PAUn lakko saattaa tuoda viivästyksiä Postin kautta toimitettaviin verkkokauppaostoksiin
Maanantaina 11.11. käynnistynyt Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:n lakko saattaa tuoda viivästyksiä Postin toimittamiin verkkokauppaostoksiin. Kaupat ja kuluttajat voivat tilanteen vuoksi harkita käyttävänsä muiden logistiikkakumppaneiden palveluita.
Palvelualojen työnantajat Paltan ja Posti- ja logistiikka-alan unioni PAUn välisissä työehtosopimusneuvotteluissa ei ole löydetty ratkaisua. Tämän myötä PAU on aloittanut lakon maanantaina 11.11., ja sitä on ilmoitettu pidennettävän alkuperäisestä kahdesta viikosta neljään viikkoon.
Lakko koskee osaa Postin palveluista, joten verkkokauppojen pakettitoimituksiin saattaa tulla viivästyksiä. XXS-koon paketti kulkee Postin kirjeprosessissa, joten näiden toimituksissa voi olla viikkojenkin viiveitä. Sama koskee muuta printtipostia eli lehtiä ja kirjeitä.
Kauppa ja kuluttaja voivat suosia muita jakelijoita
Lakko on luonnollisesti harmillinen niin kaupalle kuin kuluttajillekin, jotka ovat tottuneet saamaan tilauksensa verkkokaupoista muutamassa päivässä.
”Kaupat ovat jo alkaneet lisätä yhteistyötään niiden logistiikkakumppaneiden kanssa, joita lakko ei koske. Esimerkiksi Matkahuollon, DHL:n ja Postnordin toimituksiin työnseisaus ei vaikuta”, kertoo Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen.
Hän ehdottaakin, että verkkokauppojen kannattaa laittaa tilausprosessinsa maksuvaiheeseen näkyvästi viestiä vaihtoehtoisista jakelijoista, jotta kuluttaja pystyy valitsemaan paketin toimittajien välillä.
”Jos verkkokaupalla on kivijalkamyymälä Suomessa, sen kannattaa korostaa kuluttajan noutomahdollisuutta sieltä”, Loikkanen ehdottaa. ”Näillä neuvoilla niin kauppa kuin kuluttajatkin välttyvät pahimmilta viiveiltä pakettitoimituksissa.”
Kuva: 123RF