Murroksessa elävän kaupan menestys on koko Suomen etu
Suomen hallituksen keskeisimpänä tavoitteena oleva työllisten määrän kasvattaminen ei onnistu ilman kaupan alan vahvaa roolia. Digitalisaatio muokkaa alan työtehtäviä ja osaamistarpeita, mutta avaimia menestykseen voidaan hakea esimerkiksi mainetyön, paikallisen sopimisen ja jatkuvan oppimisen avulla.
Kaupan tulevaisuus -seminaarissa 6.11. puhunut työministeri Timo Harakka korosti kaupan ja palveluiden merkitystä työllisten määrän lisäämisessä. Digitalisaatio on hänen mukaansa kuitenkin haaste koko yhteiskunnalle, ja sen haltuun otto vaatii resursseja ja investointeja.
”Jotta pärjäämme mukana, on tietopohjaisiin palveluihin satsattava tosissaan – sekä osaamiseen että ohjelmistoihin”, Harakka totesi puheessaan.
Työministerin mukaan kehitys edellyttää myös osaamisen murrosta. Digitalisaatio, automatisaatio ja tekoälyn laajamittainen hyödyntäminen vaikuttavat sekä osaamistarpeisiin että työnäkymiin. Koneiden hoitaessa rutiinitehtäviä nousevat henkilökohtainen palvelu ja inhimilliset taidot entistä merkityksellisemmiksi.
”Muutos vapauttaa ihmiset tekemään sitä, mihin koneet eivät kykene”, ministeri sanoi.
Jatkuvan oppimisen ja osaamisen kehittämisen merkitys korostuu, ja Harakan mukaan hallituksen esitys oppivelvollisuusiän pidentämisestä vahvistaa valmiuksia jatkuvaan oppimiseen koko työuran ajalle.
”Myös korkeakoulujen ja yritysten yhteistyö on tärkeää. Tarvitsemmekin uudenlaista kunniahimon tasoa työelämän ja oppilaitosten välillä”, Harakka totesi.
Työministeri muistutti myös työ- ja elinkeinoministeriössä koordinoinnissa olevasta kaupan alan tulevaisuusohjelmasta, joka etsii keinoja vahvistaa kaupan roolia talouden ja suomalaisen hyvinvoinnin kivijalkana myös tulevaisuudessa. Lyhyemmän tähtäimen työllisyyskeinoina hän mainitsi yrityksille myönnettävän palkkatuen laajemman hyödyntämisen.
Palvelualan mainetyön ja paikallisen sopimisen avulla tuloksiin
Suomalainen kauppa kyllä pärjää muuttuvassa maailmassa, kunhan jatkuvan uudistumisen yhteydessä pidetään huolta perusasioista, kuten hyvistä valikoimista ja parhaasta mahdollisesta asiakaskohtaamisesta.
”Digihaasteet kuulostavat mutkikkailta, mutta kyse on arkipäiväisistä asioista, joita hoidetaan entistä fiksummin”, sanoi Keskon pääjohtaja ja Kaupan liiton hallituksen puheenjohtaja Mikko Helander toimittaja Marja Sannikan vetämässä debatissa.
PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällisen mukaan kauppojen henkilöstön osaamisesta huolehtiminen sekä henkilöstön ottaminen mukaan kaupan ja tuotteiden kehittämiseen ovat avainkeinoja digihaasteisiin vastaamisessa. Hänen mukaansa digitalisaatio kasvattaa vaatimuksia kaikilla kaupan portailla, mutta tekee työpaikat entistä kiehtovammiksi. Tämän takia kaupan ala on myös houkutteleva työpaikka.
”Tekemiemme kyselyjen mukaan kaupan alan henkilöstö näkee positiivisena sen, että kaupan murros tulee muuttamaan heidän työtehtäviään monipuolisemmaksi”, Rönni-Sällinen totesi.
Palvelutyön maineen parantaminen on sekä kaupan työnantajien että -tekijöiden yhteinen intressi, joten sen eteen on puhallettava yhteen hiileen.
”Tavoitteemme ovat yhteiset; haluamme alalle kasvua ja menestystä, ja se mielikuva meidän on välitettävä koko yhteiskuntaan.”
”Vaikka alan työehdoissa on haasteita, on meidän tuotava esille monipuolisia urapolkuja. Kaikki työt eivät ole pätkää ja silppua. Meillä on hyviä työpaikkoja ja mahdollisuuksia edetä alan sisällä eri tehtävissä,” Rönni-Sällinen totesi.
Helanderin mukaan työnantajat ovat tavoitteista samaa mieltä: ”Vaikka asioihin liittyy välillä kädenvääntöä, ovat tavoitteemme yhteiset; haluamme alalle kasvua ja menestystä, ja se mielikuva meidän on välitettävä koko yhteiskuntaan.”
Helanderin mielestä uudistumisen ja houkuttelevuuden kannalta erityisen tärkeää on, että paikallisen sopimisen mahdollisuuksia edistettäisiin rohkeasti.
Myyjä kohtaa asiakkaan ja ratkaisee ongelman
Digitaalisen kaupan kasvaessa muuttuu myymälän ja myös myyjän rooli asiakaskokemuksen toteuttajana. Clas Ohlsonin toimitusjohtaja Virpi Viinikainen kertoi yrityksen liikevaihdon tulevan tällä hetkellä noin 90 prosenttisesti kivijalasta. Asiakkaille heidän tulee kuitenkin olla relevantteja molemmissa kanavissa, koska asiakkaat valitsevat kanavan, jossa haluavat asioida.
Millainen sitten on myymälän ja myyjän rooli alati laajenevassa digitaalisessa ympäristössä? Viinikaisen mukaan myymälä tuo eläväksi yrityksen alkuperäisen mission ja muuttuu paikaksi kokea elämyksiä ja oppia. Myös myyjän työnkuvan on sopeuduttava; tuotetietojen tarjoajasta on kehityttävä tuotteiden käytöstä ja tuunaamisesta kertovaksi ongelmanratkaisijaksi, joka oikeasti kohtaa asiakkaan.
”Oleellista on, että koulutamme myyjämme tämän päivän ja tulevaisuuden kysymysten ratkaisemiseen, emmekä niin kuin 20 vuotta sitten tehtiin.”, Viinikainen painotti puheenvuorossaan.
Kaupan tulevaisuus -seminaari järjestettiin Messukeskuksessa 6.11.2019. Tilaisuudessa puheenvuoron käyttivät Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi, Keskon pääjohtaja ja Kaupan liiton hallituksen puheenjohtaja Mikko Helander, PAMin puheenjohtaja Annika Rönni-Sällinen, työelämäprofessori Lasse Mitronen, Flexim Securityn toimitusjohtaja Jukka Laakso, Varustelekan toimitusjohtaja Jari Laine, Clas Ohlsonin toimitusjohtaja Virpi Viinikainen, Zalandon Pohjoismaiden-aluejohtaja David Hejgaard sekä Digital Commerce Specialist, Leevi Parsama. Tilaisuuden juonsi toimittaja Marja Sannikka.