisen kaupan kilpailuetu
Elävät kaupunkikeskustat -yhdistyksen loppukeväästä julkaisema selvitys osoitti, että monen kaupunkikeskustan elinvoima on heikentynyt. Laskentaan osallistuneesta 39 keskustasta vain neljä oli säilyttänyt elinvoimansa. ”Asia vaatii siis pikaisia toimenpiteitä – laajalla rintamalla”, Loikkanen painottaa.
Kaupan liitto julkaisi elokuun alussa ennusteensa kaupan yritysrakenteen kehityksestä. Sen mukaan vähittäiskauppojen määrä vähenee Suomessakin seuraavan kymmenen vuoden aikana. Kansainvälisten verkkokauppojen entistä suurempi jalansija saattaa siis heijastua myös suomalaiseen katukuvaan.
”On tärkeää kuitenkin muistaa, että nyt puhutaan vasta yritysrakenne-ennusteesta, joka voi realisoitua, jos asialle ei tehdä mitään. Nyt onkin välttämätöntä, että kauppojen toimintaedellytyksistä huolehditaan esimerkiksi keskustojen suunnittelu- ja kehittämistyössä”, hän painottaa.
Hän muistuttaa myös, että kuluttajat voivat omalla toiminnallaan vaikuttaa kauppojen säilymiseen.
”Kuluttajien kannattaakin suunnata kaupunkien keskustoissa sijaitseviin myymälöihin, joiden elinvoimaisuus säilyy ostavien asiakkaiden avulla. Paikalliset kivijalkamyymälät pystyvät usein tarjoamaan sellaista personoitua palvelua, mihin kansainvälinen verkkokauppa ei pysty.”
Kuva: 123RF