Suomalaisten kosmetiikkaostoskorit kasvavat
Kosmetiikan kuluttajamarkkinat ovat Suomessa kasvussa, ja kosmetiikan digiostamisen ennustetaankin lisääntyvän vauhdilla lähivuosina, Kaupan liitto kertoo. Ahkerimpia kosmetiikan digiostajia ovat alle 35-vuotiaat.
Vuoteen 2023 mennessä suomalaisten vuotuisen kosmetiikkaostoskorin ennustetaan kasvavan lähes 6 prosentilla. Vuonna 2018 kosmetiikkamarkkinan arvo oli Suomessa noin 1,04 miljardia euroa, ja vuonna 2023 sen ennustetaan olevan jopa 1,11 miljardia.
”Suomalaiset ostivat viime vuonna kosmetiikkaa keskimäärin 189 eurolla, ja vuoteen 2023 mennessä ostosten ennustetaan nousevan 200 euroon”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja kertoo.
Suomalainen käyttää keskimäärin eniten rahaa henkilökohtaiseen puhtauteen, mutta ihonhoitotuotteisiin ja meikkeihin käytettävän euromäärän ennustetaan kasvavan lähivuosina eniten.
Digiostaminen painottuu alle 35-vuotiaisiin
Kosmetiikkaa ostetaan myös koko ajan enemmän digitaalisten kanavien kautta. Vuoteen 2023 mennessä vuotuisten digiostajien osuuden ennustetaan nousevan 22 prosentista 36 prosenttiin.
Alle 35-vuotiaat ovat ahkerimpia kosmetiikan digiostajia: Neljännes Z-sukupolvesta ja lähes kolmasosa milleniaaleista ostaa jo kosmetiikkaa digitaalisesti.
Ostokset tehdään kivijalassa, tieto haetaan usein verkosta
Kosmetiikka ostetaan edelleen mieluummin kivijalkamyymälästä kuin verkkokaupoista. Digitaalinen tiedonhaku on kuitenkin jo yleistä, sillä lähes neljännes kosmetiikkaa digitaalisesti ostanut hakee myös tietoa mieluummin digitaalisesti kuin offline-kanavista. Lähes kaksi kolmasosaa digiostajista hakee tuotetietoa suoraan verkkokauppojen sivuilta. Myös asiakasarviot ovat tärkeässä roolissa tiedonhaussa ja ostopäätösten teossa.
Myymälä on kosmetiikan digiostajille kuitenkin edelleen tärkeä tiedonhakukanava, sillä heistä lähes kolmannes (31 %) hakee tuotetietoa myymälästä.
“Asiakaspalvelulla on tärkeä rooli kuluttajan ostokokemuksessa. Kosmetiikkatuotteita halutaan testata ja kuulla niiden ominaisuuksista myyjältä”, Kurjenoja korostaa.
Norjalaiset kuluttavat kosmetiikkaan eniten Pohjoismaissa
Vaikka suomalaisten vuotuisten kosmetiikkaostosten arvo kasvaa, on kasvu kuitenkin hitainta kaikista Pohjoismaista. Eniten ostoskorin arvon arvioidaan nousevan Ruotsissa (yli 8 %) vuoteen 2023 mennessä.
Euroissa mitattuna norjalaisten kosmetiikan vuotuinen ostoskori on Pohjoismaista kallein, ruotsalaisten taas halvin. Norjalaiset käyttävät eniten rahaa ihonhoitoon ja puhtauteen, ruotsalaiset meikkeihin ja tanskalaiset hajusteisiin. Suomalaiset käyttävät vähiten rahaa hajusteisiin, ja käytön ennustetaan edelleen laskevan.
Lähde: Kaupan liiton raportti Suomen kosmetiikkamarkkinoista ja digitaalisesta ostamisesta (liitteenä)
Liite: Kosmetiikan kuluttajamarkkinat Suomessa sekä digitaalinen ostaminen / poimintoja
Liitetiedosto jäsenille
Kosmetiikan kuluttajamarkkinat Suomessa sekä digitaalinen ostaminen / jäsenilleLisätietoja: Jaana Kurjenoja, pääekonomisti, Kaupan liitto, p. 040 820 5378, jaana.kurjenoja(at)kauppa.fi