Tunteeko kauppa ikääntyvän asiakkaan?
Jotta kauppa osaisi palvella ikääntyviä asiakkaita, sen pitää tuntea heidät. Vähittäiskaupan Tutkimussäätiö onkin päättänyt kerätä aineistoa kuluttajakyselyllä nimenomaan ikääntyvien asiakkaiden kulutustottumuksista, asenteista ja arvoista.
Ensimmäisiä aineiston pohjalta saatuja tuloksia esitellään 30.1.2020 Kaupan tutkimuspäivässä, jossa eri ikäryhmien palvelua ja tarpeita tarkastellaan niin tutkimustiedon kuin kaupan omien kokemustenkin kautta.
Ikääntyvät asiakkaat ovat yhä tärkeämpi kuluttajaryhmä tulevaisuuden kaupalle. Tämän päivän viisikymppiset ovat huomisen eläkeläisiä, ja heidän arvonsa, asenteensa ja kulutustottumuksensa voivat poiketa nykyisistä 60–70-vuotiaista, puhumattakaan milleniaaleista.
Päivittäistavarakauppa herättää kaupan aloista suurinta asiakastyytyväisyyttä sekä vähintään 35-vuotiaissa että yli 50-vuotiaissa asiakkaissaan Kaupan liiton asiakastyytyväisyysindeksin mukaan. Yli viisikymppisten mielestä päivittäistavarakaupan palvelukokemus on kuluttajapalveluista paras, joten ruokakauppa osaa selvästi palvella ikääntyvää asiakasta.
Urheilukaupan kannattaa satsata yli viisikymppisiin
Viime vuosien yksi suurista trendeistä kaupan alalla on ollut urheilumuodin jokapäiväistyminen. Kyse ei ole pelkästään milleniaalien ja Z-sukupolven joogapöksyistä ja huppareista, vaan ulkoiluvaatteista, hyvistä kengistä ja yleensä mukavasta pukeutumisesta ikään katsomatta. Asia käy ilmi viimeisimmästä Kaupan liiton muoti- ja urheilukauppaa koskevasta selvityksestä.
Väestön ikääntyminen länsimaissa onkin yksi urheilumuodin kasvua tukevista muutoksista. Siksi on mielenkiintoista, että yli viisikymppiset olivat kaikista kuluttajapalveluista vähiten tyytyväisiä urheilukauppaan.
”Urheilukauppa osaa Suomessa selvästi palvella nuoria asiakkaita, mutta yli viisikymppisissä on valtava asiakaspotentiaali, joten heitä ei kannata unohtaa”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja muistuttaa. Varsinkin kun 45–64-vuotiailla on kaikista ikäryhmistä keskimäärin eniten rahaa käytössään, Kurjenoja lisää.
Vastuullinen kuluttaminen korostuu vanhempana
Ikääntyvät suomalaiset ovat usein myös varsin vastuullisia kuluttajia. Kaupan liiton syyskuussa julkaiseman selvityksen mukaan yli viisikymppiset ovat muita ikäryhmiä vähemmän hintavetoisia ja metsästävät tarjouksia muita harvemmin. Varsinkin yli kuusikymppiset taas ovat kiinnostuneita myös kaupan kantamasta yhteiskunnallisesta vastuusta eli mm. yritysten maksamista veroista tai työllisyydestä.
”Varsinkin yli kuusikymppiset naiset ovat yhdessä Z-sukupolven kanssa valmiimpia pohtimaan kaupan ja verkkokaupan valintaa myös ilmastonmuutoksen näkökulmasta”, Kurjenoja kertoo. Eri ikäryhmien asenteet vastuullisuuteen voivatkin olla yritykselle tärkeää tietoa, kun se suunnittelee omaa strategiaansa.
Vaikka Suomi ikääntyy vauhdilla, ikääntyviä kuluttajia ja asiakkaita on täällä tutkittu vähän, paitsi hoivan kohteina ja tulonsiirtojen saajina. Kurjenojan mielestä ikääntyvän asiakkaan tunteminen ja arvostaminen voivat olla monelle kaupan yritykselle kilpailutekijöitä – myös kansainvälisessä kilpailussa.
KAUPAN TUTKIMUSPÄIVÄ 2020: 55+ – Kuluttajina unohdetut?
Helsingissä 30.1.2020
Lue lisää Kaupan tutkimuspäivästä
***
Kuva: 123rf