Kaolan alustalta Kiinan-markkinoille – Alibaban ostama NetEase Kaola ykkönen Kiinaan maahantuovista verkkokauppa-alustoista
Aitoja, ulkomaisia tuotteita maahantuovat ja myyvät verkkokauppa-alustat ovat tällä hetkellä hyvin suosittuja kiinalaisten kuluttajien keskuudessa. Vuonna 2015 perustettu verkkokauppa-alusta NetEase Kaola on muutamassa vuodessa noussut ykköseksi Kiinaan maahantuovien verkkokauppa-alustojen joukossa, kertoo Ecommerce DB -sivusto. Kaolan alusta voi tarjota uuden mahdollisuuden myös suomalaisille yrityksille.
Perustamisestaan lähtien Kaola on toiminut pääosin ulkomaisten tavarantoimittajien myyntikanavana sekä kolmansien osapuolten markkinapaikkana. Kaola on ykkönen Kiinaan tuovista verkkokauppa-alustoista 26 prosentin markkinaosuudellaan alkuvuoden 2018 tarkastelujaksolla. Tmall Global eli Alibaba nousi toiseksi 22 prosentin markkinaosuudellaan, JD Worldwiden jäädessä kolmannelle sijalle 13 prosentin osuudellaan. *
Ulkomaisia laatutuotteita myyvien verkkoalustojen suuren suosion vuoksi Alibaba osti syyskuussa Kaolan verkkokauppa-alustan lähes 2 miljardilla dollarilla. Yhteen integroituneet Kaola ja Tmall Global (Alibaba) tavoittavatkin nyt lähes 50 prosentin osuuden kiinalaisesta, verkkoalustojen kautta tapahtuvasta maahantuonnista. Kaola jatkaa kuitenkin edelleen toimintaansa itsenäisenä brändinä.
Kaolan alustalle suomalaisilla laatutuotteilla
Aalto-yliopiston työelämäprofessori Lasse Mitrosen mukaan Kiinan-markkinoilla on ollut osin ongelmana kopiotuotteiden esiintyminen, joka on estänyt kiinalaisia asiakkaita ostamasta arvokkaita, länsimaisia merkkituotteita. Kiinan verkkokauppamarkkinat ovat maailman suurimmat, ja aitoihin, länsimaisiin laatutuotteisiin profiloituvalla Kaolalla on niistä yli 25 prosentin markkinaosuus.
”Kaolan myötä tähän kauppaan voi tulla uusi luotettava ostoskanava, joka samalla saattaa lisätä kilpailua kiinalaisista asiakkaista myös länsimaisilla lentoasemilla ja merkkiliikkeissä, joissa he voivat luottaa brändien ja tuotteiden aitouteen”, Mitronen sanoo.
Mitrosen mukaan Kaolan alusta voi tarjota uuden mahdollisuuden myös suomalaisille yrityksille avata markkinoita laadukkaille tuotteille ja saada lisää tunnettuutta Kiinan-markkinoilla. Toisaalta Kaolan alustalla käydään kovaa kilpailua, mikä alustalle haluavan yrityksen on hyvä tiedostaa.
”Kilpailu hyvistä asiakkaista kasvaa, joten yritysten on kiinnitettävä lisää huomiota oman toiminnan asiakaslähtöisyyteen, asiakaskokemuksen luomiseen ja tuotteiden ja koko toiminnan laadukkuuteen.”
”Aivan aluksi on analysoitava, millaisia asiakkaita Kaolan alustalla on, millainen siellä on kilpailutilanne, millaisia vastaavia tuotteita siellä on tarjolla, mikä on niiden keskeinen asiakas- tai arvolupaus ja kuinka ne on hinnoiteltu”, Mitronen kiteyttää.
*Kiinalaisen konsulttitoimisto iiMedia Research Groupin tietoa.
Artkkelikuva: 123rf