Oppilaitokset ja yritykset ovat yhdessä enemmän
Ammatillisen koulutuksen uutta lainsäädäntöä on toimeenpantu kohta kaksi vuotta. Tämä on tuonut yri-tyksille aiempaa joustavampia tapoja työssäoppimisen järjestämiseen yhdessä oppilaitosten kanssa.
Reformin myötä ammatillinen koulutus on uudistettu osaamisperusteiseksi ja asiakaslähtöiseksi kokonaisuudeksi, jossa opintojen joustavuus ja yksilöllisyys lisääntyvät. Lisäksi osaamista hankitaan yhä enemmän työpaikoilla ja muissa oppimisympäristöissä.
Työelämän muutos vaikuttaa myös ammattien osaamisvaatimusten muuttumiseen ja siten myös ammatilliseen koulutukseen. Uusissa tutkinnoissa on mahdollista suorittaa osatutkintoja tai siirtyä oppimismuodosta toiseen. Oppisopimusten solmimista on helpotettu.
Käytännössä on kolme erilaista tapaa oppia työelämässä: koulutus- tai oppisopimus sekä ihan normaali työsuhteinen työ. Koulutussopimus ei perustu työsopimukseen, vaan siitä sopivat työpaikka ja oppilaitos. Opiskelija ei saa palkkaa, eikä työpaikkaohjaajalle makseta korvausta. Oppisopimus edellyttää myös työsopimuksen solmimista, jolloin työnantaja maksaa opiskelijalle palkkaa ja oppilaitos maksaa koulutuskorvausta työnantajalle.
Pitkä kokemus erilaisista opintopoluista ja yritysyhteistyöstä
Mercuriassa on toteutettu työvaltaisia ja joustavia opintopolkuja jo useita vuosia ennen lainsäädännön uudistusta. Olemme toteuttaneet mm. HOK-Elannon kanssa Tutkinto työtä tekemällä -hanketta, jossa liiketoiminnan perustutkinnon opiskelijat työskentelivät kolme päivää viikossa ja opiskelivat kaksi päivää viikossa koulussa.
Lisäksi olemme jo viiden vuoden ajan toteuttaneet pop-up-kauppakeskuksen, jossa opiskelijat perustavat yrityksen tai solmivat yhteistyösopimuksen olemassa olevien yritysten kanssa. Kauppakeskus toimii parin viikon ajan Mercurian tiloissa. Mukana ovat olleet mm. Unikulma, Kirjatori ja Tokmanni. Perinteisiä työelämäjaksoja ovat täydentäneet myös erilaiset opiskelijoiden tekemät keikkatyöt esimerkiksi messujen ja seminaarien järjestämisessä.
Paikalliset tutkinnonosat vastaavat työelämän tarpeisiin
Liiketoiminnan perustutkintoon on mahdollista laatia myös paikallisia tutkinnonosia, joissa voidaan ottaa huomioon yritysten tarpeet ja alueelliset vaatimukset. Näitä paikallisia 15 osaamispisteen tutkinnonosia olemme laatineet yhdessä yritysten kanssa jo neljä.
Mustin ja Mirrin kanssa toteutamme Pieneläinalan asiakaspalvelu -osan, Muoti- ja trendikaupan tuntemuksen Bestseller-ketjun kanssa ja Polkupyöräalan asiantuntijan Baiksin kanssa. Tekninen myyjä – tutkinnonosa on puolestaan tehty yhteistyössä Wihurin ja ammattiopisto Varian kanssa.
Kaikki nämä tutkinnonosat ovat lähtöisin yritysten tarpeista. Olemme laatineet yhteistyössä ammattitaitovaatimukset ja arviointikriteerit. Yritykset ovat sitoutuneet tarjoamaan työssäoppimispaikat kaikille tämän tutkinnonosan valinneille. Osa nuorista on saanut myös vakituisen työpaikan hyvin hoidetun työssäoppimisjakson jälkeen.
Yritysten ja oppilaitosten välisellä yhteistyöllä voidaan saavuttaa molempia osapuolia tyydyttäviä tuloksia. Oppilaitosten tärkein tehtävä on kouluttaa osaavaa työvoimaa työelämän muuttuviin tarpeisiin. Tätä tehtävää emme voi toteuttaa yksin, vaan tarvitsemme siihen yrityksiä mukaan.
Yhteistyössä toteutettavilla keinoilla kauppa saa sitoutunutta ja osaavaa työvoimaa, ja oppilaitos puolestaan rahoitusta, kun opiskelija työllistyy opintojensa päätteeksi.
Tiina Immonen on MERCURIA Kauppiaitten Kauppaoppilaitoksen rehtori ja toimitusjohtaja.
Pääkuva: 123RF